Fotovraag Market Garden

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fotovraag Market Garden

Bericht door asjemenou »

Onderstaande foto's zijn voor de Market Garden geïnteresseerden onder ons vast wel bekend.
De foto's zijn in Arnhem genomen. Waarschijnlijk dateren de foto's van of na 21 september 1944. De 2 gevangen genomen Britse para's achterin de Jeep zouden mannen van Frost's 2e bataljon zijn. De Duitse soldaat achter het stuur is waarschijnlijk van een SS eenheid. De Duitse soldaat naast de bestuurder en de Duitse soldaat op de motorkap zijn van een Kriegsmarine onderdeel.

Nu is mijn vraag; waar zijn deze foto's in Arnhem genomen? Ook overige details over de foto's zijn altijd interessant om te horen.

Afbeelding

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Fotovraag Market Garden

Bericht door Nick.Dracu »

Mischien te laat, maar dat is de schouwburg in Arnhem.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Fotovraag Market Garden

Bericht door koos24 »

Afbeelding
Musis Sacrum
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Fotovraag Market Garden

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de reacties.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Fotovraag Market Garden

Bericht door Jim »

Locatie is Velperplein. Musis Sacrum was tijdens wo2 een Duitse Wehrmachtsheim. Op die locatie zijn er meer foto's gemaakt waaronder deze door de Duitse Luftwaffe fotograaf Seeger. Hij heeft nog minimaal een foto van deze jeep gemaakt. De jeep behoord niet tot het battalion van Frost maar is een (airlanding) artillerie jeep. Op de andere niet afgebeelde foto is op de (van voren gezien) linkerzijde van de bumper no 46 op een 2 kleurig vlak te zien (= artillerie) De waffen SS chauffeur draagt een Britse motor rijders bril. Op de motorkap ligt een airborne slaapzak.
Bij velen minder bekend is dat bij de Arnhemse brug niet alleen eenheden van Frosts 2de battalion hebben gevochten.
Een aantal eenheden o.a. van de verkennerseenheid, gliderpilots, antitank artillerie, para's c-comp 3de battalion, Royal engineers waren ook bij de brug. In het geval van de c-comp 3de battalion deze waren op in de nacht van 17- 18 september bij Oosterbeek over de spoorrails naar Arnhem station gelopen en van daar naar de brug.
De eenheid verkenners met majoor Gough waren via de route van Frost (op zoek naar Generaal Urquhart) bij de brug beland.
Veel gevangen genomen soldaten van allerlei eenheden die niet bij de brug hebben gevochten maar o.a. op de weg daar naar toe werden in deze omgeving gefotografeerd. Dus de soldaten op de jeep behoeven niet direct parachutisten te zijn en of bij de brug hebben gevochten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Fotovraag Market Garden

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de aanvulling Jim. Mooi dat er zoveel te achterhalen is van deze foto's. Er bestaat inderdaad nog een foto van deze groep Britse/Duitse soldaten in de Jeep. Ik weet alleen niet of dat de foto ook door dezelfde fotograaf en op dezelfde locatie is genomen.

Afbeelding

De Jeep heeft inderdaad tot een (airlanding) artillerie eenheid behoord. Op de bovenste foto in mijn openingstopic is inderdaad op de bumper links het getal 46 te lezen. Het 'Unit Formation Number' 46 betekent dat de Jeep heeft behoord tot de 2nd Airlanding Anti-Tank Battery (4th Parachute Brigade). The 2nd Airlanding Anti-Tank Battery was uitgerust met twaalf 6-ponder anti-tank kanonnen. Deze 6-ponders waren verdeeld over E-Troop (11 Para Battalion), G-Troop (10 Para Battalion) en H-Troop (156 Para Battalion).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Dylan 1944
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2011, 20:20

Re: Fotovraag Market Garden

Bericht door Dylan 1944 »

hallo beste mensen ik ben 13 jaar en heeb me net aangemeld maar ik ben hellemaal gek van de britten en wil graag me pop compleet maken wie verkoopt nog engelse spullen liefst 1943
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Fotovraag Market Garden

Bericht door asjemenou »

Dylan 1944 schreef:hallo beste mensen ik ben 13 jaar en heeb me net aangemeld maar ik ben hellemaal gek van de britten en wil graag me pop compleet maken wie verkoopt nog engelse spullen liefst 1943
Hallo Dylan,

Welkom op het forum. Je vraag heb je niet echt in het juiste topic geplaatst. :roll: Misschien kun je je vraag elders op het forum plaatsen.
Er bestaat overigens een forum voor Britse/Gemenebest militaria. Zie; http://www.tommy-talk.com/ .
Hou er overigens wel rekening mee dat bepaalde originele Britse WOII kledij/uitrustingstukken om je pop compleet te maken moeilijk te verkrijgen zijn en daarom dan ook vrij prijzig kunnen zijn. Gelet op je leeftijd kan dit wel eens een probleem voor je zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie