m43 pet

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

m43 pet

Bericht door koe op zolder »

Voor het ombouwen van een lelijke fake van een m43 pet vraag ik me af:
1. Watvoor materiaal zit er in de klep van de pet?
2. Werden er geprinte/gedrukte emblemen gedragen op de m43? (evt. vrijwilligersemblemen, SchuMa o.i.d.)
3. Werden er door de WH petten gedragen met één knoop?
4. Waar zijn repro/na-oorlogse knopen te koop (voor op de pet, liefst "eisen gekornt" (dus niet die gladde))?

Alvast bedankt voor de reactie! :yes:
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: m43 pet

Bericht door Kugelblitz »

koe op zolder schreef:Voor het ombouwen van een lelijke fake van een m43 pet vraag ik me af:
1. Watvoor materiaal zit er in de klep van de pet?
2. Werden er geprinte/gedrukte emblemen gedragen op de m43? (evt. vrijwilligersemblemen, SchuMa o.i.d.)
3. Werden er door de WH petten gedragen met één knoop?
4. Waar zijn repro/na-oorlogse knopen te koop (voor op de pet, liefst "eisen gekornt" (dus niet die gladde))?

Alvast bedankt voor de reactie! :yes:
1. Volgens mij zat er karton in!
2. Nee, niet dat ik weet...
3. Je had een soort Gebirgsjäger M43's, die hebben maar één knoop, voorop, maar dat stuk stof is ook smallet en de knoop volgens mij ook iets groter, dan wanneer het er 2 zijn.
4. Je kunt ook oorlogse knopen kopen, zijn vrij goedkoop. Kijk eens op Marktplaats of stuur forumlid 'mgschutze' eens een Pb, hij heeft een militariasite (militariaplaza.nl) en kan zoiets wel regelen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: m43 pet

Bericht door koe op zolder »

1. Weet je zeker dat er karton in zat? Lijkt me niet zo goed voor de pet, als het nat word is het kaduk...
2. Jammer :p
3. Wat is een smallet? :oops: Ik heb wel een grote Assman knoop...
4. En na-oorlogse knopen die (bijna) hetzelfde zijn, bestaan niet?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: m43 pet

Bericht door Kugelblitz »

koe op zolder schreef:1. Weet je zeker dat er karton in zat? Lijkt me niet zo goed voor de pet, als het nat word is het kaduk...
2. Jammer :p
3. Wat is een smallet? :oops: Ik heb wel een grote Assman knoop...
4. En na-oorlogse knopen die (bijna) hetzelfde zijn, bestaan niet?
1. Hard karton ben ik me vrij zeker van, dus geen papier, maar echt hard geperst karton. Die kleppen gingen ook wel vaak stuk bij intensief gebruik, braken vaak in t midden.
2. Tja ;)
3. Smaller bedoel ik, zoek maar op Gebirgsjäger M43 of single button M43 cap!
4 Heb je uiteraard, maar zullen vrijwel even duur zijn en ik heb geen idee waar je die kunt kopen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: m43 pet

Bericht door koe op zolder »

1. Oke, ik heb er maar gewoon karton in gedaan, ik ben best tevreden over het resultaat moet ik zeggen :)
2. Ach... :p
3. Ja, dan zie ik ze, de meeste zijn ss, maar er staat ook Heer tussen. Van de Luftwaffe ken ik ze ook met één knoop (kwijl) alleen van de kriegsmarine nog niet. Als ik op gebirgsjäger zelf zoek dan zie ik alleen maar gebirgsjägers met twee knopen :mrgreen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... isanen.jpg Generaal gebirgsjäger.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... %A4ger.jpg Mooie bundesachive foto van een GBJ met mg34.
4. Misschien moet ik dan maar eens zoeken voor de bakelieten (of in dit geval misschien plasticen) en kleine gladde metalen knoopjes... Weet u of die na-oorlogs/repro bestaan?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: m43 pet

Bericht door Kugelblitz »

koe op zolder schreef:1. Oke, ik heb er maar gewoon karton in gedaan, ik ben best tevreden over het resultaat moet ik zeggen :)
2. Ach... :p
3. Ja, dan zie ik ze, de meeste zijn ss, maar er staat ook Heer tussen. Van de Luftwaffe ken ik ze ook met één knoop (kwijl) alleen van de kriegsmarine nog niet. Als ik op gebirgsjäger zelf zoek dan zie ik alleen maar gebirgsjägers met twee knopen :mrgreen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... isanen.jpg Generaal gebirgsjäger.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... %A4ger.jpg Mooie bundesachive foto van een GBJ met mg34.
4. Misschien moet ik dan maar eens zoeken voor de bakelieten (of in dit geval misschien plasticen) en kleine gladde metalen knoopjes... Weet u of die na-oorlogs/repro bestaan?
1. Goed bezig!
2. Zo is dat! ;)
3. Tja, misschien vergis ik me dan, kan ze inderdaad ook niet zo gauw vinden. Ze zullen echter wel bestaan hebben, maar inderdaad niet de doorsnee M43. De meeste keldingstukken die de Waffen-SS droeg had het Heer ook, dus ook die Feldgraue M43's met 1 knoop denk ik. Daarnaast hebben W-SS M43's normaalgesproken ook 2 knopen, dus ook dat is een uitzondering.
4. Die bruinige bakkelieten knoopjes zijn er vast wel repro van plastic, maar ook die zijn origineel niet echt duur denk ik. Kleine gladde metalen knoopjes ken ik niet, volgens mij zaten er alleen die 'gespikkelde' op de M43's. Zijn een slag kleiner dan de uniformknopen, maar verder identiek.

Post anders eens een foto van die M43, dan kunnen we kijken wat er het beste op kan... Wat is het voor een pet dan? Repro of naoorlogs en van wel land?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: m43 pet

Bericht door koe op zolder »

1. Jaja!
2. Nou nou!
3. Zou best kunnen hoor! Hoeft ook niet per se door gebirgsjägers/bergführers gedragen te zijn toch?
4. Ja, die gespikkelde (eisen gekornt heet dat geloof ik) knoopjes ken ik. Nee, ze zullen niet erg duur zijn origineel, ik kreeg laatst ook nog een gratis Duitse knoop...
Volgens mij zaten op generaals m43's gladde knopen, correct me if i'm wrong, en ik dacht (maar nu ben ik niet zo zeker meer) dat deze knoopjes ook welleens op de m43 zaten: http://www.1944militaria.com/zelt_button_aged.jpg

Ja, ik zal eens een foto plaatsen, pas op je ogen, want het is/ was een hopeloze repro, zo hopeloos dat ik hem niet kon verkopen en ik hem maar ombouw, ik had toch niks te doen, en ik vind het eigenlijk best leuk :) Ik denk dat hij er een stuk beter uit ziet als ik hem een paar uurtjes achter me aan sleep tijdens een boswandeling :p

Edit: generaals m43 had volgens mij toch gespikkelt: http://www.mgnmilitaria.com/engine/inspect.asp?Item=39
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: m43 pet

Bericht door Kugelblitz »

Ben benieuwd naar de foto's! Generaals exemplaren hebben inderdaad ook de 'eisen gekörnte' knoopjes...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: m43 pet

Bericht door koe op zolder »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Foto's zijn helaas mislukt, maar het geeft een beeld.
Dit kreng zat erop (pas op je ogen):
Afbeelding
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: m43 pet

Bericht door Kugelblitz »

Tja, overduidelijk een commerciële repro inderdaad...
Knoopjes moeten worden vervangen door de eerder besproken exemplaren. Er moet inderdaad een BEVO embleem op als je een Heer exemplaar wilt maken. Of een Trapezoid (driehoek, met zowel adelaar als kokarde in een) of een losse adelaar met kokarde eronder...

Verder niks aan doen en inderdaad een dagje achter je aanslepen over de grond, haha! :wink: Zijn wel andere technieken om hem beter te verouderen, beetje creativiteit gebruiken. Heb ook weleens dergelijke dingen gedaan, leuk tijdsverdrijf!


Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: m43 pet

Bericht door Darryl »

Kugelblitz schreef: Verder niks aan doen en inderdaad een dagje achter je aanslepen over de grond, haha! :wink: Zijn wel andere technieken om hem beter te verouderen, beetje creativiteit gebruiken. Heb ook weleens dergelijke dingen gedaan, leuk tijdsverdrijf!
Laat eens horen Kugel! :D Ik heb al technieken gehoord van zoutbad tot houtskool... Ik heb nog wat replica kleding en uitrusting wat er wat gebruikter uit mag zien. Vooral de kleuren van die zooi zijn soms echt om te huilen... Vooral de kleur van Britse webbing is vreselijk. :full:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: m43 pet

Bericht door Kugelblitz »

Darryl schreef:
Kugelblitz schreef: Verder niks aan doen en inderdaad een dagje achter je aanslepen over de grond, haha! :wink: Zijn wel andere technieken om hem beter te verouderen, beetje creativiteit gebruiken. Heb ook weleens dergelijke dingen gedaan, leuk tijdsverdrijf!
Laat eens horen Kugel! :D Ik heb al technieken gehoord van zoutbad tot houtskool... Ik heb nog wat replica kleding en uitrusting wat er wat gebruikter uit mag zien. Vooral de kleuren van die zooi zijn soms echt om te huilen... Vooral de kleur van Britse webbing is vreselijk. :full:
Echt concrete voorbeelden heb ik niet zo, ik improviseer meestal op het moment. Kan inderdaad met meubelvet, fijn schuurpapier, gewoon modder van buiten etc, gedaan worden. Wat ikw eet is dat het zaak is de slijtage echt realistisch te maken, dus kijk goed naar foto's van originele items hoe een item van 70 jaar eruit ziet. Daarnaast is de belangrijkste regel: less is more! Gewoon subtiele verouderingen aanbrengen, het moet er natuurlijk uitzien, dus als een oude M43 en niet als een repro M43 met weggeschuurde gaten en smeervlekken... Veel oefenen met materialen op allerlei soorten textiel etc. je wordt er vanzelf handig in als je er een klein beetje aanleg voor en wat kijk op hebt! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: m43 pet

Bericht door koe op zolder »

Als iemand weet waar je een repro SchuMa pet embleempie kan kopen, PB me aub!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: m43 pet

Bericht door coco »

Ik heb weleens gehoord, maar weet niet of dit waar is, dat er asbest in die kleppen zit, het zou in veel meer zitten ook rugzakken en uniformen bijvoorbeeld.
Op Heer M43 petten werden (zover bekend) geen geprinte insignia gebruikt, op ss kwam het weleens voor.
Die enkel knoops m43 petten hebben vaak een grote houten (bolle) of een grote ronde herten geweiïen knoop, lastig te vinden.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: m43 pet

Bericht door Erik S. »

Die "1 knoops" Petten die ik origineel gezien heb hadden van het bolle model knopen van plastic. Deze heb ik hier liggen in Feldgrau, en LW-blau.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is overigens geen m43 pet, maar het model voor gebirgsjeager.
Afbeelding
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie