Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door Bolt Action »

Schietpartij winkelcentrum

De dader is een man van 24 jaar uit Alphen aan de Rijn, Tristan van der Vlis. Zijn moeder heeft in zijn flat een afscheidsbrief gevonden, maar in die brief staat volgens het OM geen duidelijk motief. Hij had drie wapens en was lid van een schietvereniging. Hij had geen militaire achtergrond. Hij woonde met zijn vader in een flat vlak achter het winkelcentrum. De politie spreekt geruchten tegen dat zijn ouders onder de slachtoffers zijn. Drie andere winkelcentra in Alphen aan den Rijn werden later uit voorzorg ook afgesloten en dat blijven ze de hele nacht. Dat gebeurde op grond van een briefje dat in de auto van de dader gevonden was. I50 politiemensen zijn bezig met het onderzoek, onder meer in de winkelcentra en in de flatwoning van de dader.

EERDER NIEUWS
In winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn heeft iemand kort na twaalven met een automatisch vuurwapen om zich heen geschoten. Daarbij zijn zeven doden gevallen, inclusief de dader. Er zijn vijftien gewonden. Onder hen zijn vier heel zwaargewonden, een aantal verkeert in levensgevaar. Vijf mensen zijn middelzwaargewond en ten minste twee mensen lichtgewond. Volgens een ooggetuige rende de blonde man al schietend door het centrum en zijn er doden en gewonden gevallen. Met een automatisch wapen schoot hij vele minuten lang om heen. Een aantal malen herlaadde hij zijn wapen. Uiteindelijk schoot hij zich in een Albert Heijn met een ander vuurwapen door het hoofd. De politie kwam ter plekke terwijl hij nog bezig was, maar kon niets meer doen. De agenten moesten zich door de menigte dringen. Ze passeerden daarbij al slachtoffers.

Drie andere winkelcentra in Alphen aan den Rijn zijn rond 16.30 uur uit voorzorg tot nader order ontruimd. Justitie zegt dat er "aanwijzingen kwamen uit onderzoek dat is gestart die reden zijn voor dat besluit". Het gerucht gaat dat de dader een briefje had achtergelaten voor de politie, of dat klopt wordt nu onderzocht. De dader is een bekende van de politie, maar meer willen ze er niet over zeggen.

Dader
Het gaat om een man van ongeveer 25 jaar met blonde krullen uit Alphen aan den Rijn. Hij was gekleed in een bomberjack en een camouflagebroek. Er zijn geen aanwijzingen dat het gaat om een ex-militair. Aanvankelijk was er sprake van een mogelijke tweede dader, maar het is nu vrijwel zeker dat het om een eenmansactie gaat. Buiten het winkelcentrum staat een zwarte Mercedes die mogelijk van de schutter is. De politie onderzoekt of er explosieven in zitten. Het is niet duidelijk hoe de schutter aan een mitrailleur kwam. Normaal gesproken hebben alleen militairen en bijzondere eenheden van de politie de beschikking over zo'n wapen.

Tegen 16.00 uur reden de laatste ambulances weg.
Bron: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_ ... rce%5D=rss

Tot nu toe in Nederland alleen bekend dat het in het buitenland gebeurde. Nu is het ook hier gebeurd.
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door Jolijn »

Het is echt niet te geloven :frownno:
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door rik3445 »

Afschuwelijk..zoveel leed..
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door asjemenou »

Buitengewoon triest dat iemand zich zo van het leven berooft. Het is alleen de vraag wat dit voorval voor gevolgen gaat hebben voor de sportschutters, schietverenigingen, vuurwapenverzamelaars en re-enactors in Nederland.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door Helmbrug »

asjemenou schreef:Het is alleen de vraag wat dit voorval voor gevolgen gaat hebben voor de sportschutters, schietverenigingen, vuurwapenverzamelaars en re-enactors in Nederland.
Dat vroeg ik me ook al af. Ik denk niet veel goeds, want nu wordt dit natuurlijk in een kwaad daglicht gezet. Dat kreeg je ook naar het voorval in Duitsland, dat daar de schuld werd afgeschoven op de schietverenigingen die het toen ook moeilijker kregen (qua kritiek)

Voorals nog vind ik het heel erg wat er is gebeurd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door asjemenou »

... schreef:
asjemenou schreef:Het is alleen de vraag wat dit voorval voor gevolgen gaat hebben voor de sportschutters, schietverenigingen, vuurwapenverzamelaars en re-enactors in Nederland.
Dat vroeg ik me ook al af. Ik denk niet veel goeds, want nu wordt dit natuurlijk in een kwaad daglicht gezet. Dat kreeg je ook naar het voorval in Duitsland, dat daar de schuld werd afgeschoven op de schietverenigingen die het toen ook moeilijker kregen (qua kritiek)

Voorals nog vind ik het heel erg wat er is gebeurd.
Uit de media heb ik vernomen dat de dader suïcidaal was en daarvoor onder psychiatrische behandeling stond en ook nog eens bekend was bij justitie. Waarom heeft men dan niet zijn wapenvergunning ingetrokken? Heeft justitie of degene die zo'n wapenvergunning verstrekt dan niet een steek laten vallen? Moeten de sportschutters e.d. hier dan uiteindelijk weer voor boeten of zie ik dit verkeert?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door koos24 »

asjemenou schreef: Moeten de sportschutters e.d. hier dan uiteindelijk weer voor boeten of zie ik dit verkeert?
Ik denk dat je dat heel goed ziet.
Op diverse fora loopt de discussie al sinds gisteren.
Vanaf morgen zullen er wel kamervragen gesteld gaan worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door Bolt Action »

Ik vrees ook dat sportschutters, reenactors e.d. dit zullen gaan voelen. Het is nog even afwachten hoe het zich ontwikkeld, maar ik ben er haast zeker van dat de regelgeving nog wat strakker wordt getrokken.

Hier is echter nog een (stuk van!) een artikel. Ik heb het stuk m.b.t. de wapens en zijn eerdere aanvaring met justitie er even uitgehaald. Zie de bron voor het gehele artikel.
Moorden
De dader heeft tijdens zeer depressieve buien aan zeker twee mensen gezegd dat hij dacht aan het plegen van moorden, meldt RTL Nieuws zondagavond op basis van onderzoek.

Hij zou de afgelopen jaren aan ten minste twee mensen hebben verteld dat hij 'iedereen wilde neer maaien'. Ook zou Van der Vlis geen vrienden hebben gehad, en geen vriendin. Bij een paar mensen was hij wel spraakzaam. Hij zou tegen hen over zijn vuurwapens hebben opgeschept.


Drie wapens
De politie heeft drie vuurwapens gevonden in winkelcentrum De Ridderhof waar de schietpartij heeft plaatsgevonden. Het is nog niet duidelijk of deze wapens vallen onder de wapenvergunning die de dader had, laat het Openbaar Ministerie (OM) weten. Er is nog nader onderzoek nodig, omdat dit soort wapens makkelijk kan worden omgebouwd.

Het onderzoek naar de gebruikte wapens wordt gedaan door een ander politiekorps dan Hollands Midden. Daarmee wil men alle objectiviteit garanderen.

Motief
De dader van de schietpartij, Tristan van der Vlis, was een aantal jaren geleden onder psychische behandeling. Dat liet hoofdofficier van justitie Kitty Nooy zondag weten. Volgens haar was Van der Vlis op het moment werkloos en was er een ''zorgelijke" situatie voor hem.

Of de man recent onder behandeling stond, wist de hoofdofficier nog niet. Wel was duidelijk dat hij geestlijke problemen had.

Nader onderzoek heeft nog niets opgeleverd over het motief. Uit zijn afscheidsbrief is duidelijk geworden dat hij 'duidelijk suïcidaal' was. Hij verwees in de brief naar andere 'digitale bestanden', maar daaruit kon de politie nog geen motief afleiden.

''Deze hadden meer een spirituele dan een bedreigende inhoud'', aldus hoofdofficier van justitie Kitty Nooy. Meer kon ze er nog niet over zeggen omdat de informatie nog heel vers is.

Luchtbuks
Ook werd tijdens de persconferentie duidelijk dat de 24-jarige man zichzelf in 2003 mogelijk verwond met een luchtdrukpistool. Zaterdag werd bekend van Van der Vlis in dat jaar in aanraking is geweest met de politie wegens de Wet wapens en munitie, maar details hierover ontbraken nog. Wel was bekend dat Van der Vlis hiervoor niet is vervolgd.

Nooy zei dat Van der Vlis zich bij dat incident in een groepje van vier personen ophield van wie een luchtdrukpistool bij zich had. ''Het lijkt erop dat de dader zich in in zijn been heeft geschoten'', zei Nooy. Later deze week verwacht zij meer details. Het is verboden met een luchtdrukpistool ''de openbare weg te betreden", aldus Nooy.
Bron (+gehele artikel): http://www.nu.nl/binnenland/2488826/gee ... -rijn.html
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door Bolt Action »

Meer nieuws, nu met meer informatie over schietverenigingen e.d. ontwikkelingen op het vlak.
'Te vroeg voor politiek debat Alphen aan den Rijn'
Uitgegeven: 11 april 2011 17:11
Laatst gewijzigd: 11 april 2011 17:18

DEN HAAG - De Tweede Kamer reageert terughoudend op de schietpartij in Alphen aan den Rijn.


© ANPDe meeste fracties vinden het pas tijd om over regels voor wapenbezit te gaan praten als alle feiten op tafel liggen. CDA en VVD vinden het ook niet kies om de zaak nu al politiek te maken.

CDA-Kamerlid Coskun Çörüz pleit voor terughoudendheid.

''Ik wil niet reageren uit piëteit. Het debat zal niet weglopen, morgen niet, overmorgen niet, volgende week niet. Er zijn vele vragen te stellen, maar er liggen nu nog mensen te vechten voor hun leven.’’


Conclusies

PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch wil eerst weten wat er precies aan de hand was voor hij conclusies wil trekken. Pas later kan duidelijk worden of de regels voor wapenbezit aangescherpt moeten worden, of dat het in Alphen aan den Rijn schortte aan de uitvoering van die regels. Hij wijst erop dat die al behoorlijk streng zijn.

Hij vindt het belangrijk dat mensen beseffen dat ze naar de politie moeten stappen als ze weten dat iemand een wapen bezit.


Inhoudelijk

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen gaat wel inhoudelijk op de zaak in. Zij vindt dat leden van een schietvereniging hun wapens op de club moeten bewaren. Ze zouden deze niet mee naar huis mogen nemen.

Of de geestelijke gesteldheid van mensen met een wapenvergunning vaker moet worden getest, vindt ze minder belangrijk. In haar ogen zijn wapens altijd gevaarlijk, al is het risico wel groter als ze in handen komen van mensen met psychische problemen.

© ANP
DEN HAAG - De Rijksrecherche is maandag een onderzoek gestart naar het verstrekken van de wapenvergunning aan dader Tristan van der Vlis van de schietpartij zaterdag in Alphen aan den Rijn.

© NU.nl/Ton SnijdersDat maakte het Openbaar Ministerie (OM) maandag bekend.

De hoofdofficier van justitie heeft zondag besloten tot het onderzoek. Focus van het onderzoek is de verstrekking van de wapenvergunningen en de omstandigheden waaronder die verstrekkingen hebben plaatsgevonden, aldus het OM.

