Duits GM-30 Gasmasker.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door KNIL. »

Ik heb op een rommelmarkt een Duits GM-30 gasmasker gekocht.
De bus zelf is overgespoten,het poetsdoekje ontbreekt, en er zit geen riem aan.
Er zaten wel 3 setjes reserve-glaasjes bij. (gedateerd 1940 maar niet in al te beste staat.)
Zoals op de foto's tezien staan er enkele stempels en nummeringen op het gasmasker en de bus.
Het gasmasker is gestempeld met het jaar 1937
En de bus is gemerkt met frn43.

Mijn vragen voor jullie:

1-Raden jullie mij aan om de verf van de bus te verwijderen? Zo ja,wat is de beste manier om dit te doen,zonder de onderlaag te beschadigen.

2-Wat is de waarde van het gasmasker plus de bus, en zou wanneer ik de verf van de bus zou halen,de waarde stijgen?.

3- Zijn het ontbrekende poetsdoekje, en de ontbrekende riem makkelijk te vinden en is de riem er dan ook makkelijk aan te zetten?
En hoeveel stijgt de waarde dan?

4- de numering op de neus van het gasmasker (zie foto 8 ) heb ik op informatie sites nog niet gezien. Kunnen jullie hier meer over vertellen?

5- op het spare glass compartment zitten twee labels, de één zit over de ander geplakt en blijkbaar heeft de vorige eigenaar de bovenste gescheurd om te kijken wat er op het onderste label stond.
Ik neem aan dat hier de naam van de eigenaar op staat, maar werd dit meestal er niet op geverfd?

1 Afbeelding

2 Afbeelding

3 Afbeelding

4 Afbeelding

5 Afbeelding

6 Afbeelding

7 Afbeelding

8 Afbeelding

9 Afbeelding

10 Afbeelding



11 http://imageshack.us/photo/my-images/828/dsc00836cd.jpg



12 Afbeelding

13 Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties,
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Schijnwerper »

Wat ik zou doen is hem proberen doorverkopen op marktplaats, voor een leuke prijs.
Geld bij sparen leggen en een betere goede complete kopen?
Verf er af halen is een lastig tijdroverd karwei.
Zeker omdat ik zie dat ie goed en netjes gespoten is, en ik denk dat er bijna of geen echte goede originele
ondergrond meer aanwezig is.
Je kan het met proberen met een beetje aceton of tinner, beginnen voorzichtig op een stukje plaats waar het niet meteen opvalt, om te kijken of de originele ondergrond er nog voldoende zit.
Een losse originele lange gasmasker riem is moeilijk te vinden en duur afhankelijk van de staat, duurder dan die hele set die je gekocht heb voor een rommel markt prijs, mazel daargelaten.
Een originele gasmaskerbus losse Poets doek vinden is ook lastig.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door asjemenou »

Duitse gasmaskers zijn erg in trek moet ik zeggen, zie ook; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=27910 .
KNIL. schreef:Mijn vragen voor jullie:

1-Raden jullie mij aan om de verf van de bus te verwijderen? Zo ja,wat is de beste manier om dit te doen,zonder de onderlaag te beschadigen.
De (NATO) groene verflaag zou ik er niet afhalen. Ik denk dat de gasmaskerbus is overgespoten voor (her)gebruik voor het naoorlogse GM-54 gasmasker door de Bundeswehr. Dit type gasmaskerbus werd na de oorlog niet alleen hergebruikt maar ook nog gefabriceerd. De ingeslagen letter "D" op de bodem van de bus zou wel eens voor de firma "Dräger" kunnen staan. In de gasmaskerbus behoort een aluminium binnenmantel, deze ontbreekt in jouw bus. De klem voor de poetsdoek in de bus kan WOII aanmaak zijn maar net zo goed ook naoorlogse aanmaak. De klem voor het GM30/38 gasmasker is namelijk precies hetzelfde als voor het GM54 gasmasker.
Voor het GM-54 gasmasker zie; http://gasmasklexikon.com/Page/Start01.htm (vervolgens klikken op het Germany M vlaggetje en dan links scrollen naar het GM-54 gasmasker). In dit voorbeeld is de bus met een groene bekleding te zien welke het rammelen moest voorkomen. Wanneer je deze verwijderd dan komt er precies zo'n NATO groene bus te voorschijn als de jouwe.
KNIL. schreef:2-Wat is de waarde van het gasmasker plus de bus, en zou wanneer ik de verf van de bus zou halen,de waarde stijgen?.
Het is maar wat de gek er voor geeft. Iemand die een los GM-30 gasmasker zoekt zal er blij mee zijn. Door de NATO verflaag te verwijderen of om de bus over te spuiten daarvan zal de waarde ervan niet stijgen.
KNIL. schreef:3- Zijn het ontbrekende poetsdoekje, en de ontbrekende riem makkelijk te vinden en is de riem er dan ook makkelijk aan te zetten?
En hoeveel stijgt de waarde dan?
Ze zullen vast nog wel te vinden zijn alleen moet je de WOII aanmaak wel herkennen. Op zich is het wel handig wanneer je een compleet GM54 gasmasker met bus zou kopen. Dan kan je direct zien of hoe de naoorlogse aanmaak eruit ziet. De GM54 draagriemen/nieten en poetsdoekjes zie ik nogal eens als WOII aanmaak te koop aangeboden worden. :wink:
Zo is de draagriem bestemd voor de GM54 gasmaskerbus dikker dan die voor de GM30/38 gasmaskerbus. De gesp en de riemnieten zijn ook groener van kleur. Het poetsdoekje voor het GM54 gasmasker is geel/oranje van kleur. De WOII poetsdoekjes zijn zover ik weet wit van kleur.
KNIL. schreef:4- de numering op de neus van het gasmasker (zie foto 8 ) heb ik op informatie sites nog niet gezien. Kunnen jullie hier meer over vertellen?
Ik durf niet precies te zeggen voor welke fabrikant deze code staat maar het zou voor de firma Dräger of Auer kunnen staan.
KNIL. schreef:5- op het spare glass compartment zitten twee labels, de één zit over de ander geplakt en blijkbaar heeft de vorige eigenaar de bovenste gescheurd om te kijken wat er op het onderste label stond.
Ik neem aan dat hier de naam van de eigenaar op staat, maar werd dit meestal er niet op geverfd?
Aan de kleur van de gasmaskerbus te zien is deze naoorlogs doorgebruikt dus de etiketten op het "Klarscheiben" opbergvak zullen dat ook zijn.
Op of in de WOII gasmaskerbussen/gasmaskers staat vaak wel iets van een naam, nummer o.i.d. geschilderd. Meestal is dit met witte verf gedaan. Ik heb ook wel eens een exemplaar gezien waarbij dit met rode verf was gedaan. Ook zie je gasmaskers waarbij op het bandenstel een labeltje met naam is genaaid.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Proos »

Op verzoek verplaatst naar verificatievragen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Uncle Goose »

asjemenou schreef:. De ingeslagen letter "D" op de bodem van de bus zou wel eens voor de firma "Dräger" kunnen staan.

-In de gasmaskerbus behoort een aluminium binnenmantel, deze ontbreekt in jouw bus. ]

-Ik durf niet precies te zeggen voor welke fabrikant deze code staat maar het zou voor de firma Dräger of Auer kunnen staan.
-De letter D op de bodem van gasmaskerbussen staat voor "Dicht", wat betekend dat de bus waterdicht zou moeten zijn, het heeft niets te maken met Dräger.

-De Aluminium mantel is in de loop van de oorlog eruitgelaten vanwege het tekort aan dit voor de oorlog belangrijk metaal, vandaar dat je gasmaskerbussen ziet die ze zouden moeten hebben maar toch nooit deze hebben gehad.

-Markering staat voor Dräger maar dan wel de weense afdeling (Draeger-Gesellschaft mbH, Wien, later kreeg deze de codering flr).
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door asjemenou »

Uncle Goose schreef:
asjemenou schreef:. De ingeslagen letter "D" op de bodem van de bus zou wel eens voor de firma "Dräger" kunnen staan.

-In de gasmaskerbus behoort een aluminium binnenmantel, deze ontbreekt in jouw bus. ]

-Ik durf niet precies te zeggen voor welke fabrikant deze code staat maar het zou voor de firma Dräger of Auer kunnen staan.
-De letter D op de bodem van gasmaskerbussen staat voor "Dicht", wat betekend dat de bus waterdicht zou moeten zijn, het heeft niets te maken met Dräger.

-De Aluminium mantel is in de loop van de oorlog eruitgelaten vanwege het tekort aan dit voor de oorlog belangrijk metaal, vandaar dat je gasmaskerbussen ziet die ze zouden moeten hebben maar toch nooit deze hebben gehad.

-Markering staat voor Dräger maar dan wel de weense afdeling (Draeger-Gesellschaft mbH, Wien, later kreeg deze de codering flr).
Bedankt voor de aanvulling. Zoals jij zegt staat de ingeslagen letter "D" op de achterkant/bodem van de gasmaskerbus voor (water) "Dicht".
Ik ken Duitse gasmaskerbussen die deze ingeslagen letter "D" niet hebben. Zou je dan kunnen zeggen dat er waterdichte en niet waterdichte gasmaskerbussen bestaan? Wat is het verschil dan tussen deze gasmaskerbussen?
Wat de aluminium binnenmantel betreft, het is goed mogelijk dat vanwege materiaalschaarste bij latere WOII aanmaak van de gasmaskerbussen deze werd weggelaten. Ik geef je op dit punt geen ongelijk maar zelf heb ik meerdere Bundeswehr doorgebruikte WOII gasmaskerbussen voor het GM54 gasmasker gezien en allen waren voorzien van een aluminium binnenmantel. Ik vermoed dat deze binnenmantel er dan ook in de jaren vijftig werd ingezet als deze zou ontbreken. De doorgebruikte gasmaskerbus van KNIL heeft deze aluminium binnenmantel niet meer. Mijn vermoeden is dat de binnenmantel is verwijderd om een andere (WOII) gasmaskerbus compleet te kunnen maken. Vanwege de gelijkenis worden GM54 gasmaskerbussen nogal eens gestript van de binnenmantels/poetsdoekklemmen/draagriemen/riemnieten en Klarscheiben. En dit geld overigens niet alleen voor de GM54 gasmaskerbussen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Erik S. »

De D staat voor stofdicht, welke na 42 standaard werd. Duitse militaria mocht niet voorzien zijn met makersnamen. De 3lettercodes zijn juist uitgevonden zodat de geallieerden niet 123 konden opzoeken waar het gemaakt werd. Waarom dan de D van Dräger? De maskers werden bij een andere fabriek gemaakt als de bussen, dus waarom staat het dan op de bus.

Overigens zijn de gasmaskerbussen NIET waterdicht, enkel stofdicht. Na meerdere rivieroversteken heb ik gemerkt dat de gasmaskerbus als eerste volloopt met water. De na-oorlogse bussen hebben een rubberen ring in het deksel waarmee je de bus wél waterdicht kunt afsluiten. Deze schijnen oorlogs ook bestaan te hebben, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door KNIL. »

Is dit niet de aluminium binnenkoker?


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Ik heb trouwens 30 euro betaald voor het gasmasker en bus, niet echt een rommelmarktprijs.
Wat vinden jullie? Heb ik teveel betaald?


@ Asjemenou:

1 op de klarscheiben staat zelf 1940 dus neem ik aan dat ze niet naoorlogs zijn?

2 Dus de labels op het klarscheibenbakje zijn dus ook naoorlogs?
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Uncle Goose »

Erik S. schreef:De D staat voor stofdicht, welke na 42 standaard werd. Duitse militaria mocht niet voorzien zijn met makersnamen. De 3lettercodes zijn juist uitgevonden zodat de geallieerden niet 123 konden opzoeken waar het gemaakt werd. Waarom dan de D van Dräger? De maskers werden bij een andere fabriek gemaakt als de bussen, dus waarom staat het dan op de bus.

Overigens zijn de gasmaskerbussen NIET waterdicht, enkel stofdicht. Na meerdere rivieroversteken heb ik gemerkt dat de gasmaskerbus als eerste volloopt met water. De na-oorlogse bussen hebben een rubberen ring in het deksel waarmee je de bus wél waterdicht kunt afsluiten. Deze schijnen oorlogs ook bestaan te hebben, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.

D staat wel degelijk voor waterdicht en normaal gezien zouden deze moeten voorzien geweest zijn met een rubberen ring. Echter, slechts een beperkt aantal gasmaskerbussen hebben daadwerkelijk deze ring gekregen, door schaarste in rubber zijn de ringen nooit in volle productie gekomen waardoor er vele bussen wel de markering "D" dragen maar eigenlijk nooit waterdicht waren door het ontbreken van deze ring. De rubberen ringen werden op een andere fabriek gemaakt en daarna in de gasmaskerbus bevestigd, maar zoals gezegd, het is er nooit van gekomen dit op grote schaal te doen. Stofdicht klopt langs geen kanten, alle bussen zijn gelijk gemaakt en in wezen is er geen verschil tussen een gewone bus en een "D" gemarkeerde bus buiten de al dan niet aanwezige ring.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door coco »

Die D is zover ik weet inderdaad ook waterdicht.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Schijnwerper »

Dat gezever brengt hem alleen maar meer van de wijs.
Jou bus en gasmasker is 100% Duits, je bus komt uit 1943, gasmasker model 38, filter is van 1942.
Hij is alleen overgespoten zelfs de binnenbus, moelijk is hij doorgebruikt na de oorlog door de Bundesgrenzschutz (BGS) of de latere Bundeswehr.
30 euro is geen koopje voor een rommel markt, maar hij is het wel waard.
Maar zelf had ik het er niet voor gegeven.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door asjemenou »

KNIL. schreef:@ Asjemenou:

1 op de klarscheiben staat zelf 1940 dus neem ik aan dat ze niet naoorlogs zijn?

2 Dus de labels op het klarscheibenbakje zijn dus ook naoorlogs?
1 Klopt helemaal. Aan de verpakking van jouw Klarscheiben te zien, is deze WOII aanmaak. De naoorlogse GM54 Klarscheiben verpakking is anders maar ik zie ze toch regelmatig in WOII gasmaskerbussen zitten.

2 De labels zijn opgeplakt nadat de bus is overgespoten dus zullen ze wel naoorlogs zijn.

De aluminium binnenmantel is blijkbaar nog aanwezig in jouw bus, alleen is deze groen overgespoten. Dit kon ik op de eerder geplaatste foto's niet zien.
Wat de verklaring voor de "D" op de bodem van de bus betreft, uitgaande van de reacties in dit topic bestaan daar nog al wat theorieën over.
Destruction schreef:Dat gezever brengt hem alleen maar meer van de wijs.
Jou bus en gasmasker is 100% Duits, je bus komt uit 1943, gasmasker model 38, filter is van 1942.
Hij is alleen overgespoten zelfs de binnenbus, moelijk is hij doorgebruikt na de oorlog door de Bundesgrenzschutz (BGS) of de latere Bundeswehr.
30 euro is geen koopje voor een rommel markt, maar hij is het wel waard.
Maar zelf had ik het er niet voor gegeven.
Grotendeels mee eens alleen is het gasmasker een model 30 uit 1937.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Uncle Goose »

Destruction schreef: gasmasker model 38, filter is van 1942.

Over zever gesproken, dit is absoluut geen model 38 maar een model 30 (3de variatie). Zo zie je maar dat velen niet vertrouwd zijn met gasmaskers en hun correcte benaming.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Kugelblitz »

Uncle Goose schreef:
Destruction schreef: gasmasker model 38, filter is van 1942.

Over zever gesproken, dit is absoluut geen model 38 maar een model 30 (3de variatie). Zo zie je maar dat velen niet vertrouwd zijn met gasmaskers en hun correcte benaming.
Dit is reeds in een eerdere post aangehaald. Daarnaast staat je toon in dit topic me niet echt aan, wat versterkt wordt door het feit dat je net nieuw bent hier...
We zijn altijd blij met nieuwe leden die veel kennis bezitten, maar vergeet niet het voornaamste doel van fora. Niet iedereen weet alles en velen willen juist graag bijleren. Wellicht zou je in het vervolg op iets subtielere wijze kunnen corrigeren? :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Erik S. »

Ik heb hier net nog 3 bussen onder water gehouden, en nee. Ze zijn NIET waterdicht, ze staan nu te drogen op de vensterbank. Ik denk zelf dat de rubberen ringen óf helemaal fantasie, óf na-oorlogs enkel gebruikt zijn. Opvallend om te zien dat de D stempeling pas na het hele afrikakorps verhaal erin gekomen is.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie