Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

Verf is absoluut niet ruikbaar! Gewoon heel goed bewaard gebleven. Dit is spuitwerk uit die tijd. Kom echt uit een grote collectie hoor.
Vanwaar de achterdocht?
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door panzer lehr »

Plaats hem anders ook eens op het lowlands militaria forum daar zit iemand die DAK verzamelt. :wink:
Maar aangezien je daar niet bent geregistreerd zal ik hem daar voor je plaatsen.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door panzer lehr »

Ben iets te weten gekomen de filter is spaans 3 mogelijke fabrikanten, CMP, Dagse of Degea. Het gasmasker is een GM-38 en tegen de tijd dat deze in productie kwam was de gasmaskerbus op de foto al een tijdje uit roulatie.

Eigenlijk is het jammer dat ze zo'n bus verknoeien want deze versie is minder voorkomend maar helaas nu zo goed als waardeloos.
Laatst gewijzigd door panzer lehr op 13 mei 2011, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door jurgen »

kenbent schreef:Verf is absoluut niet ruikbaar! Gewoon heel goed bewaard gebleven. Dit is spuitwerk uit die tijd. Kom echt uit een grote collectie hoor.
Vanwaar de achterdocht?
Zulke gasmaskerbussen zijn heel zeldzaam (zeker in deze staat) en dragen bijgevolg ook een serieus prijskaartje.
Tegenwoordig wordt zowat alles nagemaakt (zelfs medaillezakjes) en van zo'n bussen zijn er waarschijnlijk veel meer fake dan origineel. Enige achterdocht lijkt me dus niet vreemd.
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

Ok, maar niet alles is fake hoor. Als een lid van de Wehrmacht in Afrika mag gaan uitrusten achter het front (zijnde Europa...) Hij laat hier z'n gasmasker bij iemand achter. Is 6O jaar op zolder blijven liggen. Komt in een collectie terecht. ...? Een fake masker zal nooooooit zo muf ruiken als deze. Het masker is alleszins 100% echt, net als de bus. En pure logica: Stéééél dat ze die bus zouden herspoten hebben, moeten ze al zo precies zijn om de ringen rond de klarscheiben en de filterbuis mee te spuiten. De helft van die verf is afgesleten door steeds uit de bus te halen. Gasmasker moet veel gebruikt zijn. Let op de slijtage aan de achterkant van de bus, door steeds tegen het uniform van een soldaat te slingeren en wrijven. Welke idioot zou nu een echt Duits gasmasker herspuiten? Lijkt mij dik in orde!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door coco »

Ik denk dat je een HELE hoop dingen over het hoofd ziet.
Gasmaskerbussen gebruikt herspuiten is helemaal niet zo lastig, vraag maar aan ErikS hij maakt realistisch uitziende overgespoten gasmaskerbussen van originele bussen (correct me if i'm wrong please).
Iets maken dat buiten de toon valt is voor fakers makelijk te verkopen als 'field made', slijtage is makelijk na te maken met bijv. schuurpapier of stukjes steen.

Er schijnen zelfs boeren betaald te worden om met nep petjes te gaan lopen om ze zo 'oud' te krijgen.

Het gasmasker zelf kan wel origineel zijn, de bus twijfel ik zeer sterk aan.

Weetje wat, ik heb hem even op WAF gezet, niet alle foto's gebruikt maar wel de beste denk ik: http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=515052
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Men of Valor
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:53

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door Men of Valor »

Mijn twijfel over deze gasmasker en bus heb ik omdat ik zelf een grijs-blauwig gespoten bus heb gehad met adelaar-stempel en precies dezelfde gasmasker dus ook met geel gespoten onderdelen.
Had deze bus gekocht als zijnde "luftwaffe".
Wat later bleek het is inderdaad een oorlogs geproduceerd gasmasker en bus maar na-oorlogs door gebruikt.
Als ik maar ergens kon terug vinden waar ik dat gelezen had :? :?
Heb dus zeker twijfels over de kleur als zijnde origineel.

grt Rinke
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

Dan moeten er wel echte profs aan het werk geweest zijn...
En ja, je kan er wel stevig met schuurpapier tegenaan zitten maar het metaal op de 'blote' plekken gaat toch niet roesten op een paar jaar tijd?

Kijk, wat ik versta onder repro is dit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vraag me eerder af waar de draagriemen naartoe zijn. Sowieso is hij ge- (of herspoten) met de riemen erop. Kijk maar eens goed naar de haken daar zit nog grijs... Daar zouden ze na de oorlog beter werk van gemaakt hebben. Dit is volgens mij puur camouflagewerk. Ook een faker had dat beter gedaan. Want zo is het spuiten 100% zeker gebeurd: opgehangen aan de haken om te spuiten en zo snel mogelijk te laten drogen om niet telkens die bus te moeten laten drogen, omdraaien en weer te spuiten... Begin maar eens, voor een heel leger :lol: En ik meen hier gelijk te hebben.

Deze bus ziet er ook goed uit, wil toch niet onmiddellijk zeggen dat het fake is?? Is trouwens verkocht voor meer dan 300 dollar. Dat zou de mijne alleen maar véél meer waard maken. Zelfs al is hij herspoten, wat ik niet echt geloof, kun je de verf er nog altijd af halen en heb je nog altijd een prachtexemplaar. En waar zou je na de oorlog in hemelsnaam een bus vandaan halen met zo'n sluiting? Repro's hebben sowieso altijd de oorlogse platte sluiting, niet de bloksluiting of dat zou me ten zeerste verwonderen.

Afbeelding

Ik zou echt kunnen leven met het feit dat dit gasmasker of zijn bus fake is, zou het einde van de wereld niet zijn, maar iets zegt me dat dat niet zo is. Tenzij me iemand zou kunnen zeggen hoe lang de verf er al op zit. Maar daar heb je dan weer een expert voor nodig.
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door davy »

Even testen met aceton ?
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

Camouflage is nooit de ovengebakken kleur dus ik vrees dat dat niet de slimste test zou zijn...
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door ammo »

[quote="kenbent"]Dan moeten er wel echte profs aan het werk geweest zijn...
En ja, je kan er wel stevig met schuurpapier tegenaan zitten maar het metaal op de 'blote' plekken gaat toch niet roesten op een paar jaar tijd?

Binnen 24 uur zit de roest er weer op, als je maar het goede spul gebruikt, om het te laten roesten.
Gasmasker is niks mis mee, 100 % goed , ik heb precies dezelfde .
Nemo Me Impune Lacessit
Men of Valor
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:53

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door Men of Valor »

Is er al iets meer bekend over de bus en gasmasker???

grtz Rinke
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door utmi »

Op WAF zijn ze net zo enthousiast als hier... :wink:
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door asjemenou »

Het gelaatstuk van het gasmasker is die van een Duits GM38 gasmasker. Het jaartal van dit type gasmasker staat meestal aan de rand van de glazen van de oogvensters, tegen de oogvensterringen aan.
Dat de oogvensterringen en filterbusaansluiting geel (Dunkelgelb) zijn wil nog niet zeggen dat het gasmasker per definitie is gebruikt door een soldaat van het DAK. Na 1943 werd Dunkelgelb min of meer de standaardkleur van het Duitse leger. Zo werden DAK veldflessen ook verstrekt aan soldaten in Europa zelf en werden zonnehoeden ook gebruikt in Italië, Griekenland en het zuiden van de Sovjet-Unie.

Afbeelding

Wanneer je naar de uiteinden van de lipjes van de oogvensterringen kijkt dan zie je dat deze zijn overgeschilderd. Het is mogelijk dat dit destijds door een Duitse soldaat is gedaan. Het GM-38 gasmasker was voorzien van een FE37 of een FE41 filterbus. De filterbus op jouw gasmasker is dit in ieder geval niet. Het lijkt mij dan ook eerder een naoorlogse industriële variant. Feit is dat er meerdere filterbussen/gasmaskers bestaan die dezelfde schroefaansluiting hebben als het Duitse WOII gasmasker.
De gasmaskerbus daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik weet dat er meerdere sluitingvarianten voor de Duitse WOII bussen bestaan maar deze is mij onbekend. Er wordt al eerder in dit topic opgemerkt dat het mogelijk een Spaanse gasmaskerbus zou zijn.
Bij de Duitse WOII gasmaskerbussen staat er meestal een jaartal en een logo van de fabrikant in het deksel van het opbergvak voor de Klarscheiben.
Wat de zandkleur van de gasmaskerbus betreft, deze lijkt mij toch niet origineel. Er zijn mensen die heel bedreven zijn in het verouderen van dit soort voorwerpen.
Dat de draagriem bij de gasmaskerbus ontbreekt, is ook niet zo vreemd. De draagriem zou meteen herkend kunnen worden als wel of niet origineel zijnde. De draagriem is ook nog zeldzamer dan de gasmaskerbus zelf. Op militariabeurzen zie ik nogal eens gasmaskerbussen zonder deze draagriem.
In je vorige reactie laat je een voorbeeld zien van een repromodel van zo´n gasmaskerbus. Dit voorbeeld is nog wel als een repromodel te herkennen maar heb jij wel eens van het Duitse GM54 gasmasker gehoord? Dit GM54 gasmasker was een naoorlogse productie van het vooroorlogse GM30 gasmasker. Deze 2 modellen zijn op wat kleine details na identiek aan elkaar. Het GM54 gasmasker was het eerste naoorlogse gasmasker welke in gebruik was bij de Duitse Bundeswehr. Zo heb ik al meerdere GM54 gasmaskerbussen te koop gezien als WOII fabricage zijnde.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

asjemenou schreef:
Wanneer je naar de uiteinden van de lipjes van de oogvensterringen kijkt dan zie je dat deze zijn overgeschilderd. Het is mogelijk dat dit destijds door een Duitse soldaat is gedaan. .
Uiteraard!

En daarmee haal je een nieuw bewijs mee naarboven.

Check de originele kleur van het gasmasker z'n oogringen en filteraansluiting. Groen, juist? Check het originele kleur van de bus... Grijs. Dit bewijst knalhard dat beide items op HETZELFDE moment en IN DEZELFDE kleur zijn GECAMOUFLEERD. Logischerwijs rolden gasmasker NIET gecamoufleerd van de fabrieksband... Sowieso gecamoufleerd MET de riemen. Hierover zijn we het eens. Iemand moet de riemen er hebben afgehaald. Natuurlijk kan je hier nooit bewijzen wie of wat... Maar het lijkt me wel heel onwaarschijnlijk dat een geel camo gasmasker en een gele camo bus toevallig samen zijn geraakt. En vergeet even die filter, die kan inderdaad ergens zijn opgeraapt om het gasmasker te vervolledigen of was simpelweg gewoon een vervanger voor het originele exemplaar...
Feit is wel dat masker en canister samen zijn gecamoufleerd. En niet echt professioneel.
Plaats reactie