Verzameling Hongarije ww2

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door coco »

Ik ben zelf ook opzich wel voorstander van 'onbekende' gebieden maar vind Duits toch mooier somehow haha.
Toch vind ik het leuk om wat Bulgaars en andere as/anex materialen te bezitten.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door Kugelblitz »

coco schreef:Ik ben zelf ook opzich wel voorstander van 'onbekende' gebieden maar vind Duits toch mooier somehow haha.
Toch vind ik het leuk om wat Bulgaars en andere as/anex materialen te bezitten.
Zijn mooie items inderdaad, met name door de vrij grote gelijkenis met Duitse items. Ook zijn de meeste items nog goed te betalen, hoe dat bij jasjes zit weet ik niet.
Erg interessant om eens andere verzamelgebieden te zien, zeker als iemand enthousiast is en de moeite neemt mooie foto's en goede informatie te verstrekken! Ben benieuwd naar meer! _/-\o_

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door Veltro »

Door gelijk weer de link en de vergelijking te maken met Duitse militaria doe je de militaria van Hongarije, Bulgarije, Roemenie, Italie etc. denk ik onrecht aan.
De uniformen en uitrusting van deze landen hebben hun eigen historie en ontwikkeling doorgemaakt. Sommige items zijn verwant aan Duitse items, andere, (de meeste) helemaal niet.
En wat betreft "mooier", zonder enige studie naar deze items met hun variaties is het denk ik moeilijk een vergelijking te maken met wel bekende Duitse items. Maar ook daarna, over smaak valt niet te twisten ;)

Naast prijs is er ook nog beschikbaarheid. Het compleet maken van een pop van deze kleinere As-landen zou weleens veel meer geduld kunnen vergen :)

Moer goed, blijven mooie items!
Blijft dan ook jammer dat er vaak enkel op Duits gekwijld wordt.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door Kugelblitz »

Veltro schreef:Door gelijk weer de link en de vergelijking te maken met Duitse militaria doe je de militaria van Hongarije, Bulgarije, Roemenie, Italie etc. denk ik onrecht aan.
De uniformen en uitrusting van deze landen hebben hun eigen historie en ontwikkeling doorgemaakt. Sommige items zijn verwant aan Duitse items, andere, (de meeste) helemaal niet.
En wat betreft "mooier", zonder enige studie naar deze items met hun variaties is het denk ik moeilijk een vergelijking te maken met wel bekende Duitse items. Maar ook daarna, over smaak valt niet te twisten ;)

Naast prijs is er ook nog beschikbaarheid. Het compleet maken van een pop van deze kleinere As-landen zou weleens veel meer geduld kunnen vergen :)

Moer goed, blijven mooie items!
Blijft dan ook jammer dat er vaak enkel op Duits gekwijld wordt.
Bespeur ik daar een lichte afkeer tegen het verzamelen van Duitse militaria? :wink: :wink:
Nee hoor, ik begrijp wel wat je bedoelt. De vergelijking met Duitse items was niet zozeer om te suggereren dat er Duitse invloeden in de Hongaarse en Bulgaarse items zit, maar ze vertonen toch wel redelijk wat gelijkenissen.

Deze items zijn inderdaad vrij schaars, maar door de kleine vraag zijn ze goed te betalen en slechts een schijntje van Duitse items. Ik weet niet of dit voor alle dingen opgaat, maar bijvoorbeeld veldmutsen etc. zijn goed te betalen als je de Duitse prijzen gewend bent...

Zoals ik reeds aangaf vind ik dit erg leuk om te zien en inderdaad een 'verfrissende' collectie tussen alle gebruikelijke Duitse en geallieerde dingen op het forum.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door frei »

Dan voor de liefhebber nog maar een foto van een Hongaarse artillerie zomerblouse (komt qua stof vrij dicht bij het Duitse drillich) met hongaarse kijker en tentzijl/poncho.
De andere jas met koppel is een zomerjas van een Bulgaarse officier.
Het verzamelen van zowel hongaars als bulgaars is inderdaad een kwestie van veel geduld en zoeken. Een Bulgaars uniform samenstellen is gemakkelijker dan een Hongaarse. Bulgaarse uniformen hebben inderdaad in enkele gevallen veel overeenkomsten met Duitse uniformen, Hongaarse zijn echter geheel anders en zijn moeilijk te vinden. Heel enkelt komt er eens wat los op een beurs. De onderste Hongaarse zomerblouse vond ik ongeveer 10 jaar geleden op de beurs in Huizen. Niemand van de rondlopende verzamelaars (kopers) wist wat het was. Dan heb je een keer geluk en is het ook nog eens goedkoop, wat je van Duitse uniformen vandaag de dag niet meer kan zeggen. Het opbouwen van een enkel Hongaars uniform kan al wel enige jaren duren. Nadat ik dus per toeval deze jas gevonden heb zoek ik nog altijd de bijbehorende zomerbroek. Heb intussen veel gevonden maar nog nooit de gezochte broek. Dit toont ongeveer wel aan hoe lang zoiets kan gaan duren. Het is niet een kwestie van geld, maar van eindeloos en eindeloos veel geduld. Sommige uitrustingstukken en hoofddeksels zie je vrij regelmatig voorbijkomen alhoewel het vergeleken met een aantal jaren geleden duidelijk is afgenomen. Uniformen en dan met name Hongaarse zie je nog sporadisch. Daarentegen valt de prijs weer mee, omdat er weinig verzamelaars zijn.
Bijlagen
bulgaarse officier.jpg
hongaars zomerblouse klein.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door frei »

Veldmuts "Bocskai" M1920
Bijlagen
DSCI4084klein.JPG
DSCI4085klein.JPG
DSCI4086klein.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door frei »

Veldfles M1935 zonder beker
Bijlagen
DSCI4106klein.JPG
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door platoz »

Dat ziet er mooi uit Frei!

"Hongarije" is voor mij ook onbekend terrein, maar het is interessant om de affiniteit met de Duitse uniformen te zien. Niettemin is wat Veltro zegt waarheid als een koe. Elk land heeft weer een eigen traditie wat betreft uniformen, en dat is juist wat het weer zo interessant maakt als je toch hier en daar enige vergelijkingen ziet.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door frei »

M1934 eetblik
Bijlagen
DSCI4107klein.JPG
DSCI4108klein.JPG
DSCI4109klein.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door frei »

Kraagspiegels soldaat artillerie met enkele knopen.
Bijlagen
kraagspiegels artillerie sld voorzijde.jpg
kraagspiegels artillerie sld achterzijde.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door frei »

foto's van internet ; uniformen hongarije
Bijlagen
elozetes_08.jpg
elozetes_32.jpg
elozetes_26.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door frei »

Hongaarse webbing kijkertas compleet met inhoud.
Bijlagen
DSCI4102klein.JPG
DSCI4104klein.JPG
DSCI4105klein.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door frei »

Hongaarse M1938 helm met vooroorlogs binnenwerk.
Bijlagen
hu helm pre 1940 003.jpg
hu helm pre 1940 005.jpg
hu helm pre 1940 005.jpg (22.44 KiB) 2299 keer bekeken
hu helm pre 1940 006.jpg
Laatst gewijzigd door frei op 08 aug 2011, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door frei »

Op aanvraag, detailfoto's van de hongaarse M38 camouflage helm.
In 1945 werd de camouflage op deze wijze meegespoten in de lak.
Bijlagen
DSCI4700 k.jpg
DSCI4699 k.jpg
DSCI4697 k .jpg
Laatst gewijzigd door frei op 08 aug 2011, 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Hongarije ww2

Bericht door frei »

En nog 3 op aanvraag
Bijlagen
DSCI4707 k.jpg
DSCI4703 k.jpg
DSCI4701 k.jpg
Plaats reactie