Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door D_Dutch »

WOUDENBERG - Het rijksmonument Grebbelinie heeft te lijden onder vernielingen. Hangjongeren gebruiken de loopgraaf in het Utrechtse Woudenberg. Dat zei een woordvoerster van Staatsbosbeheer donderdag.

Een hek en een sluisdeur van het monument zijn in brand gestoken. Ook laten nachtvissers lege bierblikjes en andere rommel achter. Staatsbosbeheer heeft verbodsbordjes geplaatst en controleert vaker op overtredingen.


©De Telegraaf



Triest om te lezen. Ik weet nu al dat die verbodsbordjes niets uithalen. :( Vorig jaar stonden ze ook op 4 mei bij de herdenking van omgekomen Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog in mijn stad leuzen te schreeuwen, een heel groepje, het lijkt wel alsof het respect voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog afneemt en het door het merendeel alleen nog maar gevierd wordt om lekker te feesten de dag erna.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door Bert-Jan »

Waar is dat dan? die loopgraag die ken kun je gewoon in.
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door rene1945 »

moeten ze nu tegenwoordig alles afsluiten en met hekken omheinen???
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door S1991 »

Heb hier maar gewoon een woord voor... ZIEK... :frownno: :r
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door asjemenou »

D_Dutch schreef:WOUDENBERG - Het rijksmonument Grebbelinie heeft te lijden onder vernielingen. Hangjongeren gebruiken de loopgraaf in het Utrechtse Woudenberg. Dat zei een woordvoerster van Staatsbosbeheer donderdag.

Een hek en een sluisdeur van het monument zijn in brand gestoken. Ook laten nachtvissers lege bierblikjes en andere rommel achter. Staatsbosbeheer heeft verbodsbordjes geplaatst en controleert vaker op overtredingen.


©De Telegraaf



Triest om te lezen. Ik weet nu al dat die verbodsbordjes niets uithalen. :( Vorig jaar stonden ze ook op 4 mei bij de herdenking van omgekomen Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog in mijn stad leuzen te schreeuwen, een heel groepje, het lijkt wel alsof het respect voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog afneemt en het door het merendeel alleen nog maar gevierd wordt om lekker te feesten de dag erna.
Dergelijke orderverstoorders zijn toch meestal wel bekend bij de politie. Oppakken en een taakstraf geven. Laat ze het (uitgaans)centrum van hun woonplaats maar schoonmaken voorzien van de bekende oranje hesjes van bureau Halt o.i.d. Het liefst op een dag wanneer er veel mensen op de been zijn. Uit mijn naaste omgeving weet ik dat veel jeugdige relschoppers hier toch wel een hekel aan hebben. Bovendien de door hen aangerichte schade ook nog eens zelf laten betalen of als ze dat niet kunnen, de schade verhalen op hun ouders. Het doet bij dergelijke relschoppers toch wel zeer wanneer je aan hun portemonnee komt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door rene1945 »

paar weekjes jeugdgevangenis op water en brood
helpt nog veel beter
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door 779 »

asjemenou schreef:Dergelijke orderverstoorders zijn toch meestal wel bekend bij de politie. Oppakken en een taakstraf geven. Laat ze het (uitgaans)centrum van hun woonplaats maar schoonmaken voorzien van de bekende oranje hesjes van bureau Halt o.i.d. Het liefst op een dag wanneer er veel mensen op de been zijn. Uit mijn naaste omgeving weet ik dat veel jeugdige relschoppers hier toch wel een hekel aan hebben. Bovendien de door hen aangerichte schade ook nog eens zelf laten betalen of als ze dat niet kunnen, de schade verhalen op hun ouders. Het doet bij dergelijke relschoppers toch wel zeer wanneer je aan hun portemonnee komt.
We leven in Nederland hoor. Hier krijgen daders een uitkering, een woning en levenslange vrijstelling van de arbeidsmarkt. Afhankelijk van de woonplaats krijgen ze ook nog liters thee gratis en voor niets. :D Daarentegen zijn slachtoffers altijd de pineut.

779
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door asjemenou »

779 schreef:
asjemenou schreef:Dergelijke orderverstoorders zijn toch meestal wel bekend bij de politie. Oppakken en een taakstraf geven. Laat ze het (uitgaans)centrum van hun woonplaats maar schoonmaken voorzien van de bekende oranje hesjes van bureau Halt o.i.d. Het liefst op een dag wanneer er veel mensen op de been zijn. Uit mijn naaste omgeving weet ik dat veel jeugdige relschoppers hier toch wel een hekel aan hebben. Bovendien de door hen aangerichte schade ook nog eens zelf laten betalen of als ze dat niet kunnen, de schade verhalen op hun ouders. Het doet bij dergelijke relschoppers toch wel zeer wanneer je aan hun portemonnee komt.
We leven in Nederland hoor. Hier krijgen daders een uitkering, een woning en levenslange vrijstelling van de arbeidsmarkt. Afhankelijk van de woonplaats krijgen ze ook nog liters thee gratis en voor niets. :D Daarentegen zijn slachtoffers altijd de pineut.

779
Naar mijn idee worden relschoppers toch wel aardig aangepakt. Ik ken toch wel verhalen uit de eerste hand waarbij dergelijke lieden werden aangepakt. Het is toch wel vernederend wanneer je met een oranje hesje aan in het zicht van het grote publiek de vuilnisbakken moet legen. Ook ken ik het geval waarbij een vandaal de door hem aangerichte schade aan een lantaarnpaal moest betalen. Die is daar wel van genezen denk ik. Je wilt niet weten wat zo'n lantaarnpaal kost.
Het probleem is echter wel, je moet kunnen bewijzen dat de verdachte van vandalisme o.i.d. ook daadwerkelijk de dader is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door Darryl »

Misschien is het in een stad anders maar de taakstraffen die ''relschoppers'' krijgen hier in de dorpen stellen echt niets voor... Een weekje werken met de plantoendienst of wat rommel opruimen langs de Maas. Die lui lachen erom. Zoals meer dan eens is gebleken loont misdaad gewoon in Nederland. Heb je de cellen hier al eens gezien? Een gedetineerde heeft het beter dan iemand in het bejaardetehuis. Als de politie iemand te hardhandig arresteerd wordt de politie meteen op de vingers getikt door een korpschef. Ik ben na diefstal van mijn motor langer op het bureau geweest dan die gast die hem gestolen had... Veels te slap allemaal.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door asjemenou »

Er zit helaas wel een kern van waarheid in jullie reacties. Er blijven nog steeds teveel criminelen onbestraft doordat de politie te beperkt is. Dit ook ter frustratie van veel politieagenten.
Wat de taakstraffen voor jeugdige relschoppers betreft, je moet ze iets laten opruimen/schoonmaken in het zicht van het publiek. Niet in een achteraf plantsoentje o.i.d. Het gaat er ook niet zozeer om hoeveel ze doen. Al doen ze de hele dag over het schoonmaken van een vierkante meter straat. Het gaat erom dat ze gezien worden met zo'n oranje hesje aan. Een soort van publieke vernedering.
Ik weet van mensen die direct met zo'n groep relschoppers/vandalen op pad gaan dat die dit niet echt leuk vinden. Het overgrote deel komt dan ook geen tweede keer terug.
Of zwaarder straffen nu de oplossing is weet ik niet. Als ik lees of hoe hoog sommige celstraffen in de Verenigde Staten zijn en hoe hoog daarentegen het misdaadcijfer is dan heb ik wel eens het idee dat dit dan ook niet echt uithaalt. Sommige criminelen laten zich blijkbaar hierdoor toch niet afschrikken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door 779 »

asjemenou schreef:Of zwaarder straffen nu de oplossing is weet ik niet. Als ik lees of hoe hoog sommige celstraffen in de Verenigde Staten zijn en hoe hoog daarentegen het misdaadcijfer is dan heb ik wel eens het idee dat dit dan ook niet echt uithaalt. Sommige criminelen laten zich blijkbaar hierdoor toch niet afschrikken.
Persoonlijk vind ik dat je puur moet kijken naar het slachtoffer. Hoelang heeft het slachtoffer last van hetgeen hem/haar onterecht is aangedaan. Zo gaan bijvoorbeeld mensen financieel kapot doordat hun juwelier voor de 8ste keer is overvallen, of verblijft een meisje die seksueel is misbruikt soms haar gehele leven in een psychiatrisch ziekenhuis. Daarom pen ik voorstander om dat systeem toe te passen. Waardoor het dus simpel kan dat door een klein vergrijp als een gewapende overval of verkrachting levenslange gevangenisstraf staan plus financiële afkoop van de schade, volledig betaald door de dader(s).
Daarnaast ben ik het niet met je eens dat een uurtje schoffelen iets uithaalt bij de daders. Recidive in Nederland is vele malen hoger dan dat jij schetst.

779
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door asjemenou »

Slachtoffers van een geweld- of zedenmisdrijf kunnen hier inderdaad een levenslang trauma van oplopen. Ook al worden de daders gepakt en krijgen ze 2 of 3x levenslang, wordt het leed van de slachtoffers daardoor minder? Ik ben er zelf ook voorstander van dat de vandaal of overvaller opdraait voor de financiële schade die hij aanricht. Alleen blijkt deze in de praktijk vaak moeilijk op de dader te verhalen. Criminelen zitten al vaak aan de onderkant van de maatschappij. Leven misschien zelfs van een bijstandsuitkering. Anders gezegd, ze hebben dus niets. Hoe kun je dit soort lieden dan laten opdraaien voor de financiële schade die ze bijvoorbeeld aanrichten tijdens een overval op een juwelierszaak? Hoe triest het voor de juwelier dan ook is.

Voordat wij verzanden in een discussie over de aanpak van daders van zware geweld- of zedenmisdrijven. Het gaat in deze topic over de aanpak van hangjongeren die een oorlogsmonument vernielen. Een levenslange celstraf hiervoor geven is natuurlijk onzin. Als een taakstraf niet werkt voor dit soort lieden dan zal je inderdaad andere strafmaatregelen moeten toepassen. Je zult sowieso de ouders van zo'n vandaal er dan in moeten betrekken. Wat zou justitie in zo'n geval dan moeten doen volgens jou?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door 779 »

Wettelijk gezien zijn de ouders verantwoordelijk, dus ook op het financiële gedeelte. Vernielen van andermans eigendommen is gewoon te triest voor woorden. Als de schade €10.000 euro is, kunnen 5 jongeren daar best de gehele zomervakantie voor werken. Dan een jaar onder toezicht van de reclassering om recidive te voorkomen welke betaalt dient te worden door de (juridische)ouders. Je kunt ze wel een spreekbeurt laten houden over de oorlog, maar dat werkt allemaal niet. Er is gewoon iets mis met de houding van die jeugdige , gebeurt de laatste jaren te vaak en alle sociale aanpakken hebben zowat gefaald. Gelukkig gaan we nog niet de kant van Engeland op, maar wat Cameron zei geldt ook een beetje voor Nederland: "There is something truly wrong with our society". :mrgreen:

779
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door asjemenou »

Dat er iets mis is in onze samenleving dat is voor iedereen wel duidelijk lijkt mij. De samenleving is geïndividualiseerd en respectlozer geworden. Mijn volgende beweringen zullen voor velen wel oubollig klinken maar respect tonen begint al thuis.
Mijn grootouders sprak ik aan met "u" en "oma en opa" en niet met opa Piet of oma Greet o.i.d. Hetzelfde was op school. Daar werden de leerkrachten aangesproken met "juffrouw" of "meester" en niet bij de voornaam. Als ik vervelend was in de klas dan kreeg ik straf of ik kon op de gang gaan staan. Kwam dit veel voor dan kregen mijn ouders dat te horen. Dan kreeg ik thuis ook nog eens straf want op school kwam je om te leren en niet om je te misdragen. Ik stond de leraar na schooltijd ook niet op te wachten met een paar vrienden en van z'n auto bleef ik ook af. Er was gewoon respect voor deze mensen ook al hadden ze niet altijd gelijk.
Als ik mij zou misdragen in de buurt waar ik woonde dan was er altijd wel iemand die mijn ouders daarvan op de hoogte bracht. Je zou dit klikken kunnen noemen maar eigenlijk was het een sociale controle.
Als de politie bij je aan de deur was geweest omdat je over de schreef was gegaan dan wist meteen de hele buurt dat. Dat ervoer je als een schande. Zo'n praatje ging als een lopend vuurtje rond daar had je dan ook geen Twitter voor nodig.
Ook voor de politie had je respect. Spugen e.d. naar deze mensen deed je al helemaal niet. Dat kwam niet eens in je op.
Als je als jongen zijnde 18 jaar werd dan was je dienstplichtig (als je geen twee oudere broers had). Ook in je diensttijd had je je te gedragen. Uiteraard werd er een hoop lol gemaakt en flink gedronken maar je kwam jezelf dan ook wel tegen.
De samenleving waarin ik zo'n 30 à 40 jaar geleden opgroeide was meer gedisiplineerder dan wat hij tegenwoordig is. Ik ervaar deze respectloosheid toch wel als een minpunt.
Een voorbeeld hiervan wil ik wel noemen. Een aantal jaren geleden was ik getuige van een voorvalletje van 3 jongens op een scooter die staande werden gehouden door een politieagente. Iedereen weet dat je niet met 3 personen op een scooter mag rijden. Het is verre van veilig. Eén van de meerijders werd gesommeerd om te gaan lopen. De bestuurder kreeg overigens een boete. De bestuurder stak hierop een scheldkanonnade af tegen de politieagente waarvan de honden geen brood lusten. De politieagente werd letterlijk voor rotte vis uitgemaakt dit tot grote ergernis van de omstanders die er getuige van waren. De 3 jongens op de scooter waren zeker niet ouder dan 18 jaar. Als ik dit destijds zou hebben gedaan dan weet ik wel zeker dat mijn ouders dat te horen zouden hebben gekregen. Dat er dan een straf op zou volgen daarvan zou ik ook wel zeker zijn geweest.

Het is natuurlijk de vraag, hoe krijg je het respect weer terug in de samenleving. Of dat je dat krijgt door zwaardere straffen op te leggen weet ik niet. Een politiestaat creëren is tenslotte ook niet de oplossing.
Wat wel zeker is, dat ik de relschoppers uit de openingstopic zou aanpakken. Desnoods verplicht je ze om deel te nemen aan het organiseren van een 4 mei herdenking.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Hangjeugd vernielt oorlogsmonument

Bericht door robinj »

Ouderwets aanppakken is het antwoord. Mijn ouders zijn ook nog van de oude stempel(ik hoef geen u te zeggen tegn mijn grootouders.). Als ik ooit iets zou flikken en op het politie bureau kom te zitten, laten ze me er een nachtje logeren en halen me de volgende dag op. als ik me misdroeg, moest ik naar de gang(uiteindelijk als ze dreigen is het al genoeg). De jeugd van tegenwoordig word gevormd doordat ouders alleen maar zeggen: dat mag jij niet doen. Als ze zouden exploderen, dan worden ze al anders(daarom hoop ik dat ik niet word zoals mijn vader) en hebben ze meer respect. Een andere manier is dat een ouder van de ouderwetse stempel is en de ander niet. Een voorbeeld zijn mijn neefjes. Mijn oom die wil ze in de hoek waar ik ook altijd moest staan, loopt ie weg, wordt er door mijn tante gezegt: ga terug! zegt mijn neefje die gijs heet nee. Zet ze hem heel rustig terug, loopt ie weer weg. Zegt mijn oom: doe het anders wat hardhandiger. Zegt mijn tante nee is zielig. Gaat gijs huilen om te manipuleren en mag hij op schoot en dat is zijn beloning. Zo gaat het tegenwoordig in de opvoeding.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Plaats reactie