Vraag het mevrouw Rost van Tonningen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Wat zij nu teweeg brengt vind je ook niet indrukwekkend, waarom blijf je dan zo fanatiek je gelijk halen (ik weet dat dat bij een discussie hoort). Als je haar hedendaagse praktijken toch maar gelul in de ruimte vind dan zal het jouw vast niet interesseren wat haar rol was en is.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Stijn schreef:Wat zij nu teweeg brengt vind je ook niet indrukwekkend, waarom blijf je dan zo fanatiek je gelijk halen (ik weet dat dat bij een discussie hoort). Als je haar hedendaagse praktijken toch maar gelul in de ruimte vind dan zal het jouw vast niet interesseren wat haar rol was en is.
Onzin, we hebben het er over of zij nu zo belangrijk was of niet tijdens de oorlog, wat ze nu doet is droevig en neemt geen weldenkend mens serieus maar daar gaat het niet om.
Wat deed ze toen en maakt dat haar een belangrijke naam in de geschiedenis van de bezetting.
Wat haar rol tegenwoordig is laat me inderdaad koud en haar rol toen lijkt mij te verwaarlozen.
Dat laatste hadden we het dus over.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Hé weer zo'n lekkere discussie waarbij een aantal mensen volledig langs elkaar praten.

Ik ben het met Marloes eens dat mevr. RvT historisch gezien van nul en generlei waarde is en in het huidige tijdsbegrip alleen een amusante waarde heeft. (En dan een van een zeer slechte smaak).

Kappe maar dit leidt niet tot enige verheldering.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Nee, ik ben het er niet mee eens dat ze Historisch gezien van nul waarde is, ze heeft dingen gedaan (oa, introduceren Inquart bij Himmler) die wo2 in Nederland vorm hebben gegeven, Verder vind ik iedereen die personen zoals mussert, himmler, de heubels, inquart en hitler etc persoonlijk ontmoet heeft belangrijke historische "bronnen
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

De vraag die je dan kunt stellen is: "Wat heeft deze introductie van 6 1/4 bij Himmler voor gevolg gehad voor Nederland?". En daarop is hier nog geen antwoord gegeven. Heeft dit er bijv. voor gezorgd dat in Nederland een milder regime heerste dan in onze buurlanden? Is het zo dat door het introduceren van 6 1/4 bij Himmler Nederland een 'burgerlijke bezettingsautoriteit kreeg?

Waar Marloes terecht naar vraagt is welke invloed (en dus macht) heeft mevr. RvT gehad en welke gevolgen had dit aantoonbaar voor ons land. Daarop wordt alleen geantwoord dat zij in het bestuur van de NSB zat en de hele top van de NSB kende. Allemaal leuk en aardig en als biografische bron misschien interessant, maar historisch?
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Jullie vergeten een heel belangrijk iets in deze discussie. Binnen de NSB waren een paar richtingen te identificeren. Zo was er een richting die maar weinig met de DUitse bezetting van doen wilde hebben (een zeer klein groepje), er was een richting die onder voorwaarden mee wilden werken (een van de voorwaarden was zelfbestuur voor Nederland, onder NSB-leiding) en er was een groep die aanstuurde op opname in het Duitse Rijk. Deze laatste groep werd geleid door Meinoud Rost van Tonningen, Wim Heubel en Florrie Rost van Tonningen-Heubel.

Maar als mensen graag op zoek willen gaan naar duidelijke bronnen over deze 'strijd', zet dat dan maar uit je hoofd. Hier moeten we het doen met (soms zeer vage) aanwijzingen en verwijzingen. Een groot deel van deze onenigheid ging buiten de 'gewone' NSB-ers om. Rost van Tonningen probeerde zijn greep op de Germaansche SS te verstevigen en gebruikte daar zijn invloed bij de Duitsers voor. Mevrouw Rost van Tonningen en Freule op de Noord deden daar van harte aan mee. Zij waren kind aan huis bij o.a. Himmler. Via Himmler konden zij invloed (proberen) uit (te) oefenen op de gang van zaken in Nederland. En vergeet niet dat mevrouw RvT haar man in zijn ambities steunde!

Ter vergelijking: als mevrouw RvT niet belangrijk is voor de geschiedenis, dan zijn die veteranen die op D-Day vochten ook niet van belang. Maar deze laatsten kregen alle ruimte in de verschillende dag- en weekbladen. Sommigen van hun hadden welgeteld slechts enkele uren gevochten, maar konden wel paginagroot hun verhaal doen. Voor alle duidelijkheid, ik beschouw dat als een historische kwestie. Ik wil de veteranen niet zwartmaken of aanvallen. Maar mevrouw RvT is nu eenmaal van belang voor de oorlog geweest, of je het nu met haar eens ben of niet.

Groet,

Alex
Plaats reactie