collaborateurs

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
bart12

collaborateurs

Bericht door bart12 »

Hoe komt het dat bij nederlandse collaborateurs in wo2 na de oorlog het haar werd verwijderd? Terwijl nederland in WO1 zeer duits gezind was.

Bv: door bv grote sommen cavaleriepaarden te verkopen aan duitsland.
door bv cocaine te verkopen aan de duitsers om hen meer lef te geven bij het uitkomen van de loopgraven (het nederlandse koningshuis was zelfs hoofdaandeelhouder van de cocainefabriek)
enzoverder....

Waarom hebben de nederlanders zich dan in wo2 gekeert tegen de duitsers?
Mvg
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: collaborateurs

Bericht door Mr Mojo Risin »

Tijdens WO1 was Nederland neutraal, maar tijdens WO2 werd Nederland bezet en ervoeren mensen de nazigruwel. Dat is een hele andere situatie. Dat Nederland tijdens WO1 eerder duitsgezind was valt niet te vergelijken met collaboratie tijdens WO2. Het haar van vrouwen werd afgeschoren zodat het voor iedereen duidelijk was dat die vrouwen met de Duitsers gecollaboreerd hadden.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
appelflap
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2011, 09:07
Locatie: hasselt

Re: collaborateurs

Bericht door appelflap »

Ik vind het wel laf durven ze 5 jaar niks te doen en als de bevrijding er is op bevrijdingsdag nemen ze te grazen.
Maar ja ik kan er niet over oordelen. Misschien zal ik precies het zelfde doen!
Weet iemand nog dingen van Overijssel in de oorlog? Laat het me weten! Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: collaborateurs

Bericht door Jan Klaassen »

Volgens mij was het afscheren van haren (en bekliederen met verf ed) niet speciaal ging om collaboratie, maar meer om vrouwen/meiden die met Duitse soldaten 'lol' gemaakt hebben. Volgens mij droegen ze de bijnaam 'moffenmeiden' oid...

@appelflap: ik denk dat bijna iedereen op zo'n moment van bevrijding (na 5 jaar onderdrukking, angst etc) wel even het gevoel van rationeel denken kwijt kan raken...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: collaborateurs

Bericht door Jolijn »

Ik dacht ook dat het afscheren van het haar vooral voor de vrouwen/meiden was die met de Duitse soldaten 'lol gemaakt hebben', zoals Jan Klaassen zegt (en dat van moffenmeiden klopt ook volgens mij).

En of het laf is...
iedereen denkt in oorlogssituatie zeer waarschijnlijk aan zijn eigen leven, en om dan 'zomaar even' de collaborateurs 'te bestrijden'/te grazen nemen, is erg risicovol. Vanuit dat punt snap ik dus ook wel dat dit in de oorlog weinig gedaan werd. Bovendien denk ik ook dat je na 5 jaar oorlog (en wat je in die vijf jaar allemaal hebt meegemaakt, wat waarschijnlijk ook niet niks is), en dan de bevrijding, niet meer helemaal 100% kan nadenken.

Bovendien ben ik van mening ( door heel wat filosofielessen) dat alles wat de mens doet uit eigenbelang is, en ik denk dat het eigenbelang "overleven" in de oorlogsjaren groter was dan "collaborateurs te grazen nemen" :)
Maargoed dat is mijn menig, en ik hoor ook graag die van anderen ^^,
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: collaborateurs

Bericht door Jan Klaassen »

Die visie klopt bijna als een bus, denk ik zo ;) Alleen zijn er ook mensen die uitzondering op de regel zijn, nietwaar? ^^ Daar moesten we eens een apart topic over openen x)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: collaborateurs

Bericht door KNIL. »

Dat kaalscheren van die moffenmeiden is gewoon een geval van de frustratie van 5 jaar oorlog eruit gooien.
Begrijpelijk,want dat is niet niks, 5 jaar oorlog.
Maar ik vind -zoals Appelflap het verwoord- wel een beetje laf, want de Nederlanders hebben toen wel vrij spel gehad. (Niemand die ze tegen hield.)
Je zou denken na een oorlog wil niemand elkaar kwaad meer doen, maar in zo'n situatie komt toch het duivelse in een mens boven.
Gebruikersavatar
appelflap
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2011, 09:07
Locatie: hasselt

Re: collaborateurs

Bericht door appelflap »

@knil inderdaad is er vrede gaan ze weer ruzie maken..
btw wie kent de serie "Band of Brothers"?
daar zie je de moffen meiden ook met de bevrijders chansen dus ze pakten als het ware gewoon altijd de besten.
Weet iemand nog dingen van Overijssel in de oorlog? Laat het me weten! Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Uffz
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 nov 2008, 04:57
Contacteer:

Re: collaborateurs

Bericht door Uffz »

Tja, je hebt onder de bevolking van bezette gebieden uiteraard altijd mensen die het beste voor zichzelf probeerde te regelen. Als je familie geen eten heeft dan is de stap erg klein om iets te beginnen met een Duitse soldaat. Op zich is die stap te begrijpen. Ook de houdeing van de bevolking tegen deze mesnen is te begrijpen. Een hoop frustratie inderdaad.

Overigens waren er ook meisjes die gewoon verliefd werden op een Soldaat. Enne...liefde maakt blind he:-)
Dutch Re-enactment Group '40-'45
Plaats reactie