ost freiwilligers

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Nog enkele foto's.
Duidelijk is het kleurverschil te zien tussen de nederlandse stof en de duitse kraag.
Op de originele foto zie je dat de ROA mouwemblemen (hier op een overjas) zowel links als rechts gedragen worden. Deze foto is dus genomen na november 1944.
Bijlagen
roa mnzs_5994_2.jpg
DSCI4370 k.jpg
Rotation of DSCI4368 k.jpg
Laatst gewijzigd door honved op 06 jul 2011, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: ost freiwilligers

Bericht door michiel01 »

prachtig schuitje met die Kokarde!!!! Apart om te zien dat er luchtgaatjes in het schuitje zitten, dat is de eerste keer dat ik dat ik die tegen kom. Geen van de omgebouwde schuitjes die ik heb of in m'n database heb zitten, hebben dat. Nice detail.

Mooi uniform, het grote broertje van die van mij, prachtig!
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

michiel01 schreef:prachtig schuitje met die Kokarde!!!! Apart om te zien dat er luchtgaatjes in het schuitje zitten, dat is de eerste keer dat ik dat ik die tegen kom. Geen van de omgebouwde schuitjes die ik heb of in m'n database heb zitten, hebben dat. Nice detail.

Mooi uniform, het grote broertje van die van mij, prachtig!
Dank je, bij deze nog een paar foto's van het schuitje. Je ziet het op de foto niet zo goed maar bij daglicht is het verschil in de nederlandse en duitse stof duidelijk te zien.
Heb jouw jas ook op de site gezien. Ziet er ook goed uit. Ook daar is duidelijk het kleurverschil te zien bij de opgestikte duitse zakken.
Bijlagen
DSCI3909 k.jpg
DSCI4375 k.jpg
DSCI4373 k.jpg
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

michiel01 schreef: Honved, zijn de twee foto's die je hebt geupload uit je eigen collectie? Vind je het bezwaarlijk als ik ze op WAF in een topic over ostlegioenen toevoeg?
Hallo Michiel01,
Als je de foto's in een iets groter formaat wil hebben laat het me dan even weten. Ik kan ze je dan via de mail of misschien een PB toesturen. Laat het maar weten.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: ost freiwilligers

Bericht door koe op zolder »

Whee, ik zit echt te kwijlen op mijn toetsenbord hier!! _/-\o_ Perfecte items en goede, efficiënte informatie aan de hand van originele foto's! Ik vroeg me af, is er een referentieboek voor dit verzamelgebied?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

koe op zolder schreef:Whee, ik zit echt te kwijlen op mijn toetsenbord hier!! _/-\o_ Perfecte items en goede, efficiënte informatie aan de hand van originele foto's! Ik vroeg me af, is er een referentieboek voor dit verzamelgebied?
Dank je, het heeft ook heel wat jaren gekost om dit bij elkaar te krijgen. Een echt referentieboek mbt uniformen is er naar mijn weten niet. Wel een over de geschiedenis van de ROA (J.Hoffmann) en verder een boek over de uniformering van de kozakken. Voor de rest staat her en der wel eens wat vermeld. Een echt bekend gebied is het niet. Ben momenteel zelf bezig met een ''boek'' over de geschiedenis en uniformering van de ROA. Dit is een project waar ik al enige jaren mee bezig ben en of ik het ooit complimenteer is ook afwachten. Gaat veel tijd in zitten en ik werk er voornamelijk in de winterperiode aan. Het is geboren uit noodzaak. Weinig en losse informatie die ik uiteindelijk ben gaan samenvoegen en waardoor zo langzamerhand het idee van een boek ontstaat.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: ost freiwilligers

Bericht door michiel01 »

erg aparte constructie, op de laatste twee foto's is het goed te zien. De Muts en de flap allebei in een andere stof, erg interessant item.
Sowieso een aparte constructie voor het ombouwen van een schuitje. Dit is de arbeidsintensieve variant geweest.

Op de period foto die je plaatst aangaande de mouwemblemen, lijkt het alsof ze allemaal de reguliere Heer schouderstukken dragen (of geen schouderstukken bij een enkeling). Nice!

Heerlijk topic dit.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

michiel01 schreef:Op de period foto die je plaatst aangaande de mouwemblemen, lijkt het alsof ze allemaal de reguliere Heer schouderstukken dragen (of geen schouderstukken bij een enkeling). Nice!

Heerlijk topic dit.
Dat kwam vrij vaak voor. Alles werd gedragen. De speciaal voor de ROA ontwikkelde emblemen, zelfgemaakte emblemen en Duitse.
Wat zeg je dan van deze foto ?
De eerste ROA divisie (600 inf Div (R)) tijdens de bevrijding van Praag in mei 1945 waar deze divisie zich, samen met het tsjechische verzet, voor de komst van de sovjets tegen de duitsers keerde. Het was dus de 1ste ROA divisie samen met het Tsechische verzet die Praag bevrijde en niet het sovjetleger, zoals in elk boek vermeld wordt. Toen die arriveerden waren zowel de Duitse als ROA troepen op een enkele eenheid na al uit de stad vertrokken.
Op de foto heeft de ROA onderofficier duitse schouderstukken, de duitse kraagemblemen zijn verwijderd.
Bijlagen
roa%20soldiers%2001 k.jpg
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

En dan nu de complete foto (van de voorgaande) zoals ik die gevonden heb op internet.
De man rechts op de voorgrond draagt een camouflage uniformjas onder zijn leren overtrek (Engels ??). Foto is niet al te duidelijk maar het lijkt mij de stof te zijn van een duits tentzeil.
Heb even een gelijkingsfoto gemaakt. Komt vrij in de buurt, maar mijn jas heeft de kraagemblemen nog en de schouderstukken zijn verdwenen.
Voor de duidelijkheid mbt de uitrusting; ik ben niet woonachtig in NL.
Bijlagen
roa%20soldiers.jpg
roa praag1 k.jpg
roa praag2 k.jpg
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: ost freiwilligers

Bericht door Alex »

Jezus wat een mooie plaatjes!! Zeer mooi Honved.

Ik zal in een veel mindere mate ook maar meedoen:

Afbeelding

Groeten,

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

koe op zolder schreef:Whee, ik zit echt te kwijlen op mijn toetsenbord hier!! _/-\o_ Perfecte items en goede, efficiënte informatie aan de hand van originele foto's! Ik vroeg me af, is er een referentieboek voor dit verzamelgebied?
Had er niet bij stilgestaan maar er zijn een paar boeken, niet mbt tot uniformen maar meer over de geschiedenis. Een gaat wel over uniformen maar die handelt alleen maar over de kozakken in duitse dienst.
Prijs ligt rond de 50 euro. Het boek is geheel in het duits, maar dat zal wel geen probleem zijn.

Verlag : Patzwall, K
ISBN : 978-3-931533-42-7
Seiten/Umfang : 160 S., 450 meist farb. Abb. - 30,5 x 21 cm
Erscheinungsdatum : 1999
Aus der Reihe : Uniform und Ausrüstung deutscher Streitkräfte 7
Bijlagen
51KW6QCDN0L__SS500_.jpg
Laatst gewijzigd door honved op 19 jul 2011, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Alex schreef:Jezus wat een mooie plaatjes!! Zeer mooi Honved.

Ik zal in een veel mindere mate ook maar meedoen:

Groeten,

Alex
In mindere mate wil ik niet zeggen.
Zo een heb ik nog nooit gezien, en ik loop wat het vrijwilligergedeelte aangaat al wat jaartjes mee.
Een super mooie omgebouwde nederlandse jas van een krijgsgevangene. Zo te zien zijn de mouwen zijn al eens gerepareerd met duitse stof en enige knopen zijn vervangen, waarschijnlijk allemaal gedaan tijdens het krijgsgevangenschap.
Klasse !!! Eenvoudig zo laten! *)
Dit is nou wat in mijn verzameling nog ontbreekt.
Dank je voor het tonen, super gave jas.
Groet
H
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Bergkaukasien soldaat

Waffenfarbe : Bruin

In december 1941 werd een kaukasisch moslim legioen opgericht. Dit legioen is vrij kort na zijn oprichting, begin 1942, wegens problemen tussen de verschillende bevolkingsgroepen in het legioen, opgesplitst in het Aserbaischan en het Nord-Kaukasien legioen.
De bruine waffenfarbe is die van het Nord-kaukasien legioen.
Het Aserbaidschan Legioen had als waffenfarbe de lichtgroene kleur.
Het Bergkauskasien embleem op dit uniform is het 2e model, ingevoerd in 1943, voor het Nord-Kaukasien legioen.
Jas is een omgebouwde nederlandse jas met opgestikte duitse zakken, knopen en kraag.
Dit zie je ook bij de krijgsgevangenen jas van Alex.
Aan de binnenzijde zijn de nederlandse stempels en de latere toegevoegde duitse nog duidelijk te herkennen.
Bijlagen
bergk NK%20835%201.jpg
DSCI4461 k.jpg
DSCI4465 k.jpg
Laatst gewijzigd door honved op 18 jul 2011, 06:14, 2 keer totaal gewijzigd.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Nog enkele foto's van de stempeling in de Bergkaukasien jas.
Bijlagen
Rotation of DSCI4477 k.jpg
Rotation of DSCI4476 k.jpg
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Re: ost freiwilligers

Bericht door Eric »

Schitterende collectie en tevens zeer informatief topic, bedankt voor het posten!
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Plaats reactie