Het feitenonderzoek wordt 'voortvarend' aangepakt, zo stelt het OM.
Bron: Nu.nl
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door johan willaert »

PvdA stuurt dus aan op GESTAPO praktijken....

Ik dacht niet dat jullie wapenwet nog strenger kan....
29th Let's Go!!!!!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door LEO »

johan willaert schreef:PvdA stuurt dus aan op GESTAPO praktijken....

Ik dacht niet dat jullie wapenwet nog strenger kan....
Geen enkele politieker of geen enkele wet zal zulke drama's in de toekomst kunnen vermijden. Geen enkele arts of psycholoog zal ooit zeggen,....' Ik had het zien aankomen..
.' Zolang de naaste omgeving van een potentiele moordenaar geen actie onderneemt zal er niets gebeuren. Een gans land beperkingen opleggen NA de feiten getuigt van onkunde. Regeringen zijn er om hun burgers te beschermen, te beschermen via hun politiediensten. Weinige politiemensen hebben nog contact met de bevolking. Waar is de tijd dat de wijkagent te voet met de handen op de rug door zijn wijk kuierde en hier en daar wat opstak ?
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door koos24 »

LEO schreef:
johan willaert schreef:PvdA stuurt dus aan op GESTAPO praktijken....

Ik dacht niet dat jullie wapenwet nog strenger kan....
Geen enkele politieker of geen enkele wet zal zulke drama's in de toekomst kunnen vermijden. Geen enkele arts of psycholoog zal ooit zeggen,....' Ik had het zien aankomen..
.' Zolang de naaste omgeving van een potentiele moordenaar geen actie onderneemt zal er niets gebeuren. Een gans land beperkingen opleggen NA de feiten getuigt van onkunde. Regeringen zijn er om hun burgers te beschermen, te beschermen via hun politiediensten. Weinige politiemensen hebben nog contact met de bevolking. Waar is de tijd dat de wijkagent te voet met de handen op de rug door zijn wijk kuierde en hier en daar wat opstak ?

Precies, dit soort zonderlingen zijn niet te stoppen zelfs de kuierende wijkagent
kan hier niet aan doen.

Er is gewoon een percentage mensen dat "kortsluiting" in de bovenkamer krijgt.
Alleen wel heel vervelend als ze de beschikking hebben over een wapen en
vooral voldoende munitie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door Bolt Action »

Voeg daar ook de praktische kennis van semi- en automatische wapens van toe, en ze kunnen er een automatisch maken.

Ik las vanochtend nog weer in de krant dat er een scherpere wapenwetgeving wordt voorgesteld, en dat sportschutters e.d. de wapens op de vereniging zelf zouden moeten bewaren. Echter, dit laatste is voor sportschutters bijna ondoenlijk omdat wedstrijden zich vaak niet afspelen op het moment dat ze bij het wapen kunnen. Dus in hoeverre dit allemaal wordt gerealiseerd. Wat ik echter wel voor ogen zie is dat ze net zoals in Belgie een lijst aanleggen met alle toegestane wapens. I.i.g. de wapens die makkelijk naar Automaat om te bouwen zijn zullen waarschijnlijk worden geillegaliseerd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door johan willaert »

Wapens enkel en alleen op een schietclub laten bewaren maakt de buit bij een inbraak en diefstal ook ineens een stuk aantrekkelijker....

Na een dergelijk voorval de wet verstrengen illustreert nog maar eens de onkunde en hypocrisie van de overheid.
Ze nemen geen enkele verantwoordelijkheid om personen en situaties waarvan men weet dat ze een gevaar voor de samenleving vormen, aan te pakken, maar hollen hopeloos achter de feiten aan en vaardigen na catastrofes als deze wetten uit die geen enkele invloed meer hebben op de originele misdadiger (hij is immers dood), maar des te meer op de brave burger die zich gedraagt zoals het van hem verwacht wordt en de wet naleeft...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Bericht door racefiets »

Welkom in Nederland!
Plaats reactie