onbekende broek ??

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

onbekende broek ??

Bericht door frei »

Voor mij onbekende broek. Wie weet meer ? Pijpen zijn omgeslagen, of dit standaard zo is of eenvoudig op deze manier ingekort is mij onbekend. Tekst in de broek komt mij voor als Bulgaars, het is in ieder geval geen russisch. Mogelijk kan het ook nog servisch zijn. De kleur van het wol is bijna gelijk als die van Hongaarse wo2 uniformen.
Bijlagen
trousers_012.jpg
trousers_010.jpg
trousers_014.jpg
Laatst gewijzigd door frei op 26 apr 2011, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: onbekende broek ??

Bericht door frei »

Nog enkele foto's
Bijlagen
trousers_011.jpg
trousers_015.jpg
trousers_009.jpg
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: onbekende broek ??

Bericht door coco »

Misschien Bulgaars?
De broek lijkt namelijk sterk op een Duitse M40, en de Bulgaren zaten onder Duitse supervisie en mochten de Duitse uniformen ook namaken meen ik.
De stof doet me ook erg Bulgaars aan.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: onbekende broek ??

Bericht door frei »

Zelf denk ik ook bulgaars, echter voor zover ik de bulgaarse wollen uniformen ken zijn die bijna allemaal donkerbruin. De broek komt qua kleur (lichtbruin / groen ) zeer dicht bij het Hongaars maar dat kan weer niet vanwege de stempeling. De vorm komt inderdaad vrijwel overeen met de duitse M40 en dat de Bulgaren uniformen droegen die ook richting de Duitse stijl neigt klopt inderdaad ook. Heb in mijn collectie ook Bulgaarse wollen broeken en die zijn qua kleur toch echt veel donkerder. (zie foto )
Bijlagen
168838572_o.jpg
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: onbekende broek ??

Bericht door Jan Klaassen »

Op foto 1 staat er volgens mij, bovenaan:
CCC(en een vierde teken, geen idee).
Lijkt mij dus inderdaad iets cyrillisch. Immers, de Sovjet-Unie, in het Engels, is USSR, en in het Russisch/Cyrillisch CCCP.
Als je nu te weten komt wat dat vierde teken is, is er misschien op die manier iets uit te vogelen?

Heb er verder weinig kennis van, dus verder dan deze opmerking kom ik ook niet helaas :roll:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: onbekende broek ??

Bericht door frei »

Jan Klaassen schreef:Op foto 1 staat er volgens mij, bovenaan:
CCC(en een vierde teken, geen idee).
Lijkt mij dus inderdaad iets cyrillisch. Immers, de Sovjet-Unie, in het Engels, is USSR, en in het Russisch/Cyrillisch CCCP.
Als je nu te weten komt wat dat vierde teken is, is er misschien op die manier iets uit te vogelen?

Heb er verder weinig kennis van, dus verder dan deze opmerking kom ik ook niet helaas :roll:
Dank je, maar dat was mij ook al bekend. Het cyrillische schrift is mij niet onbekend. Daar kom ik echter ook niet verder mee. Wat duidelijk is, is dat het in ieder geval geen Russisch is. Tekst duidt op bulgaars of servisch, maar dan van welke periode ? In ieder geval bedankt voor je reactie.
Ik denk zelf dat de broek qua kleur, die indentiek is aan hongaars, van hongaarse oorsprong is. Het is in ieder geval oosteuropees.
Misschien is het een mogelijkheid dat de broek inderdaad hongaars is en indien afkomstig uit wo2, buitgemaakt en opnieuw in gebruik genomen is door bijvoorbeeld servie of bulgarije ? Bulgarije heeft tegen het eind van de oorlog zijn bondgenootschap met duitsland opgezegd en vervolgens samen met de sovjet-unie strijd gevoerd tegen duitsland en zijn resterende bondgenoten, waaronder grote aantallen hongaren die tot aan de overgave van duitsland in mei 1945 tegen de sovjets gevochten hebben. Het "servische" leger (partizanenleger onder Tito) heeft in samenwerking met het sovjet leger in 1945, een gebied van Hongarije in bezit genomen dat Hongarije bij het vredesverdrag na afloop van WO1 had moeten afstaan aan Joegoslavie. Hongarije had dit gebied, dat van oorsprong hongaars was, in april 1940 weer ingenomen.
In theorie hebben alle landen die het cyrillische schrift voeren dus deze mogelijkheid kunnen hebben. Rest de vraag nog, is dit mogelijk ?
Plaats reactie