Nederlandse M34 helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Nederlandse M34 helm

Bericht door Mallory »

Beste mensen,

Onlangs kwam ik op de rommelmarkt deze M34 helm tegen. Het binnenwerk is bijna helemaal compleet, op het sluitstuk van het kinriempje en de binnenste veter die het binnenwerk met elkaar verbindt, na. Wat direct opvalt is de vreemde groene kleur. In het binnenwerk is te zien dat de originele kleur zwart leek, waarna een soort beige (grondkleur?) is aangebracht, waarop weer de groene kleur is geschilderd. Althans, dat dacht ik. Toen ik het binnenwerk losmaakte en optilde, leken er wat donkerder groene plekjes zichtbaar te zijn door het zwart, dat er dus onder zou moeten zitten. Ook op de buitenkant leek ik dat nog te kunnen zien.

Wat ik verder kan vertellen is dat zowel het binnenwerk als de helm zelf niet gestempeld of gemerkt zijn, op een witte 62 op de achterkant van de binnenkant na (zie foto).

Ik zou graag willen weten of iemand mij kan helpen met de determinatie van deze helm, en of het kwaad zou kunnen als ik deze een opknapbeurt geef.

Alvast bedankt!
Bijlagen
zijkant kl.jpg
zijkant kl.jpg (125.91 KiB) 1706 keer bekeken
detail kleuren kl.jpg
binnenwerk kl.jpg
binnenwerk kl.jpg (126.5 KiB) 1706 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door Mallory »

Heeft niemand een idee? Wat ik vooral graag wil weten is:
- of de geel/okerachtige kleur een grondkleur is en of dit origineel is? Dat zou vreemd zijn want de felgroene kleur lijkt me geenszins origineel.
- of de originele kleur zwart is, omdat de binnenkant die kleur heeft
- wat de 62 in de nek betekent

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door dutchhelmets »

Het is een vroege productie helm uit de bezettingsjaren. Deze helmen werden altijd in hetzwart geleverd door Verblifa. Aan de nummer te zien zou het kunnen gaan om een LBD of BZB helm. Deze nummer kan dus ook na-oorlogs zijn. De licht bruin/gele kleur zou ook origineel jaren '50-'60 kunnen zijn. De groene kleur is beslist later aangebracht, wellicht om "oorlogje" te spelen, wie weet....

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door rene1945 »

klopt het dat deze helmen ook doorverkocht zijn aan andere(oostblok) landen na de oorlog?
ik heb een nederlandse helm die donkergroen geschilderd is over de originele olijfgroene kleur
in deze helm staat een Roemeense stempel
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door asjemenou »

rene1945 schreef:klopt het dat deze helmen ook doorverkocht zijn aan andere(oostblok) landen na de oorlog?
ik heb een nederlandse helm die donkergroen geschilderd is over de originele olijfgroene kleur
in deze helm staat een Roemeense stempel
De Nederlandse M34 helm is voor de oorlog niet doorverkocht aan Roemenië maar officieel geleverd door Nederland. Dat er in de helm een Roemeense stempel staat kan dus goed kloppen. Deze helm wordt aangeduid als de M39 helm en was voorzien van een helmplaatje met daarop het initiaal van de Roemeense koning Carol II. Ook vroeg in de oorlog hebben de Duitsers Nederlandse M34 helmen (M39/42) aan Roemenië geleverd echter zonder helmplaatje. Koning Carol II was toen al afgezet. Roemenië was overigens een bondgenoot van Duitsland.
Na de oorlog werd in het Roemeense leger de Sovjet-Russische helm ingevoerd. Echter halverwege de jaren zeventig werd deze vervangen door een eigen fabrikaat de M73 helm, welke qua ontwerp was gebaseerd op de Nederlandse M34 helm.
Zover ik weet heeft geen ander Oost-Europees (Oostblok) land de Nederlandse helm officieel gedragen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door dutchhelmets »

asjemenou schreef:
rene1945 schreef:klopt het dat deze helmen ook doorverkocht zijn aan andere(oostblok) landen na de oorlog?
ik heb een nederlandse helm die donkergroen geschilderd is over de originele olijfgroene kleur
in deze helm staat een Roemeense stempel
De Nederlandse M34 helm is voor de oorlog niet doorverkocht aan Roemenië maar officieel geleverd door Nederland. Dat er in de helm een Roemeense stempel staat kan dus goed kloppen. Deze helm wordt aangeduid als de M39 helm en was voorzien van een helmplaatje met daarop het initiaal van de Roemeense koning Carol II. Ook vroeg in de oorlog hebben de Duitsers Nederlandse M34 helmen (M39/42) aan Roemenië geleverd echter zonder helmplaatje. Koning Carol II was toen al afgezet. Roemenië was overigens een bondgenoot van Duitsland.
Na de oorlog werd in het Roemeense leger de Sovjet-Russische helm ingevoerd. Echter halverwege de jaren zeventig werd deze vervangen door een eigen fabrikaat de M73 helm, welke qua ontwerp was gebaseerd op de Nederlandse M34 helm.
Zover ik weet heeft geen ander Oost-Europees (Oostblok) land de Nederlandse helm officieel gedragen.
Je zit aardig in de richting, maar er valt nog veeeeeeeeel meer te vertellen.
Ik heb jaren geleden intensief onderzoek gedaan naar de Nederlandse helmen in Roemenie. Naar aanleiding van dit onderzoek heb ik een artikel geschreven. Deze zal ik binnenkort weer herplaatsen op mijn site.

rene1945, zou je een foto willen plaatsen van de helm?

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door asjemenou »

Mijn reactie is slechts een beknopt antwoord op de vraag van Rene1945. Uiteraard valt er nog veel meer te vertellen over de levering van Nederlandse helmen aan Roemenië en het gebruik ervan aldaar.
Onderzoeken naar (WOII) militaria zijn altijd interessant om te lezen dus wat mij betreft mag je je bevindingen over de Nederlandse helm in Roemenië hier plaatsen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door dutchhelmets »

Ik plaats altijd mijn stukken op mijn eigen site. Je kunt ze daar gewoon kopieren voor eigen gebruik/archieven. Hier heb ik geen problemen mee.

Overigens is het zo dat de Nederlandse helm na-oorlogs ook in andere oost Europese landen in beperkte aantallen zijn gebruikt. Ik ken voorbeelden uit Polen en Tjechië.
Roemenie heeft de NL helm medio jaren '60 weer ingevoerd om de Russische helmen te vervangen totdat de eigen Roemeense helm m73 werd ingevoerd. Deze helm was donker groen van leur, had afwijkende linknagels en diverse modellen binnenwerken.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door magicdutchmen »

Ben benieuwd naar je artikel Iano!
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door rene1945 »

hier de foto's van mij helm:



Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door dutchhelmets »

Lijkt inderdaad op een Roemeense m39 helm.
Zijn er sporen van een helmplaat aanwezig en zou je ook een foto van de stempel willen plaatsen?

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Nederlandse M34 helm

Bericht door rene1945 »

geen sporen van een helmplaat aanwezig
stempel is echt niet goed meer te lezen...
Plaats reactie