Duitse veldfles en Britse parabaret

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
jasper1983
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2011, 14:06

Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door jasper1983 »

Kan iemand mij helpen met het verifiëren van de onderstaande objecten? Ze komen uit het opslagdepot van het rode kruis. Het verhaal is dat beide objecten in handen van het orde kruis zijn gekomen na de slag om Arnhem waarin gewonden van beide partijen door deze instantie verpleegd werden. De veldfles lijkt me in eerste opzicht authentiek, maar ik zou graag weten waar de markeringen en letters voor staan. Over de parabaret heb ik zo mijn twijfels, het lijkt me te mooi om waar te zijn! Wie kan mij hierbij helpen? Sorry voor de externe linkjes, kwam er even niet uit hoe dat nu hier moest!

http://imageshack.us/photo/my-images/703/dsc05229r.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/834/dsc05230z.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/231/dsc05231e.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/812/dsc05232s.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/263/dsc05233n.jpg/
Men of Valor
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:53

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door Men of Valor »

De veldfles lijkt mij een D.A.K (deutsche africa korps).
Over de baret durf ik niets te zeggen,mag ik vragen wat je er voor betaald hebt??

grt Rinke
Laatst gewijzigd door Men of Valor op 29 jul 2011, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
jasper1983
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2011, 14:06

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door jasper1983 »

De veldfles en de baret heb ik tezamen voor 450,- euro gekocht. Is dit teveel of te weinig?
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door Bert-Jan »

Wat ik volgens mij ooit ergens gelezen heb is het para embleen niet helemaal dicht op de kroon. er zijn dan 2 of 3 stukjes open. wat ik op de foto.kan zien is die dicht....

maar ik kan het ook fout hebben.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door ammo »

jasper1983 schreef:De veldfles en de baret heb ik tezamen voor 450,- euro gekocht. Is dit teveel of te weinig?

Veel te veel , De para baret is niet origineel WO 2, En de dak veldfles is niet compleet, er horen webbing riempjes,
aan te zitten, en de beker mist.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door Haplo »

Zeker veel te veel.

Veldfles een max van 60 en de baret zal hooguit een keer 50 op mogen brengen.
Ik hoop van harte dat je het spul weer retour kan doen en je geld terug kan krijgen.
Zeker met airborne baretten eerst goed je huiswerk doen .

Hoeft niet zo te wezen dat het embleem open moet zijn.
Er zijn verschillende varianten.
Ik vermoed dat dit 1 is met een slider ipv oogjes.
Ook naoorlogs dus.
Mvg/Best regards, Sipke
jasper1983
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2011, 14:06

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door jasper1983 »

Dank jullie wel! Ik heb al contact opgenomen en de beste man is niet vervelend, dus het mag retour, heb hem wel gevraagd dit voortaan toch niet bij anderen te proberen!
Hoe herken ik dan wel een Wo2 parabaret? Want ik hoor hier vooral hoe hij er niet uit moet zien! Maar de veldfles komt dus uit Afrika? waarom had een Afrikakorps andere veldflessen dan de reguliere wehrmacht dan? En waarom is dit dan een DAK veldfles?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door Kugelblitz »

jasper1983 schreef:Dank jullie wel! Ik heb al contact opgenomen en de beste man is niet vervelend, dus het mag retour, heb hem wel gevraagd dit voortaan toch niet bij anderen te proberen!
Hoe herken ik dan wel een Wo2 parabaret? Want ik hoor hier vooral hoe hij er niet uit moet zien! Maar de veldfles komt dus uit Afrika? waarom had een Afrikakorps andere veldflessen dan de reguliere wehrmacht dan? En waarom is dit dan een DAK veldfles?
Dit type veldfles wordt DAK veldfles genoemd, maar werd ook in andere (warme) gebieden gedragen, zoals Rusland. Zijn cocosnootachtige uiterlijk en de webbing reimpjes die erom horen te zitten, hebben hem zijn naam gegeven. Is gemaakt van een soort houtachtig materiaal. Gewoon Duitse fabrikatie, maar als bijnaam DAK (Deutsches Afrikakorps) veldfles.
Dit is het M31 type, waar ook nog een 'normale' variant van bestaat. Dan is de vles van aluminium met een vilten hoes.

Deze flessen zijn in goede staat vrij lastig te vinden, maar dit exemplaar is verre van compleet en inderdaad maximaal rond de €60,- waard.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door Schijnwerper »

60 euro lijkt me zelfs in deze staat aan de hoge kant! 30 euro komt meer in in de buurt.
Deze type veldfles is speciaal gemaakt voor de tropen als eerste gebruikt in Afrika Deutsche Afrika Korps.
Ook veel in Italie Griekenland, uiteindelijk raken ze verder over Europa verspreid.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door asjemenou »

jasper1983 schreef:Dank jullie wel! Ik heb al contact opgenomen en de beste man is niet vervelend, dus het mag retour, heb hem wel gevraagd dit voortaan toch niet bij anderen te proberen!
Hoe herken ik dan wel een Wo2 parabaret? Want ik hoor hier vooral hoe hij er niet uit moet zien! Maar de veldfles komt dus uit Afrika? waarom had een Afrikakorps andere veldflessen dan de reguliere wehrmacht dan? En waarom is dit dan een DAK veldfles?
Gelukkig kan je de spulletjes teruggeven. Soms kan dat ook anders zijn en ben je je geld gewoon kwijt. :(
Zoals andere mensen in dit topic ook al aangeven is het raadzaam om je toch eerst eens goed te verdiepen in een object voordat je het gaat kopen.
Wat de Britse (maroon) parabaret betreft, dit is een naoorlogs model. In een WOII model staat de maatvoering e.d. er in gestempeld en niet op een ingenaaid etiket.
Wat het baretembleem betreft, zoals Haplo al aangeeft bestaan er verschillende modellen waaronder ook een plastic variant. Als ik het goed heb dan zijn de para-emblemen met de bevestigingsoogjes inderdaad WOII uitgaven. Er bestaat inderdaad ook een variant met een bevestigingspen. Of deze nu allemaal naoorlogs zijn durf ik eigenlijk niet te zeggen. Zijn deze soms bedoelt voor op een pet?! Ik heb even zitten spitten in de boeken maar kan hier niet echt een antwoord op vinden. Wie weet hier het antwoord op?
Voor een referentie van een originele Britse WOII parabaret, zie; http://www.intermilitaria.nl/851-britti ... ition.html . Hij is trouwens ook te koop.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door Bert-Jan »

Voor een referentie van een originele Britse WOII parabaret, zie; http://www.intermilitaria.nl/851-britti ... ition.html . Hij is trouwens ook te koop

zie ik dat goed 1250 euro? zijn ze echt zo duur?
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door Haplo »

Dit is wel een zeer stevige prijs, maar het kan inderdaad variëren zo tussen de 750 en 1250.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door Kugelblitz »

Haplo schreef:Dit is wel een zeer stevige prijs, maar het kan inderdaad variëren zo tussen de 750 en 1250.
Intermilitaria is over het algemeen érg prijzig...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duitse veldfles en Britse parabaret

Bericht door Schijnwerper »

Zekers :shock: En dat zegt niet meteen iets over de waarde van de Items :) Maar meer iets over Intermilitaria.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie