Onderzoek doen naar een persoon

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Auke »

Ik ben benieuwd. 't Is in ieder geval een prachtig museum. :)

Wat heb je precies van deze kapitein?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door D_Dutch »

Auke schreef:Ik ben benieuwd. 't Is in ieder geval een prachtig museum. :)

Wat heb je precies van deze kapitein?
Ik heb een fotoalbum van hem in mjin bezit, met daarin ongeveer 80/90 foto's. De meeste zijn van na de oorlog maar er zijn ook een paar foto's bij die tijdens de oorlog zijn gemaakt. Hieronder de enigste foto waarop hij als Kapitein te zien is, met zijn onderscheidingen;
Foto 12.jpg
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door michiel01 »

Zeer recent is er weer een erg uitgebreid en handig onderzoekstooltje online gekomen:

Yad Vashem

Yad Vashem, heeft haar archief met slachtoffers van de hollocaust gedigitaliseerd. Nu kun je bij het zoeken naar een persoon tevens het originele document (links naast het zoekresultaat, als thumbnail weergegeven) bekijken. Vandaag heb ik de website getest en je hebt met de advanced search een grote hoeveelheid aan zoekopties, het scherm met het zoekresultaat vind ik wat onoverzichtelijk, mede omdat je zelf info kan toevoegen. Al met al toch wel een erg bruikbare site, die veel informatie geeft.
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Nick.Dracu »

Even terug ophalen,
Tijdens de oorlog hebben er 3 duitse militairen bij grootmoeder gestationeerd geweest, doordat het huis juist naast een munitiedepot stond.
Ik weet van 1 van hen dat deze "Otto" noemde. Maar qua achternaam geen idee.
Hier de foto's van de man:
Afbeelding
Afbeelding
Enige suggesties hoe ik deze militairen kan vinden? Of is dit een onmogelijke taak?
Thanks
Nick
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Jolijn »

Pfff... oproep plaatsen in een (plaatselijke) krant oid? Geen mensen die in de buurt hebben gewoond (en nog leven uiteraard) die het eventueel zouden kunnen weten? Op internet op verschillende wo2 site's? Verder zou ik het niet weten...
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Nick.Dracu »

Zou ik nergens een lijst kunnen vinden van de personen die actief waren bij het munitiedepot?
Of is deze informatie niet vrij?
thanks,
nick
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Jolijn »

Ik weet zo 1 2 3 geen lijsten die vrij (op internet) staan, misschien wel als je je er erg in verdiept en wat beter gaat zoeken dan ik meestal doe...
Of misschien is het ergens op te vragen? Geen idee...
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door michiel01 »

Nick.Dracu schreef:Even terug ophalen,
Tijdens de oorlog hebben er 3 duitse militairen bij grootmoeder gestationeerd geweest, doordat het huis juist naast een munitiedepot stond.
Ik weet van 1 van hen dat deze "Otto" noemde. Maar qua achternaam geen idee.
Hier de foto's van de man:
Afbeelding
Afbeelding
Enige suggesties hoe ik deze militairen kan vinden? Of is dit een onmogelijke taak?
Thanks
Nick

Nick,

Makkelijk is het niet, maar je kan altijd een poging wagen. Heel eerlijk zeg ik dat de kans klein is dat je succes hebt, maar ik heb minder eenvoudige speurtochten gezien die succesvol eindigden.
Mijn advies is, ga eens op zoek naar een lokale heemkundige kring, mogelijk dat je daar informatie kan verkrijgen. Twee, het lokale archief eens doorspitten naar verwijzingen.
drie, als je het munitiecomplex kan definieren, als zijnde welke eenheid zat hier en onder welk legeronderdeel zij dan vielen.
hier kun je dan mogelijk wat aan hebben.
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=40&t=26740 Aangezien je waarschijnlijk de plaats weet waar dit complex zat, kun je eens proberen op de site van de lexikon op standort te zoeken. Zo kun je mogelijk de eenheid achterhalen.

Op basis van de eenheid en de locatie, (en als je dat kunt achterhalen het jaar waarin de foto is genomen) zou je via de wast een zoekaanvraag kunnen indienen. Dit geeft mogelijk een aantal namen en dan maar hopen dat er niet al te veel otto's in de eenheid zaten.

Succes!
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Tommes »

Echt een super topic. Ik heb er wel wat aan.

Maar ik ben op het moment bezig met een lijst met omgekomen duitsers. En van sommige heb ik alleen een grafsteen nummer, dus ik dacht ik zoek even met google op ysselstein en er zal wel een lijst opduiken. Maar ik kan helemaal geen lijst vinden.

Nou is eigenlijk mijn vraag, is er online een lijst?
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door michiel01 »

ja dat kan via de volksbund, niet alles is op graf op te zoeken, een mail sturen volstaat vaak. Krijg je binnen een paar dagen antwoord met de namen.
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door rammsander »

Michiel01 heb jij misschien een suggestie waar ik kan zoeken over een dwangarbeider, een familie lid, die onlangs is overleden, alleen hij hield zijn mond er over dus ben nooit te weten gekomen waar hij precies heeft gezeten enzo...
Heb jij misschien een idee?

Rammsander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door michiel01 »

rammsander schreef:Michiel01 heb jij misschien een suggestie waar ik kan zoeken over een dwangarbeider, een familie lid, die onlangs is overleden, alleen hij hield zijn mond er over dus ben nooit te weten gekomen waar hij precies heeft gezeten enzo...
Heb jij misschien een idee?

Rammsander
Als hij in Duitsland heeft gezeten dan maak je hier: http://www.its-arolsen.org/ de meeste kans denk ik zo. Het nadeel van alleen een naam is dat het zoeken in een hooiberg is. Ze hebben op basis van een naam en stamnummer voor mij al eens een dwangarbeider opgespoord, zodoende heb ik toen de naam van de fabriek en de interneringslokatie verkregen.
Gebruikersavatar
Xray
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jul 2009, 09:19

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door Xray »

michiel01 schreef:
rammsander schreef:Michiel01 heb jij misschien een suggestie waar ik kan zoeken over een dwangarbeider, een familie lid, die onlangs is overleden, alleen hij hield zijn mond er over dus ben nooit te weten gekomen waar hij precies heeft gezeten enzo...
Heb jij misschien een idee?

Rammsander
Als hij in Duitsland heeft gezeten dan maak je hier: http://www.its-arolsen.org/ de meeste kans denk ik zo. Het nadeel van alleen een naam is dat het zoeken in een hooiberg is. Ze hebben op basis van een naam en stamnummer voor mij al eens een dwangarbeider opgespoord, zodoende heb ik toen de naam van de fabriek en de interneringslokatie verkregen.
Michiel,

Hoelang duurde het voordat je een reactie kreeg van het ITS? Ik heb nu ruim 3 maanden geleden een aanvraag ingediend. Van het rode kruis heb ik inmiddels een reactie mogen ontvangen.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door michiel01 »

ITS duurt een maandje of 2 tot 4, Rode Kruis (DEU) duurt bij mij altijd lang. Als t bij ITS lang duurd, betekend dat vaak dat ze veel info hebben, althans dat is mijn ervaring 9 uit 10 keer.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Onderzoek doen naar een persoon

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met een grote vraag, en ik hoop dat jullie die misschien kunnen beantwoorden. Kort voor het overlijden van mijn vader kwam er een keer een hele oude man op visite die hij kende van voetbal, waarvan er in mijn wijk altijd de roddel ging dat hij bij de 12. SS-Panzer-Division "Hitlerjugend" tijdens het Ardennenoffensief gestreden heeft, als Nederlandse vrijwilliger. Hoewel mijn vader niet heel veel meer van die roddels wist, wist hij dat die man na de oorlog pas ergens rond 1950 weer terug naar Nijmegen (waar ik dus woon) kwam.

Deze man is nog steeds in leven en ik heb zijn adres, maar het lijkt mij niet verstandig deze man zomaar te vragen of hij een voormalig SS'er was. Ik ben daarom een tijd terug naar het stadsarchief gegaan waar mij verteld werd dat zij wegens privacyredenen geen informatie konden geven. Heeft iemand enig idee hoe ik mogelijk toch aan informatie kan komen?

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Plaats reactie