Mag Duits re-enacten?

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Mag Duits re-enacten?

Neen
3
4%
Ja, maar enkel de 'gewone' soldaat
24
36%
Ja, alle eenheden
40
60%
 
Totaal aantal stemmen: 67

Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Zoals de titel het zegt, mag duits gere-enact worden volgens jullie?
Ik weet dat er hier vele zijn die duits doen, dus er zullen veel Ja stemmen denk ik. :)
Mijn mening is dat ik het persoonlijk nog wat te vroeg vind om in België/ Nederland duits te doen. Omdat er nog veel te veel herinneringen zijn.
Bv in Duitsland zou ik het wel aanvaarden. (SS is twijfel geval)
Oké, ik weet ook wel dat als je iets wilt na spelen, dat de "vijand" er ook moet zijn.
Maarja, begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat wat de mannen toen doorstonden niet mag vergeten worden, dus ik sta open voor andere meningen. :wink:
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Kugelblitz »

Er bestaan al andere topics met deze vraag, met name over het re-enacten van Waffen-SS...
Loopt meestal uit op heftige discussies en scheldpartijen, dus ik weet niet of het een goed idee is deze kwestie wederom op te halen.

Daarnaast mag er Duits gere-enact worden, dus de vraag lijkt me ietwat overbodig. Het is nu meer en gevoelskwestie?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Ah sorry, had dat topic niet gezien.
En het is zeker niet de bedoeling om scheldpartijen te starten ;)
Maar ik snap wat je bedoeld.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door beno »

Ik heb "ja, alle eenheden" gestemd, zolang het maar geen nazi-verheerlijking wordt...
Ik zou ook graag eens willen weten waarom die ene persoon voor nee gekozen heeft.
Gebruikersavatar
Mar10e
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 okt 2010, 19:43
Locatie: Ergens in NL...

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Mar10e »

Duits re-enacten verbieden, omdat er veel te veel herinneringen aan zijn? Zeg dan ook dat U.S., U.K. en/of Nederlands/Belgisch re-enacten ook verboden moet zijn. Daar zijn namelijk ook veel te veel herinneringen aan.
Без труда́ не вы́тащишь и ры́бку из пруда́.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Verbieden bedoel ik niet, ik bedoel dat het afhankelijk is van de streek ;)
Maar zoals ik al zei, ik sta open voor andere meningen...
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door 779 »

Volwassenen die soldaatje spelen? Ben benieuwd of het fenomeen nu wel opgenomen gaat worden in de hernieuwde uitgave van de DSM. :D
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Darryl »

yente schreef:Mijn mening is dat ik het persoonlijk nog wat te vroeg vind om in België/ Nederland duits te doen. Omdat er nog veel te veel herinneringen zijn.
Bv in Duitsland zou ik het wel aanvaarden. (SS is twijfel geval)
En dan zou in Duitsland geen Amerikaans, Brits of Russisch mogen? Want dat kan daar weer gevoelig liggen... Ik denk dat Duits reenactment in Duitsland zelf misschien nog wel gevoeliger ligt dan hier in NL. Of heb ik het mis?

Ik vind dat ''gewoon'' Duits prima kan. Waffen SS zie ik over een paar jaar ook wel gebeuren. Ikzelf heb er geen problemen mee.
Duitse reenactors komen nu al een tijdje op verschillende evenementen in Nederland en dat gaat allemaal prima en de reacties van het publiek zijn goed.
Je hebt altijd mensen die niet tegen Duits reenactment kunnen of zelfs tegen het hele reenactment zijn. Moeten we dat dan maar afschaffen? :P

Kondig van te voren aan wat er op een reenactment evenement te doen is en lui die er niet tegen kunnen, die kunnen kan thuis blijven. Geen probleem lijkt mij.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Daarin kan ik u wel volgen :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Maar langst de andere kant, vb: ik heb een tijdje geleden een vrouw geïntervieuwd wiens broer een verzetslid was en is opgepakt geweest door de duitsers. Soms moesten we even onderbreken omdat ze te emotioneel werd.
Nu moest zij mij dan bv in een duits uniform zien rondlopen, zou toch ook niet alles zijn he...
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Darryl »

Nee, maar er zijn ook mensen waarvoor het geallieerde reenactment al te veel is... Die hou je er toch altijd tussen.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Dat is ook waar.
(ik wil niemand in het harnas jagen, maar tegen die mensen wordt dan vaak gezegd dat we zonder de geallieerden nu nog duits hadden gesproken...)
Maar bij die mensen is er ook vaak een slechte herrinering he. Niet?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Daarom vind ik dus ook dat re-enacten serieus moet gebeuren, en niet half ze gat, zoals ze bij ons zeggen :)
Maar ik denk dat vele mijn mening delen hierin ;)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Darryl »

Ik bedoelde eigenlijk dat je ook mensen hebt die helemaal niets meer met de oorlog te maken willen hebben. Wat zij zo hard proberen te vergeten willen ''wij'' niet laten vergeten. Toen voor het eerst bij Santa Fe in Roermond (2008? ofzo) Duitse reenactors waren heb ik een vrouwtje van toen 87 zien huilen bij het zien van die Duitse reenactors. Ze riep steeds ''Het is net of ze weer terug zijn''

Het was ontzettend zielig. Ik had medelijden tot en met, maar dan moet je maar niet naar zo'n evenement komen denk ik dan... Je kunt de gemiddelde Wehrmacht soldaat niet verantwoordelijk houden voor de ideeen en plannen van Hitler. De Duitse reenactors beelden de gemiddelde Duitse wehrmacht soldaat uit en daarom vind ik het prima. :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Mja, maar bij die generatie zit het er meestal nog hard in :s
Daarom dat ik het nu dus nog te vroeg vind. Maar je hebt opzich ook wel gelijk dat ge dan niet moet komen naar zo'n evenemant, maar dan kan je ook niet je "bevrijders" zien he, lastig :)
(ps dank voor uw niet aanvallende toon ;) )
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie