Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door Haplo »

De bus heeft inderdaad niet zijn originele kleur.
Dat is door alle reply's op de diverse fora wel bewezen.
Meneer hier wil gewoon zijn gelijk hebben omdat hij anders laat merken dat hij gewoon 300 euro heeft weg gegooid.
Niks meer niks minder.
Voor dat geld had je een aantal hele goede boeken kunnen kopen.
Maar dat blijkt te duur te zijn.
Wees eens niet zo gruwelijk eigenwijs en probeer eens wat te leren van de mensen hier.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door panzer lehr »

Voor 300€ heb je al heel wat goede boeken en ben je dan nog niet zeker over iets toon dan eerst wat foto's in plaats van het direct te kopen. :|
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door Uncle Goose »

Zoals ik al op het WAF gezegd heb, de hele set is een mix match, filter is voor Spaanse Dagsa Blanco gasmasker, de bus is een vroeg model met zogenaamde "flessensluiting" (en die wezenlijk serieus verschilt met de Kondor Legioen gasmaskerbussen). In dit soort bussen hoort in principe een GM-30 1ste of 2de model te zitten, zeker geen GM-38. Tegen de tijd dat de GM-38 werd geïntroduceerd waren deze bussen al lang niet meer in productie, met andere woorden, deze set kan nooit zo uit de fabriek gekomen zijn, laat staan daadwerkelijk gebruikt zijn geweest in de oorlog. Voorschriften lieten dit type van gasmaskerbus niet meer toe in de oorlog.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door asjemenou »

Uitgaande van de reactie van de topicstarter, is het hem blijkbaar duidelijk of wat hij in huis heeft. Het is niet anders voor hem maar als we het dan toch over Duitse gasmaskers hebben dan heb ik ook nog wel een vraag. De oogvensterringen en de filterbusaansluiting van het "DAK gasmasker" uit dit topic zijn origineel groen geweest maar geel overgeschilderd. Wanneer en door wie dit is gedaan dat laat ik maar in het midden.
Maar mijn vraag is, is het niet zo dat de gasmaskers/gasmaskerbussen bestemd voor het DAK al tijdens de productie ervan geel werden gespoten? Of werd dit naderhand handmatig overgeschilderd o.i.d.?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door coco »

Zover ik weet bestaat het beide, zowel fabrieks geel (zoals ook laat-oorlogse lampen, voertuigen, mg kistjes etc.) als handmatig later aangebracht.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door asjemenou »

Dat na 1943 veel Wehrmachtuitrustingstukken "Dunkelgelb" werden uitgevoerd dat wist ik wel maar is deze laatoorlogse kleur geel hetzelfde als de kleur geel die gebruikt werd voor het Afrikakorps? Hoe zit het met de zeldzaamheid van Afrikakorps uitrustingsstukken, zijn deze uiterst zeldzaam of kom je deze net zoveel tegen als de standaard uitrustingsstukken van de Wehrmacht zoals gebruikt in Europa?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door coco »

Dunkelgelb wordt in het algemeen aangeduid als Afrika korps, daarom denk ik dat, dat zo ongeveer dezelfde kleur is.
Echte afrika korps uitrustingstukken bestaan eingelijk niet, de gasmaskers en helmen zijn dan wel geel maar voor de rest droegen ze ook gewone uitrusting.
De gasmaskers en helmen zijn wel relatief zeldzaam maar ik weet niet of dat is omdat het zo gewild is, of omdat er echt zo weinig van bestaat.
De 'afrika korps' webbing yriemen, zeltbahnriempjes etc. zijn ook gewoon net zoveel gebruikt in Rusland, Normandië en de Ardennen (misschien nog wel meer).
Toch is deze laat oorlogse variant van leer (om het maar zo te noemen) wel zeldzamer, omdat er minder van geproduceerd is.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door asjemenou »

coco schreef:Dunkelgelb wordt in het algemeen aangeduid als Afrika korps, daarom denk ik dat, dat zo ongeveer dezelfde kleur is.
Echte afrika korps uitrustingstukken bestaan eingelijk niet, de gasmaskers en helmen zijn dan wel geel maar voor de rest droegen ze ook gewone uitrusting.
De gasmaskers en helmen zijn wel relatief zeldzaam maar ik weet niet of dat is omdat het zo gewild is, of omdat er echt zo weinig van bestaat.
De 'afrika korps' webbing yriemen, zeltbahnriempjes etc. zijn ook gewoon net zoveel gebruikt in Rusland, Normandië en de Ardennen (misschien nog wel meer).
Toch is deze laat oorlogse variant van leer (om het maar zo te noemen) wel zeldzamer, omdat er minder van geproduceerd is.
Zou je dan meer van tropenuitrusting/uniformen kunnen spreken? Het is ook een gegeven dat de Duitsers in Noord-Afrika Britse/Zuid-Afrikaanse uniformen hergebruikten. Ook op foto's van Duitse WOII soldaten in Italië zie je dat ze tropenuniformen e.d. dragen.
Een mooi voorbeeld daarvan vind ik de onderstaande foto.

Afbeelding

De foto zie je nogal eens afgebeeld in boeken die over de strijd in Noord-Afrika gaan. Waarschijnlijk wordt dit vaak aangenomen omdat de beide soldaten zonnehoeden dragen. In werkelijkheid is de foto genomen in 1944 in de omgeving van Castel di Sangro (Gustavlinie) in Italië.

Hoewel ik de originaliteit van de gele verflaag op het GM-38 gasmasker (niet de bus) van de topicstarter niet kan en durf te bepalen zou zoiets ook afkomstig kunnen zijn uit Italië of Griekenland.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door Erik S. »

Waar zijn de foto's? Betrof het weer een standaard lichtgrijze bus die geel overgeschilderd was? Ik zie persoonlijk het nut niet in voor de Duitse soldaat om je gasmasker geel te schilderen. Originele gecamoufleerde gasmaskerbussen zijn héél héél lastig te vinden. Laat staan dat je ze zonder uitgebreide voorstudie van nep kunt onderscheiden.

Het is overigens heel simpel om een "overtuigende" repro te maken. Hier heb ik ook all eens mee geexperimenteerd om te zien waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een origineel.
Afbeelding
Een door mij gemaakte repro, simpelweg gedragen en geen andere fysieke manier van slijtage.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door Kugelblitz »

Ik ga deze kwestie even bespreken... :wink:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door Haplo »

Erik S. schreef:Waar zijn de foto's?
Ik zie ze nog gewoon Erik.
Erik S. schreef: Betrof het weer een standaard lichtgrijze bus die geel overgeschilderd was? Ik zie persoonlijk het nut niet in voor de Duitse soldaat om je gasmasker geel te schilderen. Originele gecamoufleerde gasmaskerbussen zijn héél héél lastig te vinden. Laat staan dat je ze zonder uitgebreide voorstudie van nep kunt onderscheiden.
Klopt.
Het is een lichtgrijze bus.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door panzer lehr »

Ik zie ook geen foto's meer.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door asjemenou »

Staan gewoon nog op het WAF forum; http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=515052 en nu ook weer op het WO2forum en misschien binnenkort ook wel op Marktplaats of op Ebay.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door Erik S. »

Haplo schreef:De bus heeft inderdaad niet zijn originele kleur.
Dat is door alle reply's op de diverse fora wel bewezen.
Meneer hier wil gewoon zijn gelijk hebben omdat hij anders laat merken dat hij gewoon 300 euro heeft weg gegooid.
Niks meer niks minder.
Voor dat geld had je een aantal hele goede boeken kunnen kopen.
Maar dat blijkt te duur te zijn.
Wees eens niet zo gruwelijk eigenwijs en probeer eens wat te leren van de mensen hier.
Ik ben van mening dat je voor 300 euro heel wat leuke boekjes kunt kopen. Echter bestaan er GEEN boeken over hoe je origineel van nep kunt onderscheiden. Het onderwerp "camo" is bij Duits héél moeilijk. Sorry, maar dat leer je écht niet uit een boekje. Camo helmen/bussen is rocket science geworden en een van de grootste kenners heb ik op ciney nog 2 miskopen zien doen. Ik ken hier weinig mensen die daadwerkelijk verstand van camo spul hebben, en dan nog trekken de meeste mensen hun mond nieteens open om een oordeel te geven.

De bus is bende, een masker met gele ogen en neus zou al als een "waarschuwingsteken" moeten gelden. Tevens de filter is niet correct. Als een verzamelaar de bus aantrekkelijk wil maken zal hij er écht geen slechte filter bijstoppen. Hiermee gaat de geloofwaardigheid van de set ook naar beneden. Als je gaat kijken naar de gemiddelde gecamoufleerde gasmaskerbus die te koop zijn ( normandy tri color ) zie je dat die al makkelijk 900+ euro kosten.

Ter scholing/inzage: Een origineel gecamoufleerde gasmaskerbus, gekocht bij een renomeerde camo kenner en "goedgekeurd" op Wh Awards.Afbeelding
Afbeelding
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door asjemenou »

Erik S. schreef:Ter scholing/inzage: Een origineel gecamoufleerde gasmaskerbus, gekocht bij een renomeerde camo kenner en "goedgekeurd" op Wh Awards.
De gecamoufleerde gasmaskerbus van Erik vind ik een mooi object en is dan blijkbaar ook "goedgekeurd" op Wh Awards. Het is niet dat ik zozeer aan Erik zijn uitspraak twijfel maar wie bepaalt op zo'n forum/beurs wanneer iets origineel is en wanneer niet? De persoon met de grootste verzameling of de persoon die beweert er het meeste vanaf te weten? Daarom is goed om zelf veel onderzoek te doen naar de specificaties van bepaalde militaria. Referentieboeken zijn leuk maar niet zaligmakend naar mijn idee.
Nu is Duitse WOII militaria niet mijn specialiteit maar ik kan het soms vanaf de foto's alleen niet bepalen. Over de "originaliteit" van het DAK gasmasker van de topicstarter daar zijn we het wel over eens maar ik vind het soms behoorlijk lastig om bepaalde objecten vanaf foto's als origineel zijnde te moeten beoordelen.
Voorbeeld. Zo heb ik onlangs bot gevangen met een Sovjet onderscheiding. Vanaf de foto's op Marktplaats was ik toch wel overtuigd van de originaliteit ervan. Toen ik de onderscheiding ging bekijken bij de verkoper en hem in mijn handen had zag ik meteen dat het een kopie was. Uiteindelijk heb ik de onderscheiding dan ook niet gekocht. Ik bedoel maar, foto's kunnen soms heel bedrieglijk zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie