Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door Bolt Action »

Mijn 'verzamelwoede' begon in de zomer van 2008 toen ik in het museum van La-Roche-En-Ardenne een brits verbandpakje kocht en 3 Mauser patronen. Na een soort van wilde verzamelperiode heb ik eind 2009 mijn gehele verzameling zo ongeveer gezuiverd van alle naoorlogse spullen die ik had. In 2010 is mijn verzameling flink uitgebreid,
Het duurste voorwerp wat ik in feite bezit is een schilderij geschilderd door TJ Oswals, vliegenier in een engels squadron spitfire's. Het schilderij heb ik verkocht via een verkoper die de schilderijen van een tiental schilders verkoopt in een atelier. Contact met deze veteraan heb ik dus niet.
Eind 2010 heb ik tevens besloten mijn verzameling zo veel mogelijk te concentreren op de voor mij meest interessante periode. 1940 en daarvoor. Ik beschik ook, vanwege geringe verschillen of uit pure interesse in dat voorwerp of wat er mee gerelateerd is, voorwerpen die niet uit 1940 en daarvoor zijn. Klein voorbeeld zijn voorwerpen van familie, onderin deze eerste post.

= Engels =

Afbeelding
Deze twee .303 bandoliers heb ik op 1 Mei in Ciney gekocht of gekregen. Een is 1921, 1022, 1939 en 1946 gestempeld, de ander 1921, 1921, 1940 en 1945.

Afbeelding
Deze shell dressing kreeg ik bij een van de .303 bandoliers uit Ciney. DIt is een grote shell dressing van de "Air Raid Precautions Dept" uit 'nov 1938'. Het schijnt dat deze iets lastiger te vinden is dan de grote shell dressings die aan medisch personeel werd geleverd.

Afbeelding
Een van de eerste voorwerpen van mijn verzameling Wo2. Deze heb ik in La-Roche-En-Ardenne gekocht in 2008. Het gaat hier om een First Air Dressing die aan de infanterie van het britse leger werd uitgereikt. Deze is "N.B 40" gestempeld.

Afbeelding
Engelse exercitiepatronen op clip.

Afbeelding
Afbeelding
Een 2-ponder huls uit 1941.

Afbeelding


= Duits =

Afbeelding
Op de beurs in Ciney liep ik op een gegeven moment langs een stand waar een, toch redelijke, hoop Duitse verbandpakjes op een hoopje lag. Met een snelle blik zag ik dat ze allemaal laat gestempeld waren, maar dacht "toch maar even kijken". Na even de stapel doorzocht te hebben vondt ik op de bodem dit verbandpakje uit 1940.

Afbeelding
Nogmaals een Duitse verbandpakje, dit model komt echter uit 1937.

Afbeelding
Duits munitiedoosje uit 1941 voor Platzpatronen 33.

Afbeelding
Platzpatronen 33. 1941 gestempeld.

Afbeelding
Een bekende, de Zunderbusche. Het bakje is 1940 gestempeld, het deksel 1939.

Afbeelding
Steyr Mannlicher clip gevuld met 8x56mm hulzen. Alle (op 1 huls na) duits 1938 gestempeld. De houten punten erop zijn trouwens niet origineel, deze heeft de verkoper zelf gemaakt en er opgezet.

Afbeelding
Clipje vol met patroonhulzen, mogelijk voor het gebruik i.c.m geweergranaten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze huls is oorspronkelijk van mijn buurman geweest. Zijn vader heeft deze 7,5cm huls uit 1937 in/na de oorlog omgebouwd tot een warm water kruik. Vooral de open kant is goed dichtgewerkt, van de ontsteker is een dop gemaakt door een ijzeren plaat te buigen en er een ring er aan te bevestigen.

Afbeelding
Clipje met patroonhulzen voor de PPSH. Clip is naoorlogs.


= Nederlands =

Afbeelding
"Exercitie patroon tot geweren en karabijnen"

Afbeelding
Nog leuker vindt ik de "Exercitiepatronen ter behoeve van het pistool M.25 no. 2" die ik van een Wo2forum-lid heb gekocht.

