Erfgenaam Hitler wil geld niet

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Erfgenaam Hitler wil geld niet

Bericht door Roel R. »

Erfgenaam Hitler wil geld niet

Paul Raubal, de enige erfgenaam van Adolf Hitler, wil de auteursrechten van Mein Kampf, Hitlers omstreden boek, niet opstrijken. De gepensioneerde Oostenrijkse ingenieur is de kleinzoon van Hitlers halfzuster Angela Raubal. "Ik wil gewoon niets te maken hebben met die erfenis van Hitler. Ik wil gewoon met rust gelaten worden," zegt de ingenieur.
De verkoop van Hitlers boek brengt jaarlijks nog miljoenen op. Het geld gaat nu naar de deelstaat Beieren.

Bron: Het Nieuwsblad, 25/05/04
Het moet voor zo'n man zwaar zijn om te leven met de erfenis van zijn bloed, goed dat hij het geld niet aanvaard,

Ik vraag me af wat Beieren doet met het geld? En of daarvan nog iets naar slachtoffers, veteranen etc gaat?
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Kun je dat boek dan nog zoveel kopen lezen?
schijnt heel erg slecht boek te zijn
maar heb het niet gelezen ect
Starting up again
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De man had het geld beter geaccepteerd en dan rechtstreeks geschonken aan een veteranenorganisatie. Als het naar de staat gaat zal daar niet te veel van komen.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

DOor het te accepteren, erkent hij dat hij familie is. Iets wat hij duidelijk niet wilt.....
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Zoals ook op Fok! al gezegd: Meneer Raubal kan wel heel dramatisch doen, maar feit is dat hij helemaal geen recht heeft op auteursrechten. Die zijn vervallen aan de rechtsopvolger van de oorspronkelijke uitgeverij.

Zelfs als dat niet zo was zijn ze, onder internationaal recht, vervallen aan de Duitse Staat omdat meneer Hitler in Staatsdienst van het Derde Rijk was. Het Derde Rijk is ontbonden en dus is alles daarvan vervallen aan de Bondsrepubliek.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Pas op, deze wetten zijn pas na de oorlog in elkaar gezet. Afhankelijk van de rechter kan het geld wel degelijk aan de familie toegewezen worden. En de Amerikanen hebben de rechten in handen gekregen, vlak na de oorlog. En Raubal hoeft inderdaad niet moeilijk te doen, want de zoon van Hitlers neefje (ik weet even zijn naam niet meer) leeft ook nog en woont in Engeland (net als wijlen zijn vader). En er zijn nog meer familieleden. Zo had Paula Hitler ook nog een dochter (maar ook dat weet ik even niet zeker, zo uit mijn hoofd). Meneer Raubal is, volgens mij, een lid van de familie die er verder afstaat als de anderen. En die anderen willen het geld wel. En zeg nou zelf, geld stinkt niet, toch?

Alex
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

p.s. waarschijnlijk gebruikt Beieren het voornamelijk voor industrie etc. snelwegen, fabrieken. Een (klein) deel zal wellicht gebruikt worden voor het/een museum..

ik weet het niet hoor, maar het lijkt mij het meest logisch..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Zielig voor die erfgenaam, veel mensen zullen hem waarschijnlijk veroordelen.
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

de ernstige man schreef:Zielig voor die erfgenaam, veel mensen zullen hem waarschijnlijk veroordelen.
als hij het geld aan zou nemen wel ja...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Misschien zou het wel eerlijker zijn om het in een fonds te stoppen voor oorlogsslachtoffers of iets dergelijks. Da Amerikanen hebben de opbrengsten zwaar opgepot.

Alex
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

lexiebabe schreef:Misschien zou het wel eerlijker zijn om het in een fonds te stoppen voor oorlogsslachtoffers of iets dergelijks. Da Amerikanen hebben de opbrengsten zwaar opgepot.

Alex
natuurlijk is het eerlijker, maar of ze het doen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie