Vraagje

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Hoed
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2004, 13:22

Vraagje

Bericht door Hoed »

Dag allemaal,

'k ben net "lid" geworden van dit forum, maaruh nu heb ik eigenlijk een vraagje. Kan iemand mij vertellen wat er nou eigenlijk zo leuk is aan de tweede wereld oorlog, of oorlogen in het algemeen? Ik kan me daar namelijk helemaal niets bij voorstellen.
"Ken sent me"
- Larry Laffer
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ehm, oorlog is ook helemaal niet leuk, maar het geeft wel veel gesprekstof en dingen om over na te denken.

Leuk is niet de juiste woordkeuze denk ik, interessant of indrukwekkend is misschien beter.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik denk dat er niemand hier op dit forum oorlogen leuk vind. Wat wel leuk is, is het bijleren van dingen over oorlogen.

Conclusie: wij vinden WOII interessant, niet leuk.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik had het niet beter en vroeger kunnen zeggen Proos :)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

De oorlog zelf is niet leuk. Oorlog is überhaupt niet leuk. Zelf vind ik het interresant om te kijken wat de ontwikkelingen waren tijdens een oorlog. In dit geval de 2e oorlog.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Hoed
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2004, 13:22

Bericht door Hoed »

Dat is nu ook net mijn punt. Ik kan mij er iets bij voorstellen dat het interessant is om meer te leren over oorlogen (net als meer leren over planten, punniken en biljarten). Maar gaat het bij jullie dan ook echt om de geschiedenis, of om oorlogvoeren in het algemeen?

Waar ik eigenlijk ook op doelde met m'n vraag was dat er misschien wel mensen zijn die oorlogen leuk vinden. Ik hoopte eigenlijk daar ook een reactie op te krijgen, maar helaas is dat met de eerste post van proos al meteen de grond in gestampt :).
"Ken sent me"
- Larry Laffer
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Hoed, ben je lid geworden om deze vraag te stellen? Of omdat je de oorlog, net als wij, niet leuk maar wel interessant vind?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Hoed
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2004, 13:22

Bericht door Hoed »

Eerlijk gezegd ben ik lid geworden op (licht) aandringen van proos. En als ik dan toch lid word, leek het mij interessant om te weten te komen waarom iedereen op dit forum actief is. Ik heb namelijk zelf niets met de tweede wereldoorlog of wat voor oorlog dan ook, maar misschien dat dat verandert.
"Ken sent me"
- Larry Laffer
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

De reden dat ik de Tweede Wereldoorlog zo interessant vind, is de impact die hij heeft gehad op de rest van de afgelopen 60 jaar. Zowel in politiek als technologisch/wetenschappelijk opzicht.
Maar leuk? Nee, dat zeker niet.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik, ik ben nu 20, oorlog zou voeren terwijl dat voor bijna alle jongens van mijn leeftijd 62 jaar geleden dagelijkse realiteit was.
En dat vind ik aan de ene kant een weerzinwekkende gedachte, maar aan de andere kant ook ongelooflijk fascinerend. Ik kan niet goed uitleggen waarom.

Ik ben eigenlijk met de WO2 in aanraking gekomen door mijn grote passie voor vliegtuigen: Ik vond vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog de mooiste ooit gebouwd en toen wilde ik wel eens weten wat die Tweede Wereldoorlog nou eigenlijk inhield.
En er is zoveel aan voorafgegaan, tijdens die oorlog gebeurt, en ook door die oorlog veroorzaakt waardoor het een ontzettend interessant onderwerp is waar je elke dag over bijleert.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Oorlogen zijn alles behalve leuk,het is een van de verachterlijkste zaken wat er bestaat om mee te maken.
Persoonlijk heb ik in een 3tal 'brandhaarden' gezeten waarbij het er soms heftig aan toe ging en ik kan dus zelf zeggen dat dit allerminst aangenaam is om mee te maken.
Nu waarom dan de interesse in wo1 of 2 (in mijn geval)?
Omdat dit voor mij periode's zijn die mij het meest geschiedkundig boeien en waarvan wij nu vandaag nog de gevolgen van dragen.

Adrian.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Oorlog als middel om een ernstig verstoorde verhouding of meningsverschil tussen twee groepen op te lossen is in de basis een geschikt middel. Probleem is echter dat er naast de spelers (de militairen) zoveel anderen bij het spel betrokken worden (de burgers).

In de 18de en 19de eeuw waren oorlogen nog best schoon en netjes. Op de plunderingen en verkrachtingen na door de rondtrekkende oorlogsbendes.

Zelfs de Eerste Wereldoorlog - hoe gruwelijk ook - had relatief weinig burgerslachtoffers; ongeveer 10% van het totaal aantal slachtoffers was burger. De Tweede Wereldoorlog zag al een getal van 50% aan burgerslachtoffers.
Dat is voor mij toch wel het gruwelijke aan het kiezen voor oorlog als middel om een geschil op te lossen; de kosten voor het te bereiken doel zijn zo hoog, zowel voor de 'aanvaller' als voor de 'verdediger'.
Ik had gehoopt dat er bijvoorbeeld voor het probleem Irak een andere oplossing was gekozen dan de gewapende confrontatie. De mensheid heeft wat dat betreft meer middelen ter beschikking.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Bob Marien
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2004, 20:20

Bericht door Bob Marien »

"L'histoire se répète" of "De geschiedenis herhaalt zich".
't Is triestig maar zo gaat dat bij het mensDOM.
Indien er meer mensen de geschiedenis goed zouden bestuderen zouden we deze gruwel in de toekomst misschien kunnen vermijden. (IJdele hoop? :? )
Wat zien we in West-Europa? We zijn hier nog nooit in de geschiedenis zo lang zonder oorlog geweest. Hopelijk slaat dit met ter tijd over op de rest van deze aardkluit.
De huidige oorlogen situeren zich hoofdzakelijk in gebieden waar de beschaving nog niet zo ver is gevorderd als bij ons of waar nog zeer grote armoede heerst.
Spijtig en schandalig dat een 'supermacht' als de VS zich zuiver om winstbejag en voor het opkrikken van het imago van een president, zich te buiten gaat aan geweld en zonder schroom de verdragen van de Conventie ven Genève met de voeten treedt.
Spijtig genoeg engageren sommige buurlanden zich nog in deze vuile conflicten om 'den amerikaan' niet op voor de borst te stoten.
We hebben nog zeer veel te leren. :cry:
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Bericht door pieter de vleminck »

Oorlog leuk? duizende mensen die sterven om politieke reden een sadist zou zeggen van wel, maar bij gaat het gewoon om de intresse en het herinneren van wat er geweest is en wat er zal komen en de vele slachtoffers die vallen om het feit dat wij hier nu kunnen zitten en geen dictatuur hoeven te dulden dat is wat mij intresseert aan oorlogen.
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Zoals iedereen al zei oorlog is niet leuk, absoluut niet!
Maar wel uiterst interessant, oa hoe mensen zich gedragen en handelen ten tijden van oorlog, zowel soldaten als de burgerbevolking.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

waarom ik nou precies geinteresseerd ben in 'oorlog', en dan vooral de Tweede WereldOorlog, maar ook anderen, zo ben ik bijvoorbeeld een boek aan het lezen over Operatie Desert Storm, daar ben ik nog steeds niet echt achter.
het boeit mij gewoon enorm, zo ongeveer alle facetten van 'oorlog' vindt ik interessant, de redenen om er een te starten, de strategieen en tactieken van de verschillende partijen, de eenheden, het materiaal, de logistiek en alle problemen die daarbij komt, hoe de militairen zich gedragen (individueel en op hogere niveaus), wat voor heldendaden er gebeurd zijn, etc... dat boeit mij gewoon heel erg. denk ook dat het deels komt doordat ik later zelf ook het leger inwil.
"Arnhem bridge. And hold it!"
Plaats reactie