Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kaj
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2011, 19:58

Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door Kaj »

Beste heren (en dames) van het goede leven,

Nieuw op dit forum en gelijk maar een pittige start. Zie hier het beginsel van een steeds sneller groeiende Sovjet Wo2 verzameling. Voor vragen kun je me altijd PM'en en reacties zijn ook altijd prettig (zelfs de negatieve).

Uitrustingstukken.

91/30 bajonet, gemaakt door Izhevsk. Periode: t/m 1938.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderhoudsetjes Mosin Nagan & Ppsh-41 machinegeweer.

Afbeelding

Originele Sovjet granaattas voor de RGD-33 handgranaat, 1944 gedateerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(bron: wikipedia)

Zeldzame uitvoering van een F-1 granaattasje, 1944 gedateerd. Op naam van "Soldaat V.L. Galanin".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(bron: Wikipedia)

Sovjet WO2 rekenschijf voor mortiereenheden, 1944 gedateerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ssh-41 helm (bodemvondst. Gevonden in de regio Berlijn.

Afbeelding

Sovjet M1941 glazen veldfles. In 1941/1942 had de Sovjet-Unie te kampen met een tekort aan aluminium. Als alternatief voor de aluminium veldflessen werden in deze periode glazen varianten geproduceerd. Grote hoeveelheden hebben de oorlog niet overleefd (overduidelijk vanwege de breekbaarheid) en zijn daarom tegenwoordig vrij zeldzaam op de markt. M1941 veldflessen kunnen je vervolgens weer binnen kleurentypes indelen. Blauwe varianten zoals deze zijn zeldzamer dan bijvoorbeeld groene en bruine varianten (corrigeer me als ik het fout heb). Er schijnt zelf een paarse variant te bestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Medailles

Medaille Overwinning op Duitsland (vroeg model type 1) + oorkonde.

Afbeelding

Medaille van de Overwinning op Japan, versie 2 (1946-1948)

Afbeelding

Medaille voor de Verdediging van Stalingrad, versie 1 (oorlogsuitgave).

Afbeelding

Medaille voor de Verdediging van Leningrad, versie 2. (naoorlogse uitgave)

Afbeelding

Medaille voor Verovering van Königsberg, versie 2 (1946-1948).

Afbeelding

Medaille voor de Verovering van Berlijn (versie 1) & Bevrijding van Praag (versie 1).

Afbeelding

Medaille voor de Bevrijding van Warschau (versie 3).

Afbeelding

Medaille voor de Verdediging van de Kaukasus (versie 1).

Afbeelding

Medaille voor Krijgsverdiensten #700.134, type 2 (versie 1). Verleend in eind 1943.

Afbeelding

Afbeelding

Medaille voor Krijgsverdiensten #1,732,098, type 2 (versie 1). Verleend in 1944.

Afbeelding

Medaille voor Krijgsverdiensten #geen, type 2 (versie 4). Naoorlogs.

Afbeelding

Medaille voor Moed. Serienummer: 522,039 (verleend in 1943)

Afbeelding

Totaalplaatje (minus de medaille voor Moed en verdienstenmedaille #700.134).

Afbeelding

Ordes

Orde vande Rode Ster, #1,203,067. In 1944 verleend voor het repareren van 7 tanks aan het Leningradfront aan Geniekapitein Pavel Petrovitsj Nikolajenko.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Orde van de Roem 3e klasse, versie 9.1 # 607,143. In 1945 verleen aan soldaat Kazymsja Kozjachmetov voor zijn in mei/april 1943 opgelopen verwondingen aan het Westelijke Front.

Afbeelding

Afbeelding

Orde van de Patriottische Oorlog 1e Klasse (1985 editie), #2,081,981 met bijhorende oorkonde. Op naam van: Anoesjavan Karapetovitsj Simonjan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Batons

Medaille voor de verdediging van de Kaukasus, overwinning op Duitsland 1941-1945 en wat jubileummedailles.

Afbeelding

Afbeelding

Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Kaj
Laatst gewijzigd door Kaj op 03 jun 2011, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door beno »

Zeer mooi :)
Heb ik die collectie niet al eens eerder gezien?
Gebruikersavatar
Kaj
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2011, 19:58

Re: Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door Kaj »

Bedankt, en ja dat kan zeer goed kloppen.
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door asjemenou »

Leuk om te zien dat er meerdere Sovjet WOII militariaverzamelaars zijn. Een mooi verzamelgebied dat zeker maar ook een gebied wat inmiddels flink overspoeld is met vervalsingen en reproducties. Ik plaats wel enkele kanttekeningen bij je omschrijvingen van bepaalde objecten. Deze zijn zeker niet negatief bedoelt maar moeten gezien/gelezen worden als positieve kritiek. :wink:
Kaj schreef:Beste heren (en dames) van het goede leven,

Nieuw op dit forum en gelijk maar een pittige start. Zie hier het beginsel van een steeds sneller groeiende Sovjet Wo2 verzameling. Voor vragen kun je me altijd PM'en en reacties zijn ook altijd prettig (zelfs de negatieve).

Onderhoudsetjes Mosin Nagan & Ppsh-41 machinegeweer.

