Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
tijger
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2011, 14:46

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door tijger »

Hallo,

Ik heb een kogel gevonden in mijn huis onder de vloerbedekking. Het gaat volgens mij niet om een wo2 kogel maar misschien dat iemand weet waar hij vandaan komt en wat ik ermee moet.
Hij heeft een grijze kop en een koperkleurig 'lijfje'. Op de onderkant staat FNM 92-1. Hij is ongeveer 2 cm lang denk ik.
Ik heb al uitgezocht dat FNM betekent dat hij uit een fabriek in Portugal komt, alleen de cijfers erachter snap ik niet.

Wie heeft een antwoord?

groetjes,
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door JimK »

Als hij zo kort is zal het om een 9mm pistool patroon gaan of kleiner. De Fabriek is inderdaad Portugees ''Fabrica Nacional de Muniçoes' en de cijfers hebben normaal met de productie te maken, dus in 1992.
tijger
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2011, 14:46

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door tijger »

Bedankt voor de snelle reactie!

En waar staat dan die '1' voor achter '92'?
Maar kan ik dat ding gewoon weggooien ofzo? Mag je zo'n ding zonder vergunning gewoon bewaren? En hij kan niet zomaar gaan ontploffen ofzo toch?
Beetje apart dat de vorige bewoner z'n kogels onder de vloerbedekking verzamelt ;)
Ik zoek nog wel even verder, wie weet wat hij/zij allemaal in m'n vloer heeft gestopt.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Er zal spontaan niet mee gebeuren. Nadeel is wel dat je ze officieel niet mag hebben. Een optie is een diepe sloot de ander is in leveren bij de politie. Keuze 2 geniet mijn voorkeur. (of aan iemand geven die ze wel mag hebben)
worldwardigger
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2011, 13:55
Locatie: Dussen

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door worldwardigger »

grappig zomaar onder de vloer !
als je wat meer vindt wel je het dan zeggen ?
gr julian :)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door koe op zolder »

Deze huls heb ik gevonden, graag wat meer info. Op de onderkant staat PCH 38. Kaliber lijkt me 7,92. Is hij ontploft of geraakt door een kogel of allebei? Afkomst? Maker? Periode? Kaliber?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door koe op zolder op 22 apr 2011, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Een Griekse 7,92x57.
Maker is Poudres Cartoucherie Hellenique. De franse naam voor de Greek Powder and Cartridge Compagny uit Athene.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door koe op zolder »

Oke, bedankt, en kan u mijn vragen verder beantwoorden? Ik neem aan dat hij duits gebruikt is aangezien hij hier (nabij Ede) ligt.
En kan u zien of hij ontploft is of geraakt door een kogelpunt?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

koe op zolder schreef:Oke, bedankt, en kan u mijn vragen verder beantwoorden? Ik neem aan dat hij duits gebruikt is aangezien hij hier (nabij Ede) ligt.
En kan u zien of hij ontploft is of geraakt door een kogelpunt?
idd door de duitsers gebruikt, De patroon heeft in het vuur gelegen, daarom klapt de huls uitelkaar.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door koe op zolder »

OKe, THNX, hoe kan je dat laatste precies zien?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Schijnwerper »

Door Kennis en ervaring :) Op een voormalig munitie depo waar 300 ton lag en in Juni 1945 door onvoorzichtig laks handelen de lucht in ging, vindje ze ook wel eens zo.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Heel simpel gezegd, de kracht is van binnenuit de huls gekomen. Alle metaal is naar buiten toe weg gedrukt. Dit kan alleen als de temperatuur hoog genoeg op loopt om het kruit te laten ontbranden. Door de reeds verhoogde temperatuur krijg je een snellere ontbranden met dit resultaat als gevolg.

Een treffer op een geladen patroon geeft alleen een doorschot. Het kruit hoeft hierbij niet eens te ontbranden.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door koe op zolder »

Is de kans groot dat het kruit ontbrand bij zo'n doorschot? En waarom word het metaal naar buiten gedrukt in plaats van dat de punt eruit schiet?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door beno »

Omdat de wanden de zwakste plaats zijn. De kogel schiet er pas uit als de wanden versterkt worden door de kamer van een geweer. ;)
De kans dat het kruit ontbrandt is klein (of zelfs onbestaande als je het mij vraagt...)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door koe op zolder »

En het slaghoedje is er waarsch daardoor ook uitgevlogen?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gesloten