In Sobibor kwamen 34.000 Nederlandse Joden om

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

In Sobibor kwamen 34.000 Nederlandse Joden om

Bericht door Helmbrug »

Het kamp Sobibor, waar John Demjanjuk bewaker zou zijn geweest, was een van de vernietigingskampen in het huidige Polen, die de nazi's speciaal hadden ingericht om zo veel mogelijk Joden te vermoorden. In de gaskamers van Sobibor, nabij de huidige grens met Wit-Rusland, werden ongeveer 250.000 Joden om het leven gebracht.

In het begin betrof het vooral Polen, maar later werden ook Duitse, Franse, Tsjechische, Slowaakse en Nederlandse Joden naar het kamp gedeporteerd.

Westerbork
Van het doorgangskamp Westerbork in Drenthe reden van 3 maart tot en met 20 juli 1943 negentien treinen met in totaal 34.313 joden naar Sobibor, schrijft dr. E.A. Cohen in zijn boek De negentien treinen naar Sobibor (1979). Vrijwel allen werden op de dag van aankomst vermoord.

Slechts negentien gedeporteerden, zestien vrouwen en drie mannen, hebben het kamp overleefd. Van hen zijn er zeventien niet verder geweest dan de ingang, zodat slechts twee overlevenden, een Nederlandse en een Duitse jodin, het kamp daadwerkelijk van binnen hebben gezien. Een van de overlevenden is de inmiddels hoogbejaarde Jules Schelvis, schrijver van twee boeken over het kamp.

Gruwelijke taak
Tot het personeel van het kamp behoorden ongeveer dertig SS'ers. Zij werden bijgestaan door negentig tot 120 'trawniki', helpers uit vooral Oost-Europa, die werden getraind voor hun gruwelijke taak in een kamp bij het dorp Trawniki, in wat nu Polen is. Demjanjuk zou een van hen zijn geweest.

Aan het bestaan van Sobibor kwam onverwacht een einde. Hoewel de meeste joden nog op de dag van aankomst werden vermoord, slaagden de ongewapende gedeporteerden die in het kamp waren tewerkgesteld erin in oktober 1943 in opstand te komen. Driehonderd gevangenen vluchtten de omliggende bossen in. De meesten werden gedood, maar 64 mensen overleefden de oorlog. Na de opstand sloten de nazi's het kamp. Een museum en een monument herinneren aan de gruwelen in de oorlog.

Levenslang
Elf SS'ers die in Sobibor hadden gewerkt, stonden van september 1965 tot december 1966 in de West-Duitse stad Hagen voor de rechter. Een van hen werd tot levenslang veroordeeld en vijf kregen gevangenisstraffen van drie tot acht jaar. Kampcommandant Franz Stangl, die naar Brazilië was gevlucht, werd in 1970 tot levenslang veroordeeld en stierf in 1971 in de gevangenis.

_________
Dit is niet echt een nieuwsbericht maar het stond op ad.nl
B. de Ligt
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2011, 01:26

Re: In Sobibor kwamen 34.000 Nederlandse Joden om

Bericht door B. de Ligt »

Was het niet zo dat in Sobibor iedereen met een haal van de trekker omgebracht werd i.p.v met dieseluitlaatgas? Tenminste, zo heb ik het me laten vertellen.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: In Sobibor kwamen 34.000 Nederlandse Joden om

Bericht door yente »

Neen, ik heb een boek gelezen van getuigenissen over de ontsnapping in sobibor, en ze werden wel degelijk vergast.
Maar ik snap iets niet, ze spreken van slechts 19 overlevenden, maar diegene die de ontsnapping hebben overleefd zijn met 64...
mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: In Sobibor kwamen 34.000 Nederlandse Joden om

Bericht door Youritje8 »

Er is ook een interessante film over Sobibor genaamd: Escape from Sobibor, Rutger Hauer speelt daar in mee.
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: In Sobibor kwamen 34.000 Nederlandse Joden om

Bericht door rene1945 »

ook een zeer mooie film vindt ik trouwens
Plaats reactie