Afbeelding
Je Mosin Nagant schoonmaak/onderhoudsetjes zijn naar mijn inzicht niet helemaal Sovjet WOII. De twee schroevendraaiers op de voorgrond zijn Fins. De twee oliepotjes met het enkele compartiment zouden Sovjet makelij kunnen zijn maar dan niet bedoeld voor het Mosin Nagant geweer. Ze doen me denken aan de Sovjet geproduceerde oliepotjes voor de buitgemaakte Duitse Mauser geweren.
Een interessante website hierover is; http://7.62x54r.net/MosinID/MosinAcc.htm .
Kaj schreef:
Ssh-41 helm (bodemvondst. Gevonden in de regio Berlijn.

Afbeelding
Uitgaande van de klinknagels op de helm (voor het bevestigen van de binnenhelm) gaat het hier om een zg.SSh-40 helm.
Kaj schreef: Sovjet M1941 glazen veldfles. In 1941/1942 had de Sovjet-Unie te kampen met een tekort aan aluminium. Als alternatief voor de aluminium veldflessen werden in deze periode glazen varianten geproduceerd. Grote hoeveelheden hebben de oorlog niet overleefd (overduidelijk vanwege de breekbaarheid) en zijn daarom tegenwoordig vrij zeldzaam op de markt. M1941 veldflessen kunnen je vervolgens weer binnen kleurentypes indelen. Blauwe varianten zoals deze zijn zeldzamer dan bijvoorbeeld groene en bruine varianten (corrigeer me als ik het fout heb). Er schijnt zelf een paarse variant te bestaan.

Afbeelding
De Sovjets vervaardigden deze glazen flessen inderdaad vanwege een tekort aan aluminium. Er bestaan verschillende kleuren en modellen van deze glazen veldflessen. Zelfs WOI aanmaak. De kleur van het glas had te maken met een bepaalde stof die de makers aan de grondstoffen voor de veldflessen toevoegden om het glas minder breekbaar te maken.

Wat je granaattassen voor de RGD-33 en F-1 handgranaten betreft, hiervan alleen al kun je een verzameling maken. Wat mij nog steeds verwondert is dat er RGD-33 granaattassen bestaan die in 1944 zijn geproduceerd. In 1942 werd deze handgranaat al vervangen door de RG-42, welke minder complex was om te fabriceren en te gebruiken dan de RGD-33. Er zijn aanwijzingen dat de RGD-33 nog op beperkte schaal zou zijn gebruikt in 1944 maar het zou daarbij dan gaan om oude voorraden.
Wat mij opvalt, is dat er weinig foto's bekend zijn van Sovjet WOII soldaten uitgerust met RGD-33 en F-1 handgranaattassen. Ik vraag mij dan ook af tot in hoeverre deze granaattassen aan de soldaten werden versterkt. Werden deze granaattassen geproduceerd en vervolgens opgeslagen om er verder niets mee te doen?!

Leuke verzameling Sovjet onderscheidingen heb je. Je hebt gegevens van de oorspronkelijke dragers van je Orde van de rode ster en van de Roemsorde 3e klasse. Hoe kom je aan deze informatie?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door beno »

asjemenou schreef:Wat mij nog steeds verwondert is dat er RGD-33 granaattassen bestaan die in 1944 zijn geproduceerd. In 1942 werd deze handgranaat al vervangen door de RG-42, welke minder complex was om te fabriceren en te gebruiken dan de RGD-33. Er zijn aanwijzingen dat de RGD-33 nog op beperkte schaal zou zijn gebruikt in 1944 maar het zou daarbij dan gaan om oude voorraden.
Misschien was het 5-jarenplan nog niet afgelopen? (is maar een ideetje hoor ;) )
Gebruikersavatar
Kaj
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2011, 19:58

Re: Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door Kaj »

asjemenou schreef:Leuke verzameling Sovjet onderscheidingen heb je. Je hebt gegevens van de oorspronkelijke dragers van je Orde van de rode ster en van de Roemsorde 3e klasse. Hoe kom je aan deze informatie?
Dezelfde manier zoals jij aan je informatie komt, lijkt me. :wink:

Erg bedankt voor de kanttekeningen. Ik heb nog een vraagje betreft dat Finse spul. Ik weet dat er tijdens WO1/WO2 grote aantallen Sovjet wapens buit werden gemaakt door de Finnen. Zo veel zelfs, dat ze de wapens zelf weer in het eigen leger invoerde (met idd kleine aanpassingen). Is het 100 % zeker dat deze Finse aanmaken WO2-periode zijn? Of werd er zelfs in het naoorlogse Finse leger nog gebruik gemaakt van de Mosin Nagant?
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door asjemenou »

Kaj schreef:
asjemenou schreef:Leuke verzameling Sovjet onderscheidingen heb je. Je hebt gegevens van de oorspronkelijke dragers van je Orde van de rode ster en van de Roemsorde 3e klasse. Hoe kom je aan deze informatie?
Dezelfde manier zoals jij aan je informatie komt, lijkt me. :wink:

Erg bedankt voor de kanttekeningen. Ik heb nog een vraagje betreft dat Finse spul. Ik weet dat er tijdens WO1/WO2 grote aantallen Sovjet wapens buit werden gemaakt door de Finnen. Zo veel zelfs, dat ze de wapens zelf weer in het eigen leger invoerde (met idd kleine aanpassingen). Is het 100 % zeker dat deze Finse aanmaken WO2-periode zijn? Of werd er zelfs in het naoorlogse Finse leger nog gebruik gemaakt van de Mosin Nagant?
De Finnen hebben inderdaad buitgemaakte Sovjet-Russische wapens hergebruikt. Dit begon al met de onafhankelijkheid van Finland in 1917.
Tot dan toe had Finland deel uitgemaakt van het Russische rijk. Bij het vertrek van het Russische leger in 1917 lieten zij genoeg wapens achter waarmee de Finnen hun leger konden uitrusten. De door de Finnen hergebruikte Russische Mosin Nagant geweren kunnen dus ook van voor 1917 dateren. Veelal lapten zij deze geweren op met onderdelen afkomstig van andere Mosin Nagant geweren. Ook vervaardigden zij zelf onderdelen. Zo komt het veelvuldig voor dat Finse Mosin Nagant geweren zijn samengesteld uit Russische en Finse onderdelen. Vaak zijn deze Fins doorgebruikte geweren voorzien van het bekende "SA" legerstempel (Suomen Armeija). Na de oorlog kwamen veel van deze geweren bij Finse burgerwachten terecht. Tot wanneer deze geweren bij deze burgerwachten zijn gebruikt weet ik niet precies maar het kan wel tot in de jaren zestig zijn geweest.
De meeste Mosin Nagant M1891 geweren die je te koop ziet aangeboden op Marktplaats e.d. zijn Fins doorgebruikt. Je herkent ze meestal wel aan het "SA"stempel, zie; http://7.62x54r.net/MosinID/MosinMarks02.htm .
Hetzelfde geld eigenlijk ook voor de schoonmaaksetjes en wapenriemen voor de Mosin Nagant. Deze werden ook door de Finnen hergebruikt en zelf vervaardigd. Soms werden ze voorzien van het "SA" stempel maar niet altijd.
De twee schroevendraaiers op de voorgrond zijn Fins maar of ze WOII aanmaak zijn durf ik niet te zeggen. Wat de andere accessoires uit de schoonmaaksetjes betreft, je kunt deze eens vergelijken met de voorbeelden op de eerder genoemde website.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door utmi »

Zeer netjes! (de rgd33 tas komt van mij via MP :wink: )

Ikzelf zit niet in het Russisch maar wil graag leren!
- Is er een site waar je de versies van de medailles vandaan haalt?
- Hoe kom je aan de gegevens van de drager van een genummerde medaille? TsAMO RF? Via welke researcher? Heb zelf een Orde van de rode ster, maar de kosten voor research, daar heb ik een tweede medaille voor...)
Laatst gewijzigd door utmi op 07 jun 2011, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door Jolijn »

Zeer mooie verzameling!
Ben niet zo van het Russisch, maar mooie voorwerpen (aparte ook, zoals de glazen veldfles)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door asjemenou »

utmi schreef: Ikzelf zit niet in het Russisch maar wil graag leren!
- Is er een site waar je de versies van de medailles vandaan haalt?
Zie; http://www.soviet-medals-orders.com/index.shtml en http://soviet-awards.com/index.htm .
utmi schreef: Hoe kom je aan de gegevens van de drager van een genummerde medaille? TsAMO RF? Via welke researcher? Heb zelf een Orde van de rode ster, maar de kosten voor research, daar heb ik een tweede medaille voor...)
Het natrekken van Sovjet onderscheidingen is inderdaad handel geworden. Zelf heb ik hiermee niet zo'n ervaring. Je zou je vraag eens aan Auke kunnen voorleggen. Hij heeft ervaring met het natrekken van Sovjet onderscheidingen; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?t=16219 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Kaj's Sovjet WO2 Verzameling

Bericht door Auke »

Of dat archiefonderzoek z'n geld waard is, is natuurlijk heel persoonlijk. Tegenwoordig kost het vanaf ongeveer 45 euro en voor dat geld heb je inderdaad ook een tweede Rode Ster. Het is voor de archiefonderzoeker een erg arbeidsintensief proces, vandaar de prijs. Zelf heb ik een aantal onderscheidingen met buitengewoon interessante verhalen die hun geld dubbel en dwars waard waren, maar aan de andere kant heb ik ook tientallen onderscheidingen aan artilleriewaarnemers, verkenners, chauffeurs, kabelreparateurs en verbindelaars, die niet altijd even boeiend zijn. In feite is het gewoon een gokspel.

De beste site voor ordes en medailles en hun varianten is http://mondvor.narod.ru. Is wel in het Russisch, maar met een beetje logisch nadenken, plaatjes kijken en eventueel een vertaalmachine kom je denk ik een heel eind. Voor een gedetailleerde classificatie van de Rode Ster, OVO2 en Nevsky, zie http://www.soviet-screwbacks.com.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie