We gaan beginnen...en nu echt!

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Xray
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jul 2009, 09:19

We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door Xray »

Hoi allemaal,

Een half jaar geleden heb ik me al een keertje voorgesteld als aspirant-verzamelaar.
Echter de zoektocht naar de broer(s) van mn oma kwamen er tussendoor en slokte al mijn vrije tijd op.
Nu ligt deze zoektocht (tijdelijk) stil omdat ik in afwachting ben van het rode kruis en de andere broer in Nederlands-indie gedient heeft en dat laatste is redelijk "mission impossible" om daar iets van te vinden...

Dus komt mijn NVA interesse weer eens om de hoek kijken :wink:
Ik wil me er nu echt eens serieus in gaan verdiepen en dan met name:
- Grenztruppen
- Ministerium für Staatssicherheit (Stasi)
- Militärmusikschüler (dit vanwege een oom die blaast in een politiekorps)

Nu zoek ik me reeds suf op bijv. MP, ebay en de rest van internet, maar er wordt zoveel (gelukkig maar) aangeboden dat ik door de bomen het bos niet meer zie :bonk:

Waar kan ik het beste mee beginnen?
Alvast bedankt.
Was getekend Xray....de NVA-Newbie-vd-week :+
Gebruikersavatar
pietertje
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:42
Locatie: Rijssen

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door pietertje »

waar kan je mee beginnen? tjah, wat is jou intresse? duitse boekjes doorspitten of direct een mooi uniform op een pop zetten, in de NVA verzamelwereld kan het allemaal voor een redelijk prijsje:)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door Jan Klaassen »

Genosse XRay, welkom zuruck! _/-\o_

Beste is te beginnen met heel, heel veel kennis opdoen.
Dit kan door boeken (als de al eerder genoemde 'Uniformen der DDR', 'Kopfbedeckungen der DDR' en vele anderen) als ook door info-topics op fora als deze, het Wehrmacht-Awards Forum, en eventueel Duitse fora als het Militaria Fundforum en het NVA-forum.
Kennis kan je ook opdoen door af en toe eens een beurs oid te bezoeken en de zaken in de hand te houden en te bekijken.
Info opdoen is, zelfs in dit redelijk veilige wereldje, wel noodzakelijk. Er is niet veel rommel, maar mooiere items (die zeer aantrekkelijk zijn om te kopen natuurlijk :D) hebben een grotere kans op rommel-te-zijn.
O, bedenk me net; over de Grenztruppen is een apart boek geschreven: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... x=47&ty=58. Over de Stasi zijn op Ebay ook meerdere boeken te vinden, al gaan deze volgens mij niet zozeer om wat ze droegen ^^

Zo te zien aan je 'wishlist' zet je jezelf hier hele redelijke doelen! Grenztruppen is nog alom verkrijgbaar, Stasi idem. MMS zijn er wat minder, maar zijn volgens mij ook wat minder in trek en dus goedkoper (mits je niet op een zondag biedt :O).

Websites:
-Marktplaats: weinig spul, soms nog mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben. Vervelend gedoe met bieden en dat de verkopers dan vinden dat je te weinig biedt, ondanks dat het echt de waarde is.
-Ebay.de: moet je zeker geregeld kijken! Veel mooie items (ook weer leerwaarde ;)), soms ook nog voor een heeeeeel mooi prijsje!
-Ebay.co.uk & ebay.com: ook zeker af en toe eens bekijken, wil ook nog wel eens wat op verschijnen.

Verder zijn er nog verschillende online-handelaars, waaronder;
-www.militaria4you.com: schijnt nog meer te hebben dan er op de site staat, leuk spul, misschien beetje prijzig hier en daar...
-www.gowenmilitaria.com: DE handelaar op dit gebied. Een must om daar eens gekeken te hebben. Je weet een aantal dingen zeker: je krijgt goede items, goede service en het is er flink duur x)

enzovoort

En de belangrijkste tip van al: vooral vragen stellen, hier of irgendwo op een andere plaats!

Groeten en succes! (en vooral foto's plaatsen als er iets leuks binnen is!!)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door Jan Klaassen »

O, en natuurlijk veel succes met de zoektocht naar familieleden! Lijkt me ook een indrukwekkende en interessante bezigheid!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Patrick.S
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 apr 2007, 09:44
Contacteer:

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door Patrick.S »

Ik zou vooral veel vragen hier en op WAf want deze kerels weten waar ze over praten
Verzamelinteresse:
Brits:43rd Wessex Infantry Division en Guards Armoured division.
Canadees:4th Canadian Armoured Division
US:Armored en Tank Destroyer eenheden en 79th en 90th Infantry Division.
Gebruikersavatar
hastafidel
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 apr 2008, 16:02
Locatie: Karl-Marx-Stadt (DDR)
Contacteer:

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door hastafidel »

Welkom terug Xray! Als je wat wilt weten weet je ons te vinden. Ik denk dat je het beste spullen kunt kopen op ebay.de. Met het boek 'uniformen der DDR' van Keubke moet je wel even vooruit kunnen. Als je wat op het oog hebt kun je het altijd even hier voorleggen ter beoordeling. Zelf ben ik wat referentiemateriaal betreft erg visueel ingesteld, misschien is mijn site ook handig voor het aanschaffen van de eerste uniformen (afhankelijk van het tijdvak dat je wilt verzamelen).
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door Volkspolizei »

Succes! Er is genoeg moois te koop! Probeer de emoties wat te bedwingen als je het een en ander wilt gaan kopen.
Een ding is zeker, het is een prachtige hobby!
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door Jan Klaassen »

Sorry hasta, was ik zomaar je site vergeten aan te raden :O
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Xray
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jul 2009, 09:19

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door Xray »

Jan Klaassen schreef:Genosse XRay, welkom zuruck! _/-\o_


Websites:
-Marktplaats: weinig spul, soms nog mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben. Vervelend gedoe met bieden en dat de verkopers dan vinden dat je te weinig biedt, ondanks dat het echt de waarde is.
-Ebay.de: moet je zeker geregeld kijken! Veel mooie items (ook weer leerwaarde ;)), soms ook nog voor een heeeeeel mooi prijsje!
-Ebay.co.uk & ebay.com: ook zeker af en toe eens bekijken, wil ook nog wel eens wat op verschijnen.

Verder zijn er nog verschillende online-handelaars, waaronder;
-www.militaria4you.com: schijnt nog meer te hebben dan er op de site staat, leuk spul, misschien beetje prijzig hier en daar...
-www.gowenmilitaria.com: DE handelaar op dit gebied. Een must om daar eens gekeken te hebben. Je weet een aantal dingen zeker: je krijgt goede items, goede service en het is er flink duur x)



Groeten en succes! (en vooral foto's plaatsen als er iets leuks binnen is!!)
Wow wat een informatieve post Jan...thanks! _/-\o_
Gister even op de 2 webshops gekeken, maar dit is (in tegenstelling tot wat ik hier aan bedragen voorbij zie komen) toch nog wel aardig aan de prijs!
Voorlopig maar veel "Ebay-en" :wink:
hastafidel schreef:Welkom terug Xray! Als je wat wilt weten weet je ons te vinden. Ik denk dat je het beste spullen kunt kopen op ebay.de. Met het boek 'uniformen der DDR' van Keubke moet je wel even vooruit kunnen. Als je wat op het oog hebt kun je het altijd even hier voorleggen ter beoordeling. Zelf ben ik wat referentiemateriaal betreft erg visueel ingesteld, misschien is mijn site ook handig voor het aanschaffen van de eerste uniformen (afhankelijk van het tijdvak dat je wilt verzamelen).
Ik heb het boek inmiddels besteld en ligt volgens Bol.com 21 mei bij mij op de deurmat liggen.
Mijn verzamelgebied zal de 80's zijn. en evt. de jaren 70.
En je site...wow! voor een newbie als ik is dit super! bedankt, zal er regelmatig gebruik van gaan maken!
Volkspolizei schreef:Succes! Er is genoeg moois te koop! Probeer de emoties wat te bedwingen als je het een en ander wilt gaan kopen.
Een ding is zeker, het is een prachtige hobby!
Tja de emoties...dat is altijd al mijn zwakte geweest :roll: Ik zie nu regelmatig prachtige uniformen op ebay/mp etc. Maar ik kan niet zien of het een bij elkaar geraapt zooitje is, of dat het werkelijk bij elkaar hoort haha.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door Jan Klaassen »

Daarom: veel vragen, vragen en nog meer vragen! We zullen je graag van dienst zijn!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
hastafidel
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 apr 2008, 16:02
Locatie: Karl-Marx-Stadt (DDR)
Contacteer:

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door hastafidel »

Jan Klaassen schreef:Sorry hasta, was ik zomaar je site vergeten aan te raden :O
Ach het is slechts de nieuwe 'troep'. Vijf voor de prijs van een oudere.
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Gebruikersavatar
Xray
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jul 2009, 09:19

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door Xray »

Krijg zojuist de melding van bol.com dat het boek Uniformen der DDR niet meer leverbaar is :x
Gebruikersavatar
hastafidel
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 apr 2008, 16:02
Locatie: Karl-Marx-Stadt (DDR)
Contacteer:

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door hastafidel »

Je kunt het ook gewoon via de boekhandel bestellen, heb ik destijds ook gedaan. Ik was 13 euro kwijt meen ik. Via amazon.com is het ook leverbaar.
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: We gaan beginnen...en nu echt!

Bericht door Jan Klaassen »

Heb hem zelf hier gekocht:
http://www.rhenania-buchversand.de/appD ... 592625.htm
Verzendkosten zit je toch wel aan, binnen Nederland is er volgens mij geen in een boekhandel te koop...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie