Foto's die indruk maken (3)

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
wdw
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 jan 2010, 17:41
Locatie: oost-vlaanderen(belgie)

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door wdw »

Afbeelding
Auschwitz-Birkenau
Afbeelding
stalingrad
Afbeelding
pointe du hoc
Afbeelding
st.laurent.americain cementery
Afbeelding
bastogne
Opgeheven account 4914

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Niet zo indrukwekkend maar toch een zeer scherpe foto gevonden op Wikipedia:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Mr_Flibble »

Zo te zien een scan van een 4x5 Kodachrome negatief, dus waarschijnlijk gemaakt met een Speed Graphic camera. je moet maar eens zoeken op foto's van Alfred Palmer en Jack Delano op http://www.shorpy.com . Zij hebben in opdracht van de Amerikaanse overheid veel foto's gemaakt van het leger/luchtmacht/marine en oorlogs-industrie.

Een van mijn favorieten van Alfred Palmer:
Afbeelding
Fort Knox, Juni 1942 (click voor GROOT formaat)
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Jauke
Lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 27 apr 2010, 20:25

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Jauke »

De Harde Waarheid... :cry:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze laatste heb ik maar niet gepost, maar als je hem wilt zien, klik dan op deze link, als je erg niet tegen kan, klik er dan niet op.
http://tinypic.com/view.php?pic=2hi8pd3&s=7
Gebruikersavatar
justin c
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 sep 2009, 16:20
Locatie: limburg
Contacteer:

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door justin c »

we zetten alemaal foto's van tijdens de oorlog
maar wat gebeurt er naar 60 jaar en meer in de grond?
de laatse foto kan schokend zijn maar de eerste 2 zijn zeer indrukwekend... daar word je stil van
Bijlagen
BattlefieldDig41.jpg
BattlefieldDig34.jpg
Battlefield%20Dig%20(77).jpg
i like pig's. cats look down on us. dogs look up to us. pig's treat us as equels. winston c
Gebruikersavatar
justin c
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 sep 2009, 16:20
Locatie: limburg
Contacteer:

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door justin c »

:!: let op :!:
Bijlagen
Battlefield%20Dig%20(112).jpg
i like pig's. cats look down on us. dogs look up to us. pig's treat us as equels. winston c
Vin1
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 dec 2009, 10:32

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Vin1 »

Pittige foto's inderdaad!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Gesneuvelde Sovjet militairen

Bericht door asjemenou »

Is het bekend waar de foto's van deze gesneuvelde Sovjet soldaten zijn gemaakt?

Het identificeren van gesneuvelde Sovjet WOII soldaten is in de meeste gevallen moeilijk zo niet onmogelijk. Als identificatiemiddel hadden zij meestal alleen een soldatenpas (Красноармейская книжка) bij zich, zie http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t ... &start=210.
Deze papieren boekjes zijn meestal bij het vinden na zoveel jaren vergaan of onleesbaar geworden. Aan het begin van de oorlog hadden de Sovjets ook als identificatiemiddel een bakelieten kokertje met daarin een papieren personalia van de soldaat. In de meeste gevallen werd deze papieren personalia niet door hen ingevuld. Volgens Russisch bijgeloof zou dit ongeluk brengen. Het zou immers gelijk staan aan het ondertekenen van een doodvonnis. Dit bijgeloof zou ook een verhulling kunnen zijn voor het feit dat vele Sovjet soldaten de personalia niet konden invullen omdat zij de Russische taal niet konden lezen en schrijven of omdat zij simpelweg analfabeet waren.
Soms kan een Sovjet militair worden geïdentificeerd aan een onderscheiding. Sovjet soldaten droegen vaak hun onderscheidingen op het velduniform. Vaak zijn deze onderscheidingen aan de achterkant voorzien van een verlengingsnummer. Aan de hand van dit verlengingsnummer kan zo'n gesneuvelde militair dan nog worden geïdentificeerd.
Wat het begraven van de gesneuvelde militairen betreft waren de Sovjets vrij laks. Zij gaven er meestal de voorkeur aan om hun gesneuvelde militairen te begraven in massagraven. Soms namen de Sovjets geen moeite om hun gesneuvelden te herbegraven. De redenering was dan dat zij een graf hadden gevonden op de plaats waar zij sneuvelden. Soms werden deze graven dan gemarkeerd als graf zijnde en werden zij onderhouden door de plaatselijke bevolking.
De gesneuvelde Sovjetsoldaten op de foto's zijn ook begraven op de plaats waar zij het leven lieten. De soldaat naast de PPSh-41 pistoolmitrailleur zat mogelijk te eten toen hij werd gedood. Zijn lepel ligt namelijk naast zijn bovenbeen. Als een Sovjet soldaat deze niet gebruikte dan bewaarde hij 'm meestal in zijn laars/schoen. Boven de PPSh-41 is zijn mok nog te zien. De lepel en de mok waren soms de enige bezittingen van een Sovjet soldaat.
De Sovjet militair op de derde foto is mogelijk ook een soldaat. Hij draagt in ieder geval een manschappenriem. De uitrusting aan zijn riem is moeilijk te herkennen al lijkt het achterste stuk op een overblijfsel van een gasmaskertas.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
kindzjal
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 19:21

Re: Gesneuvelde Sovjet militairen

Bericht door kindzjal »

asjemenou schreef:De Sovjet militair op de derde foto is mogelijk ook een soldaat. Hij draagt in ieder geval een manschappenriem. De uitrusting aan zijn riem is moeilijk te herkennen al lijkt het achterste stuk op een overblijfsel van een gasmaskertas.
Dat is zeker een soldaat (zie helm) en de uitrusting aan zijn riem is geen overblijfsel van een gasmaskertas. Het zijn gewone Mosin patronentasjes (WWI uitvoering).

Deze soldaten zijn geborgen aan het Finse front (de Mannerheim Linie):

http://warhistory.livejournal.com/1805276.html

Als ik het goed zie komen alle foto's van deze website:

http://www.po-73brigada.narod.ru/
"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. "
- Martin Luther King Jr.
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Nick-H »

Engeland 1939

Afbeelding
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Gesneuvelde Sovjet militairen

Bericht door asjemenou »

kindzjal schreef:
asjemenou schreef:De Sovjet militair op de derde foto is mogelijk ook een soldaat. Hij draagt in ieder geval een manschappenriem. De uitrusting aan zijn riem is moeilijk te herkennen al lijkt het achterste stuk op een overblijfsel van een gasmaskertas.
Dat is zeker een soldaat (zie helm) en de uitrusting aan zijn riem is geen overblijfsel van een gasmaskertas. Het zijn gewone Mosin patronentasjes (WWI uitvoering).
Ondanks mijn vermoeden dat het hier om een stoffelijk overschot gaat van een soldaat gebruik ik toch met opzet het woord "mogelijk". Ondanks de uitrusting en de helm op de foto zijn deze naar mijn idee hiervoor geen sluitend bewijs.
Aan de riem lijkt mij inderdaad een Mosin Nagant patronentas te zijn bevestigd. Wat het achterste object is durf ik niet te zeggen, ik meende er iets van een gasmaskertas in te herkennen. Wellicht zou deze de tand des tijds niet hebben overleefd omdat deze van stof gemaakt is. Wat het wel is kan ik zo vanaf deze foto niet goed beoordelen.
kindzjal schreef:
asjemenou schreef: Deze soldaten zijn geborgen aan het Finse front (de Mannerheim Linie):

http://warhistory.livejournal.com/1805276.html

Als ik het goed zie komen alle foto's van deze website:

http://www.po-73brigada.narod.ru/
Interessante weblinks. Overblijfselen van de oorlog zijn er daar genoeg zo te zien. Wat is dat eigenlijk voor club die daar aan het graven is?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
kindzjal
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 19:21

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door kindzjal »

"Poiskovyj otriad" oftewel iets tussen schatzoekers en amateurarcheologen in:yes:
"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. "
- Martin Luther King Jr.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door asjemenou »

Ik weet niet goed wat ik van deze club moet denken. Ik vind de bedoeling van dit soort Russische amateurarcheologen meestal vaag. Waar gaat het hen tenslotte nu om? Om de gesneuvelden die zij vinden te identificeren en zodoende te herbegraven of om de spullen die zij erbij vinden? Nu weet ik niet of dat deze groep dat doet maar ik zie dit soort bodemvondsten nogal eens op verschillende websites te koop worden aangeboden. Je komt ze zelfs op militariabeurzen tegen. Ik vind dit vrij respectloos en het is aan mij in ieder geval niet besteed.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
MalukuKNIL
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2011, 14:29
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door MalukuKNIL »

Voor mij persoonlijk zijn o.a deze 2 foto's die indruk hebben gemaakt.Mede omdat mijn vader tijdens detoneren van dit IED (Improvised Explosive Device),samen met zijn wapenbroeders op weg waren naar Soerabaja.
Bijlagen
IED wordt onschadelijk gemaakt op weg naar Soerabaja.
IED wordt onschadelijk gemaakt op weg naar Soerabaja.
IED wordt onschadelijk gemaakt op weg naar Soerabaja.
IED wordt onschadelijk gemaakt op weg naar Soerabaja.
gregoir
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2011, 10:09

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door gregoir »

Mensen, wat is dit een indrukwekkend topic! Ik zit nu al 2 uur te lezen!
Ik vind het geweldig! Dank voor alle toevoegingen,

Mvg

Gregory
Plaats reactie