Afbeelding
Welbekend doosje voor de Nederlandse patronen, deze is voor de patroon Scherpe No.1

Afbeelding
Het verhaal van de aankoop van deze Hembrug bajonet is wel geinig. Oorspronkelijk in mijn vroege verzameltijd gekocht voor *kuch* mijn (onklare) Steyr Mannlicher. Hij pastte niet het bedacht dat het de Hembrug bajonet was, die gaat natuurlijk niet samen met een Hongarijse M95. Wel leuk is dat het een schuurvondst was in topconditie (voor een schuurvondst dan) en maar €15 heb hoeven betalen voor deze Hembrug bajonet. Dát is nog eens een meevaller geweest. Metaalpoets en schuurwol gebruikt om de troep eraf te halen, en hij zag er een stuk beter uit.

Afbeelding
Afbeelding
Nederlandse opslagcontainer voor vet voor het schoonmaken van glazen van een gasmasker.

Afbeelding
Uiteraard niet te missen, een Hembrug schoonmaaksetje. Gekocht van een Wo2forum-lid. Bevat oliebuisje en het borsteltje. Het oliebuisje lekte trouwens, dus de trommel is in het midden tot een kwart gevuld met smurrie.

Afbeelding
Nederlands verbandpakje. Half gebruikt.



= Nederlands Civiel
Namen in dit gedeelte worden niet genoemd voor eventuele belangen van genoemde personen/families. Zodoende is een dergelijk geval met [ ... ] aangegeven.

Afbeelding

Dit gedeelte van mijn verzameling betreffen voorwerpen van mijn grootvader, die ten tijde van de oorlog als banketbakker in Apeldoorn werkte. Hiervan bezit ik een aantal brieven een voorwerpen die een bijzondere inhoud hebben, of gewoon interessant zijn.
In bovenstaande foto zijn te zien (van links naar rechts): Een blik voor kaneelstaafjes, een zegelstempel, 'etui' voor persoonsbewijs.

Afbeelding
Afbeelding
Dit is een 'zeepboekje' dat werd gebruikt als...ja...zeep. Het werkte door middel van een stukje van het papier op de ril af te scheuren, het tot een propje te rollen en het tussen je handen te wrijven. Of dit oorlogs is weet ik niet, niks duid erop en hoopte dat iemand mij hier meer over kon vertellen. (het papier ruikt nog steeds zo sterk als nieuwe groene zeep)

Afbeelding
Dit is een 7,5cm huls, zoals de meeste die zullen kennen. Echter voor mij meer bijzonder omdat hij door mijn grootmoeder op de straat in Apeldoorn is opgeraapt. In de oorlog was dit door de duitsers echter verboden.

Afbeelding
Deze brief is geschreven aan mijn grootvader. Het gaat hier om een bericht over arrestatie van een burgermeester en een pastoor.
"Jullie zullen het misschien wel gehoord hebben
dat onze burgermeester en Ds [...] ook gearres-
teerd zijn. Vandaag hoor je het van de een en morgen
weer van een ander.
We beleven moeilijke tijden."

Afbeelding
Deze brief is geschreven aan mijn grootvader het gaat hier om een recept. Helaas vergeten waarvoor, dit zal ik binnenkort aan een familielied vragen.
" 'k Was van de week nog bij [...] in de bakkerij en die had daar een plaat met allerhande staan.
Ik zei nu je hebt nog wel boter, maar hij zei dat ze maar 1 pond vet in
'6 pond meel. '4 pond boter. bakt nu 1 pond vet wat meel
een paar eieren en wat citroen in iets koolzuur
misschien dat je er ook wat aan hebt. "
Laatst gewijzigd door Bolt Action op 10 mei 2011, 22:50, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door Bolt Action »

Ik zie dat ik bij het uploaden van de foto's toch een te grote afbeeldingsinstelling genomen heb. Gelukkig is alles redelijk zichtbaar, dus ik zal dit nog een keer aanpassen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door racefiets »

Je doosje platzpatronen is uit 1941. Het model losse flodder heet in het duist Platzpatrone 33.
Je stripje waar de 7,62x25 hulzen op zitten is naoorlogs.
Zou je de bodemstempels van je clipje 7,92x57 hulzen eens op de foto willen zetten? Denk niet dat ze van afvuurpatronen zijn.
Je Engelse bandeliers zijn 1 en 2 keer hergebruikt.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door Kugelblitz »

Zeer mooi die houten punten op de Steyrr clip! _/-\o_
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door Bolt Action »

Kugelblitz schreef:Zeer mooi die houten punten op de Steyrr clip! _/-\o_
Heeft de verkoper gedaan. Ben ik vergeten erbij te vermelden. Diverse kalibers die hij had hadden deze houten punten. Het zijn dus ook zeker geen afvuurpatronen, ik heb ze er lekker op laten zitten omdat het enig idee van punten geeft. (en het mag volgens de wapenwet)
racefiets schreef:Je doosje platzpatronen is uit 1941. Het model losse flodder heet in het duist Platzpatrone 33.
Je stripje waar de 7,62x25 hulzen op zitten is naoorlogs.
Zou je de bodemstempels van je clipje 7,92x57 hulzen eens op de foto willen zetten? Denk niet dat ze van afvuurpatronen zijn.
Je Engelse bandeliers zijn 1 en 2 keer hergebruikt.
Bedankt voor de info over het munitiedoosje. Dat van die strips die naoorlogs zijn had ik geen idee, ook nog niet opgezocht om eerlijk te zijn.
Binnenkort plaats ik nog wat foto's ik zal kijken of ik ze er dan bij zou kunnen zetten.
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door Lau »

Leuke spullen :)
Ik kan het mishebben hoor, maar volgens mij is dat blikje brillenzalf na-oorlogs. Op de voor-oorlogse blikjes stond 'tot gasmaskers' ipv 'voor gasmaskers', volgens mij waren deze blikjes ook wat groener.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door ammo »

Jou huls is een 7,5 cm F.K 16 of F,K n.A, en geen 77 mm
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door Bolt Action »

wickidwim schreef:Leuke spullen :)
Ik kan het mishebben hoor, maar volgens mij is dat blikje brillenzalf na-oorlogs. Op de voor-oorlogse blikjes stond 'tot gasmaskers' ipv 'voor gasmaskers', volgens mij waren deze blikjes ook wat groener.
Ik weet het, het zal best wel eens kunnen. Voorlopig ga ik nog even er van uit dat dit de goeie is :P
ammo schreef:Jou huls is een 7,5 cm F.K 16 of F,K n.A, en geen 77 mm
Ja dat klopt, ik had wat haast toen ik dit topic schreef. Moest hem 2 keer herschrijven omdat mijn account om een of andere reden steeds uitlogde tijdens het schrijven. Zal het even corrigeren.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door zjopske »

Bolt Action schreef:
wickidwim schreef:Leuke spullen :)
Ik kan het mishebben hoor, maar volgens mij is dat blikje brillenzalf na-oorlogs. Op de voor-oorlogse blikjes stond 'tot gasmaskers' ipv 'voor gasmaskers', volgens mij waren deze blikjes ook wat groener.
Ik weet het, het zal best wel eens kunnen. Voorlopig ga ik nog even er van uit dat dit de goeie is :P
De tekst ''tot gasmaskers'' is inderdaad correct, ik zat er ook al naar te kijken :wink:
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door Lau »

Op marktplaats staat er één :D
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door Bolt Action »

Eerste post geupdate, informatie aangepast én het stukje erbijgezet die er al had moeten staan.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Verzameling voor 1940 van Bolt Action

Bericht door racefiets »

Clipje voor de 7,92x57 hulzen is gewoon (voor) oorlogs hoor. Het clipje voor de 7,62x25 hulzen (PPSH) is na-oorlogs.
Plaats reactie