Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door 779 »

Vandaag weer een flink aantal lui die hun collecties tentoon hebben gesteld ergens in dit forum. Ik hoop van harte dat de politie alle troep meeneemt van een ieder die niet beschikt over de juiste papieren. Ook alle lui die hun zwaarden, dolken en dubbelzijdig snijdende messen, want ook die zijn verboden, tenzij het bajonetten of sierzwaarden zijn, maar dat zijn ze geen van allen. Verpesten het zo voor iedereen die wel de moeite doet om de juiste papieren te bemachtigen en zich houdt aan alle reglementen rondom de wapenwetten. Daarnaast heeft de staff van dit forum een meldplicht aan de politie aan een ieder die de wet overtreed. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

779
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Die plicht heb jij anders ook. Als je op de hoogte bent van een strafbaar feit dien je dat te melden.....
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door 779 »

Ja, zonder IPnummers e.d. begin ik niets, daarom dat de staff dat beter kan en moet.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door Darryl »

779 schreef: Ook alle lui die hun zwaarden, dolken en dubbelzijdig snijdende messen, want ook die zijn verboden, tenzij het bajonetten of sierzwaarden zijn, maar dat zijn ze geen van allen.
779
Wat is volgens jou het verschil tussen een sierzwaard en een gewoon zwaard? Juist, dat is er niet... Zwaarden/degens etc mag je gewoon hebben (mits 18j en ouder) maar niet zichtbaar mee op straat lopen.

Niet zomaar dingen roepen eerst lezen :wink: :
Zwaard
Degens, sabels, zwaarden vallen o.a. onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, ongeacht of het decoratieve of functionele zwaarden zijn. Deze wapens mogen vrij voorhanden worden gehouden. Dergelijke wapens mogen echter niet op de openbare weg gedragen worden. Het is dus raadzaam om bijvoorbeeld een degen niet onverpakt op een fiets te vervoeren. Om deze wapens te mogen gebruiken op voor publiek toegankelijke plaatsen (bijvoorbeeld bij sportbeoefening) is schriftelijke toestemming van de politie nodig. Hiervoor moet er een vergunning (verlof) worden aangevraagd bij de korpschef van uw politieregio. Tenzij deze wapens vallen onder de vrijstelling van artikel 28 van de Regeling wapens en munitie (RWM).

Het is wel toegestaan een zwaard over de weg te vervoeren. Er is een verschil tussen vervoeren en dragen. Zwaarden, maar ook degens en sabels vallen onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, van de WWM. Wapens die vallen onder categorie IV mogen alleen worden vervoerd en niet gedragen. De vervoerder moet er dus voor zorgen dat het wapen voldoende verpakt is, anders loopt hij het risico om een boete te ontvangen.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door earlymb »

779 schreef:Ook alle lui die hun zwaarden, dolken en dubbelzijdig snijdende messen, want ook die zijn verboden, tenzij het bajonetten of sierzwaarden zijn, maar dat zijn ze geen van allen.
779
779, je geeft veel commentaar geeft op voorwerpen die volgens jou verboden zijn. Zou je daarbij dan ook even het betreffende wetsartikel kunnen plaatsen? Het lijkt me dat er over dit belangrijke onderwerp zo min mogelijk mis-informatie verspreidt moet worden.

http://www.wetboek-online.nl/

Alvast bedankt.

Grtn :wink:

David
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door robinj »

Sorry voor het uppen maar ik kan het antwoord niet vinden op internet, de sv waar mijn tante zit weet het niet en de politie kan mij niet helpen. Als ik in een rivier in de buurt van mijn woonplaats zou duiken en ik vind een aantal grendel geweren, duik ze op, kan ik ze dan onklaar laten maken?
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Dat zou kunnen maar wel als je dit via de politie speelt. Na de vondst een belletje naar de politie dat je het een en ander hebt gevonden. Vervolgens af spreken hoe je deze wapens bij de politie gaat krijgen. Wat je vervolgens moet doen is aan geven dat je de wapens wilt behouden en onklaar wilt laten maken. Wat je ook doet teken nooit een verklaring dat je afstand doet van de wapens. Ook niet in gaat op dreigementen dat je in overtreding bent en dat het wel eens slecht af kan lopen als je geen afstand doet.
Vervolgens zal er onderzoek gedaan worden naar de herkomst van de wapens. (of ze van de misdaad afkomstig zijn of niet) als er niets gevonden wordt dan staat niets je in de weg om een wapenhandel opdracht te geven om de wapens onklaar te maken.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door S1991 »

@Racefiets kan dit ook gedaan worden bij bijvoorbeeld patronen of iets dergelijks? Alleen uit nieuwsgierigheid.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Patronen mag je onklaar ook niet bezitten. En als het om wat zwaarder materiaal gaat dan is er niemand in Nederland die het onklaar mag maken.
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door robinj »

Dank u racefiets. En nog een vraag, kan ik ze eventueel ook laten restaureren?
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door S1991 »

Oke bedankt Racefiets. Dus dan is het gewoon verstandiger om eerst de vergunningen en al aan te vragen?
Bijvoorbeeld een verzamelvergunning is dan niet voldoende neem ik aan? Zou je mij wellicht een PB'tje kunnen/willen sturen met alle informatie omtrent aanvragen van een verlof en vergunningen?
Bedankt!
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door ammo »

S1991 schreef:Oke bedankt Racefiets. Dus dan is het gewoon verstandiger om eerst de vergunningen en al aan te vragen?
Bijvoorbeeld een verzamelvergunning is dan niet voldoende neem ik aan? Zou je mij wellicht een PB'tje kunnen/willen sturen met alle informatie omtrent aanvragen van een verlof en vergunningen?
Bedankt!
Je zal eerst lid moeten worden van de NVBMB

zie hier:

http://www.nvbmb.nl/main.php?main_cat=1 ... 2adccfe53f
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

robinj schreef:Dank u racefiets. En nog een vraag, kan ik ze eventueel ook laten restaureren?
Als ze onklaar zijn kan je er mee doen wat je wilt. Het zijn op dat moment geen wapens meer. Tenzij je er eentje onverpakt mee neemt op straat. Dan komt het stukje geschikt voor afdreiging om de hoek kijken.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door S1991 »

Bedankt Ammo. Heb een aanmeldings formulier aangevraagd. Morgen even naar de gemeente toe en aanvraag doen voor verzamelvergunning of ik er in aanmerking kom.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
daisycutter
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 okt 2009, 19:42

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door daisycutter »

@S1991, je kan beter naar Bijzondere Wetten gaan, de gemeente geeft geen verzamelvergunning af?! De gemeente geeft hooguit een verklaring omtrent gedrag..............
Plaats reactie