Kogel identificatie **HELP**

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
chris92
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 jul 2011, 17:01

Kogel identificatie **HELP**

Bericht door chris92 »

Hoi allemaal,

in verloop van tijd heb ik met enig graafwerk 2 hulzen gevonden. Nu vraag ik mij af wat de betekenis is van de ingegraveerde tekens op de achterkant van deze hulzen. Op internet heb ik niets kunnen vinden hierover. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Bij de ene staat: MEN-79
Op de andere staat met veel ruimte ertussen: A 64 A1

Iemand enig idee wat dit betekend?

Bij voorbaat dank
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door martinus »

Zijn na oorlogse hulzen. Waarschijnlijk .303 of 7,62 NATO of .30-06. Google daar maar eens op. Die laatste huls is trouwens een Nederlandse.
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door robinj »

Je kunt meestal twee getallen vinden op een huls. Het kaliber en het jaartal van productie. Als de eerste een rand heeft is het meestal .303.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door racefiets »

Het kaliber staat zelden op militaire geweer patronen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2011, 08:07
Locatie: Kelmis (Be)
Contacteer:

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door one_O_five »

Dat zijn gewoon de lotnummers, hierdoor worden de fabrikant en de fabrikagedatum aangeduid, de getallen 79 en 64 geven de jaartallen weer.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door ammo »

one_O_five schreef:Dat zijn gewoon de lotnummers, hierdoor worden de fabrikant en de fabrikagedatum aangeduid, de getallen 79 en 64 geven de jaartallen weer.
Volgens mij weet jij niet goed wat een lotnr is
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door robinj »

Ik heb een militaire huls uit 69 die ik op het terrein van nuon lage weide heb gevonden en daar staat op .30.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door racefiets »

Dat kan. Zeker gemaakt bij NWM?
Gebruikersavatar
one_O_five
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2011, 08:07
Locatie: Kelmis (Be)
Contacteer:

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door one_O_five »

ammo schreef:
one_O_five schreef:Dat zijn gewoon de lotnummers, hierdoor worden de fabrikant en de fabrikagedatum aangeduid, de getallen 79 en 64 geven de jaartallen weer.
Volgens mij weet jij niet goed wat een lotnr is
@ammo, waarop baseert ge die uitspraak, ik was wel meer dan tien jaar OnderOfficier munitie ...
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door ammo »

one_O_five schreef:
ammo schreef:
one_O_five schreef:Dat zijn gewoon de lotnummers, hierdoor worden de fabrikant en de fabrikagedatum aangeduid,

Volgens mij weet jij niet goed wat een lotnr is
@ammo, waarop baseert ge die uitspraak, ik was wel meer dan tien jaar OnderOfficier munitie ...

Op het bovenstaande wat jij gezegd hebt.
De fabrikant word niet door een lotnr aangeduid, maar door afkortingen, en soms de hele naam, en door cijfers, die staan voor een bepaalde fabriek.
Lotnummer ; Het nummer , dat een bepaalde hoeveelheid munitie (aanmaakpartij) bij het verlaten van de fabriek,
meekrijgt;hiermee zijn de eigenschappen van zowel de patroon als onderdelen , door de fabrikant vastgelegd en,
eventueel weer op te sporen.
Ik verzamel(en bestudeer) al 25 jaar munitie.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
one_O_five
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2011, 08:07
Locatie: Kelmis (Be)
Contacteer:

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door one_O_five »

Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, voor ons bestond de lotnummer waar we mee werkten uit de volledige set gegevens, voorbeeld : PRB xxx80xxx ... vandaar waarschijnlijk het misverstand.
Buiten die gegevens werden ook nog andere zaken vermeld zo als maximum houdbaarheidsdatum of datum voor omwisseling.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door racefiets »

Als ik je voorstel topic zie heb je misschien meer ervaring met de wat grotere kalibers. Daarbij zie je vaak heel wat meer informatie bv door stempels op de zijkant van de huls en de verpakking. In dit geval gaat het om een 7,62x51 Nato huls en een .303 of een .30-06 huls. Heel wat kleiner en daarbij is het lotnummer veel beperkter. Lotnummer geeft dan enkel de partij van aanmaak weer. Samen met het jaartal en de fabriekscode kan dit lotnummer getraceerd worden om bv een slechte partij munitie terug te roepen.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door ammo »

Op grotere kalibers valt idd meer af te lezen(mits de inktstempels nog aanwezig zijn) dan op klein kaliber.
Bij kleinkaliber staat de meeste informatie op de verpakking.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door robinj »

Kijk (sorry dat in de schietsport terugval), Bij de munitie voor de schietsport staat de rpoductie partij altijd op de doos. Op youtube bij gunwebsites hebben ze een oude doos mosin nagant munitie gekocht. op gemaakt staat op de metalen dozen partij nummer, aantal patronen in de gemaakte partij, kaliber en het logo van de fabriek/fanriekskode. Klein kaliber is tot 35 mm. Daarna is het groot kaliber. In de schietsport word groot en klein kaliber anders in gedeelt.(als ik dit fout heb verbeter me dan als je het belieft.)
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogel identificatie **HELP**

Bericht door ammo »

robinj schreef:Kijk (sorry dat in de schietsport terugval), Bij de munitie voor de schietsport staat de rpoductie partij altijd op de doos. Op youtube bij gunwebsites hebben ze een oude doos mosin nagant munitie gekocht. op gemaakt staat op de metalen dozen partij nummer, aantal patronen in de gemaakte partij, kaliber en het logo van de fabriek/fanriekskode. Klein kaliber is tot 35 mm. Daarna is het groot kaliber. In de schietsport word groot en klein kaliber anders in gedeelt.(als ik dit fout heb verbeter me dan als je het belieft.)
Klein kaliber is tm 20 mm, hoe het bij de schietsport zit weet ik niet.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie