sculpten figuren

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: sculpten figuren

Bericht door rammsander »

Petje af René!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Reneduret
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:34

Re: sculpten figuren

Bericht door Reneduret »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: sculpten figuren

Bericht door panzer lehr »

Prachtig. _/-\o_
Reneduret
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:34

Re: sculpten figuren

Bericht door Reneduret »

Mensen,
bedankt.

voor wat het plaatje op de helm aangaat...dat wordt ontworpen door een persoon die photo-etched.

Het is een te fijn detail om het met wat suggestie af te doen. Het is ook te klein om het uit de hand te doen en het moet gewoon 'goed' zijn.
komt dus een dun koperen plaatje op...
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: sculpten figuren

Bericht door david879 »

Dat ziet er echt prachtig uit!
Doe je dit allemaal voor jezelf of heb je ook wel eens "opdrachtgevers"?

-David
Reneduret
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:34

Re: sculpten figuren

Bericht door Reneduret »

In principe voor mezelf.

Opdrachten leggen een druk op de sculpt, voor mij, maar wil deze wel dusdanig bereiden dat ik hem kan afgieten.
Ik doe dit puur voor de ontspanning. Denk ook als ik letterlijk de uren in rekening zou moeten brengen het voor een individuele opdrachtgever minder interessant wordt.
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: sculpten figuren

Bericht door Helmbrug »

david879 schreef:Dat ziet er echt prachtig uit!
Doe je dit allemaal voor jezelf of heb je ook wel eens "opdrachtgevers"?

-David
Haaha david, jij zag zeker al zo'n beeld op je kastje staan XD

maar, prachtig werk!
Reneduret
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:34

Re: sculpten figuren

Bericht door Reneduret »

begrijp me niet verkeerd..

ik sluit niet uit dat een bepaalde sculpt best veel lijkt op personen die ik zo tref.
Zitten echt schitterende foto's bij hier!

en de re- enactor is net zo accuraat in zijn of haar uitrusting als de sculpter dat wil zijn in zijn afwerking.

Het is wel zo dat sculpten je ongekende vrijheden geeft tov wat er in de winkels ligt.
Om uberhaubt zaken af te maken moet ik wel selectief zijn, anders word je gek van wat er allemaal mogelijk is.

Ik probeer het sculpten wel zo veel mogelijk te stimuleren als hobby bij anderen.

Mochten mensen het eens willen proberen heb ik wel wat tips.

Rene
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: sculpten figuren

Bericht door jurgen »

Hoe begin je daar eigenlijk aan? Maak en verzin je echt alles zelf? Of begin je van een basisfiguur o.i.d.?
En zijn de attributen (uitrusting, wapens) van hetzelfde materiaal gemaakt?
Reneduret
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:34

Re: sculpten figuren

Bericht door Reneduret »

Jurgen,

Anatomie is belangrijk maar het moet je niet afschrikken. Het komt later, dan ga je punten verbeteren.
Wapens zijn van een bestaand merk en kopieer ik ( hoofdstuk apart, gieten)
Momenteel wordt er een karabijn voor me vervaardigd ( Arisaka en mannlicher) en koop ik liscensie straks af voor eigen gebruik.

lees deze topic van me eens door:

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=56&t=23772

gewoon als leesvoer hoor, er valt nog veel meer over te vertellen.

groet,

Rene
Reneduret
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:34

Re: sculpten figuren

Bericht door Reneduret »

Was vandaag even niet in staat om adequaat op je vraag in te gaan, Jurgen.

Hoe begin je eraan?

Je begint hiermee als je iets hebt met figuren, deze plaatsen in een vignet na ze geschilderd te hebben maar je komt tot de conclusie dat het net even toffer is als een mannetje met éen been op een rots rust ipv die starre houding en ook nog eens lelijk gesculpt.
Dat gaat om kleine of drastische aanpassingen in het figuur, aangebracht met putty. Stilaan krijg je de smaak te pakken je zo figuren eigen te maken.

Zo verging het mij. Kreeg een partij Verlinden figuren toegespeeld 1/16 en dacht, wat als daar nu eens een ander hoofd op zat?
Struinen op internet naar losse hoofdjes, leren gieten en een klein arsenaal aangelegd.

Een figuur van A tot Z zelf sculpten ben ik niet mee begonnen. Had wel een da Vincy-achtige schaaltekening waarmee ik een draadfiguur samenstel.
Dit is belangrijk voor de proporties en hierin ligt de houding al vast. Had schoenen en een kopje als start.
dit is er zo éen:

Afbeelding

de cover is natuurlijk een grap en een hommage aan Calvin Tan, een meester in het schilderen met acrylverf.

Alle begin is moeilijk, zeker toen ik aan het sculpten van gezichten begon had ik het erg zuur. Meldde me aan op Planet figure en kreeg er fijne kritiek.

Verzin ik alles zelf? Een karikaturale buste van Zappa verzin ik maar historische figuren moeten in mijn ogen wel in het juiste kader afgebeeld.
Wat zal ik een Afrikakorpsfiguur een peadotbroek geven? Iedereen laat zich op zijn of haar eigen manier inspireren. Voor mij begint een proces inwendig met een emotie, expressie van het figuur. Wat wil ik dat het overbrengt? Kom ik als schilder ook nog aan mijn trekken?

Ik werk met fimoklei, de rose klassieke variant. Ik vermeng het met een beetje zwart, zo kan je de dieptes die je aanzet beter zien en het is fijner fotograferen.
Het reageert met acetaten zoals thinner waarmee je bepaalde secties mooi kan uitstrijken.
Met een droge, zachte kwast kan je perfect polijsten.
Heb een aantal tools zelf verzonnen en sleep zelfs naalden.Heb geleerd met een spiegeltje te werken om de symetrie te behouden ( daar loopt het in het begin op mis)

Al met al een heerlijke hobby waarmee je alles om je heen relativeert. En navenant niets kost :-)

René
Reneduret
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2011, 18:34

Re: sculpten figuren

Bericht door Reneduret »

tweede helm:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: sculpten figuren

Bericht door david879 »

Zo te zien wordt de helm je steeds vertrouwder. Ik heb hier hét boek op het gebied van NL kleding liggen dus mocht je nog iets specifieks willen weten dan roep j emaar!
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: sculpten figuren

Bericht door Helmbrug »

david879 schreef:Zo te zien wordt de helm je steeds vertrouwder. Ik heb hier hét boek op het gebied van NL kleding liggen dus mocht je nog iets specifieks willen weten dan roep j emaar!
Kontenlikker XD


Puik werk!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: sculpten figuren

Bericht door rammsander »

Mooi hoor! En succes veder :wink:
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie