Vragen m.b.t. Staat van Dienst

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Vragen m.b.t. Staat van Dienst

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Samen met een broer van mijn opa probeer ik meer informatie te vinden over mijn familiegeschiedenis, en heb een tijd geleden onder andere de staat van dienst van een andere broer van mijn opa opgevraagd. Deze diende onder andere bij de Koninklijke Marine, Landmacht en het Korps Mariniers tijdens de Tweede Wereldoorlog, Nederlands-Indië en Korea. Echter, over zijn dienst tijdens de Tweede Wereldoorlog kom ik niet uit. Hij is niet onderscheiden met het Mobilisatie-Oorlogskruis en aangezien zijn staat van dienst met betrekking tot deze periode nogal onduidelijk is durf ik hier geen uitspraken over te doen. Daarom hoopte ik dat iemand mij hier kon helpen.

Onderaan dit bericht heb ik een scan van zijn staat van dienst bijgevoegd waarop te lezen is dat hij van 4 april 1945 tot 12 september 1945 bij de Koninklijke Marine diende. Echter, erboven staat iets in pen geschreven wat lijkt op "Gelt vanaf 9-8-45", wat kan dit inhouden? Zou zijn diensttijd pas vanaf die datum zijn ingegaan? Dit lijkt mij nogal onlogisch aangezien hij in april al vrijwillig een verbintenis is aangegaan bij de Zeemaccht als Matroos der 3e Klasse. Zou iemand mij hier meer duidelijkheid over kunnen geven? Aangezien ik niet weet of het verstanding is een Marine Nr. te plaatsen op het internet heb ik deze voor de zekerheid even onleesbaar gemaakt.

Voor extra informatie, over de periode van zijn dienst in Nederlands-Indië is weinig bekend. Zijn staat van dienst vermeldt onder andere slechts dat hij in Indonesië is aangekomen op 26 maart 1948 met de Hr. Ms. Zuiderkruis en weer vertrok naar Nederland in september 1949, als Zeemilicien Marinier der 2e Klasse. Hij is onderscheiden met het Ereteken voor Orde en Vrede, wat echter niet vermeld is in zijn staat van dienst, evenals een eenheid waar hij toen bij diende. Is er een mogelijkheid om aan meer informatie te komen over bij welke eenheid hij tijdens deze periode diende? Uiteindelijk kwam hij weer terecht bij de Landmacht waarmee hij de oorlog in Korea meemaakte met het Regiment van Heutsz, en werd uiteindelijk Soldaat der 1e Klasse Chauffeur in november 1954. Daarna volgen nog andere eenheden als het Regiment Veldartillerie Prins Frederik.

Met vriendelijke groet,

Koen.
Staat van Dienst.JPG
Plaats reactie