'Alle Smurfen zijn nazi's'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door Helmbrug »

Totalitaire racisten, macho's en ook nog eens antisemieten: de Smurfen, die kleine blauwe opdondertjes die ergens op een onbekende plek in een soort paddenstoelendorp wonen, krijgen er in een binnenkort verschijnend Frans boek stevig van langs.

Dit meldt het AD vandaag. Je zou denken dat Fransen met hun hyperactieve president Sarkozy wel wat bemoeizucht zijn gewend, maar hij verbleekt bij de Grote Smurf, aldus schrijver en politicoloog Antoine Buéno in Le Petit Livre Bleu.

Grote Smurf
'De eerste van alle Smurfen is autoritair en paternalistisch en leidt 'een totalitaire utopie doordrenkt van stalinisme en nazisme', aldus Buéno, die literatuur doceert aan de Sciences Po, de politieke faculteit.

Smurfin
De Smurfin met haar Germaanse trekjes kan bij hem ook al geen goed doen, en tovenaar Gargamel nog minder. Volgens de schrijver van Het Blauwe Boekje heeft hij een Joodse achtergrond, omdat hij qua uiterlijk sterk doet denken aan antisemitische afbeeldingen van kort voor de Tweede Wereldoorlog. Bovendien heet zijn kat niet voor niets Azraël.

'Grotesk'
Thierry Culliford, zoon van de overleden Smurfentekenaar Pierre 'Peyo' Culliford, noemt de aanval van Buéno 'grotesk en niet serieus'. ,,Mijn vader had niets met totalitaire systemen, zelfs niet met politiek. Als er verkiezingen waren vroeg hij aan mijn moeder wat hij moest stemmen." (Redactie)
__________
Oke.......
V1Oliver
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:57
Locatie: Beveren-Waas

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door V1Oliver »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door Jan Klaassen »

:lol:
Dit valt duidelijk in de categorie "goh, wat zal ik nu eens met mijn tijd gaan doen"
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door Jolijn »

_/-\o- Echt geniaal :lol:
Gebruikersavatar
sjaktabak
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mar 2010, 19:55
Locatie: Goes

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door sjaktabak »

hahaha inderdaad geniaal:D. hoe veel vrije tijd kan je hebbe om zoiets te gaan bedenken
and when he goes to heaven. to st. peter he will tell. another marine reporting sir. i've served my time in hell!
Gebruikersavatar
Robby101st
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 okt 2009, 07:56

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door Robby101st »

nou, ik zag laatst weer eens een aflevering van afred jodocus kwak. Die kraai met zijn partij en idee.. dat was ook wel een erg duidelijke boodschap
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door Uncle Goose »

Azraël verwijst trouwens niet naar Israel maar naar een aartsengel uit de Koran. En inderdaad, mensen die zulke onzin uitkramen hebben inderdaad teveel tijd om handen.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door beno »

Robby101st schreef:nou, ik zag laatst weer eens een aflevering van afred jodocus kwak. Die kraai met zijn partij en idee.. dat was ook wel een erg duidelijke boodschap
Bedoel je deze? :evil:

Afbeelding
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door Uncle Goose »

was de naam van die kraai niet Dolf?? ik dacht van wel maar het is te lang geleden om zeker te zijn.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door Darryl »

Ja, inderdaad! :D

Let ook op dat snorretje. :D

http://www.youtube.com/watch?v=ix9GUidmCXA
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door beno »

Niet te geloven dat dit zelfs in Duitsland getoond kan worden...
http://www.youtube.com/watch?v=nFHcxeaa ... re=related
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door Darryl »

Volgens mij werd die serie in Duitsland meer als een waarschuwing uitgezonden voor kinderen daar. Tenminste als ik de comments onder het filmpje van geloven.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door platoz »

beno schreef:Niet te geloven dat dit zelfs in Duitsland getoond kan worden...
http://www.youtube.com/watch?v=nFHcxeaa ... re=related
Lijkt me niet meer dan logisch eerlijk gezegd. Bovendien is het gewoon een tekenfilm. Het avontuur met Dolf en de Kraaienpartij duurt dacht ik slechts twee afleveringen, dus zie het probleem niet. Daarnaast is het alleen maar goed toch dat Duitse kinderen dit ook zien?


Overigens..... ben ik de enige die naast de vergelijking met Hitler ook dingen terugziet van Napoleon (uniform)? Die man was immers óók een verschrikkelijke, militaristische dictator die een hoop (dwang)soldaten over de kling heeft geholpen bij zijn campagne tegen Rusland.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door Darryl »

Ja klopt, met zijn hand tussen zijn jasje en zijn verdere kleding.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: 'Alle Smurfen zijn nazi's'

Bericht door yente »

Die man heeft inderdaad te veel vrije tijd.
Iets gelijksaardig was ook eens met K3, dat als je een liedje achterstevoren speelde, je massamoord hoorde. :o
Nu ze lieten dat op het nieuws horen, ik heb het toch niet gehoord hoor ;)
Mijn mening: zielige mensen als je je met liedjes achterstevoren draaien bezighoudt om zo "slechte" woorden te vinden...
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie