Frisian militaria

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Frisian militaria

Bericht door michiel01 »

Ik heb hem gisteren gemaild en had gisteravond gelijk antwoord. Ik heb om een onderbouwing gevraagd van de originaliteit van de seepost tags. Antwoord:
De U- Boat seepost tags zijn volgens onze zijde zeker origineel, al mijn collega s zijn het er over eens. Ik heb ze rechtstreeks van de afnemer die destijds een partij heeft gekocht uit België.
Destijds is daarvan een flinke partij verkocht naar Nieuw- Zeeland voor veel geld.
Alleen zullen er in deze tijd altijd weer mensen zijn die denken dat het neppers zijn.................
Het enige antwoord dat ik krijg is, hoe hij er aan komt. Zegt al veel.

Tevens heb ik om foto's van de KM jas gevraagd, krijg ik vandaag als ik hem mag geloven.
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Frisian militaria

Bericht door robinj »

De man geeft wel degelijk een onderbouwing, die is alleen enorm slap. "De U- boat seepost tags zijn volgens onze zijde origineel, al mijn collega's zijn het er over eens." Hij geeft wel degelijk onderbouwing maar zo als ik al zei. Het is enorm slap.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Frisian militaria

Bericht door michiel01 »

robinj schreef:De man geeft wel degelijk een onderbouwing, die is alleen enorm slap. "De U- boat seepost tags zijn volgens onze zijde origineel, al mijn collega's zijn het er over eens." Hij geeft wel degelijk onderbouwing maar zo als ik al zei. Het is enorm slap.
Dat zij vinden dat ze origineel zijn, wist ik al voordat ik ze mailde gezien dat op hun website staat. Dus dat is geen onderbouwing, van het antwoord op mijn vraag. Het is namelijk de aanleiding tot het stellen van mijn vraag.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Frisian militaria

Bericht door viny »

Hallo jongens, de beste man heet Teake Visser. Hij staat inderdaad bekent bij de politie. Maar dat is omdat er 2 maal via meld misdaad anoniem een melding is geweest dat hij explosieven in huis zou hebben. De laatste keer was ongeveer 2 maand geleden. De eod heeft zijn hele huis over de kop gehad en het enigste wat ze hebben mee genomen zijn een paar SD2 übs en 17 flesjes haubgiftungssalbe, omdat die een vreemde geur hadden. Nix gevaarlijk dus, en vanwege de zeldzaamheid ervan heeft de eod er voor gekozen de übs maar in het archief op te nemen.

Teake is een jonge vent(lees 38) met hart voor de hobby, sommige items op zijn site trekken inderdaad wat twijfels naar boven. En ook ik ben van mening dat alles wat je mond op mond koopt. Niet meteen origineel is. Hij is echt iemand die van beurs naar beurs gaat en eerder het verhaal gelooft dan het item. Je krijgt dan ook niet, niet voor nix 14 dagen niet goed geld terug garantie. Hierbij hoeft hij de reden dus niet eens te weten.

Ik zou zeggen, vertrouw je een item niet, plaats het hier of op waf. Teake bedoelt het goed. En als hij weet van iets dat het niet goed is zal hij je da zeker zeggen.
'War is delightful for those who have not experienced it'
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Frisian militaria

Bericht door 779 »

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar een verkoper heeft nog altijd de plicht om kennis te hebben over hetgeen hij verkoopt. Als hij de kennis niet heeft, moet hij ervoor zorgen dat ie dat wel krijgt, of vermelden dat hij niet zeker is wat hij verkoopt.

Die 14 dagen garantie is niet een service die hij heeft, maar dat is een wettelijk recht dat een koper via het internet heeft. Binnenkort gaat deze voor geheel Europa naar zelfs 30 dagen.

779
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Frisian militaria

Bericht door viny »

Ben ik helemaal met je eens Bob, jammer dat het soms toch anders gaat.
'War is delightful for those who have not experienced it'
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Frisian militaria

Bericht door honved »

viny schreef:Hallo jongens, de beste man heet Teake Visser. Hij staat inderdaad bekent bij de politie. Maar dat is omdat er 2 maal via meld misdaad anoniem een melding is geweest dat hij explosieven in huis zou hebben. De laatste keer was ongeveer 2 maand geleden. De eod heeft zijn hele huis over de kop gehad en het enigste wat ze hebben mee genomen zijn een paar SD2 übs en 17 flesjes haubgiftungssalbe, omdat die een vreemde geur hadden. Nix gevaarlijk dus, en vanwege de zeldzaamheid ervan heeft de eod er voor gekozen de übs maar in het archief op te nemen.

Teake is een jonge vent(lees 38) met hart voor de hobby, sommige items op zijn site trekken inderdaad wat twijfels naar boven. En ook ik ben van mening dat alles wat je mond op mond koopt. Niet meteen origineel is. Hij is echt iemand die van beurs naar beurs gaat en eerder het verhaal gelooft dan het item. Je krijgt dan ook niet, niet voor nix 14 dagen niet goed geld terug garantie. Hierbij hoeft hij de reden dus niet eens te weten.

Ik zou zeggen, vertrouw je een item niet, plaats het hier of op waf. Teake bedoelt het goed. En als hij weet van iets dat het niet goed is zal hij je da zeker zeggen.

Sorry voor je verhaal. Zo wordt het spel inderdaad gespeeld. Ook via TV - Fryslan. De waarheid is echter toch iets anders. Er is inderdaad wel wat gevonden en niet wat jij zegt zo goed als niks. Ga er verder niet te diep op in om bepaalde personen niet te helpen ot tegen te werken. Laten we zeggen dat deze persoon een eigen interpetatie heeft van de wetten die in Nederland geldig zijn.
Als voorbeeld en om de zaak die ik nu net verteld heb te onderbouwen; de persoon ik kwestie zegt op TV dat er niks strafbaars is gevonden, de eerste de beste foto die bij dit bericht in de media wordt getoond, getuigt echter van iets heel anders. Ik persoonlijk ken de wet met betrekking tot deze zaken, en weet dus wat wel en niet toegestaan is. Ga er verder nogmaals niet dieper op in om niemand te helpen of te belasten. Het is trouwens ook niet de 2e keer maar let wel, intussen de 3e keer !!
Ik wil absoluut niet oordelen, Iedereen kan een fout maken, maar leer daar dan wel van !!
Hoe was dat gezegde ook weer ? Een ezel stoot zich niet .......................................
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Frisian militaria

Bericht door 779 »

Voor de geïnteresseerden:

Groot alarm rond ontdekking bom
woensdag 12 april 2006 Damwoude
Aan de Hoofdweg 109 in Damwoude is woensdag rond 12.30 uur groot alarm geslagen. In de schuur van de verzamelaar Teake Visser werd een bom aangetroffen en er werd alarm geslagen. De politie had eerder op de dag een tip gekregen over het huis, de bom en wapens. Bij het doorzoeken van de woning werd naast de wapens een voorwerp aangetroffen waarvan men dacht dat het ging om een (vliegtuig)bom.

Bij de kazerne in Damwoude stonden de brandweer en ambulances klaar om eventueel uit te rukken. Verder rukte ook de Exposieven Opruimings Dienst (EOD) vanuit Den Helder uit naar Damwoude om de bom te onderzoeken. Ook zo'n 120 tot 150 toeschouwers bekeken de acties van de hulpverleners nauwlettend.

Bij aankomst van de EOD bleek het niet te gaan om een echte bom. De medewerkers wisten te vertellen dat het om een rookoefenbom ging. De politie zal dan ook een proces-verbaal opmaken tegen 32-jarige bezitter. Omdat de bom verder niet direct gevaar opleverde, werd besloten om geen mensen te evacuëeren. De EOD heeft even later in het zanddepot bij Rinsumageest de aangetroffen munitie en ontstekers tot ontploffing gebracht. Daarnaast werden nog 14 wapens in beslag genomen.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Frisian militaria

Bericht door 779 »

Leeuwarder Courant, 13 april 2006

Wapenverzamelaar mist zijn kauwtjes nog het meest
DAMWOUDE - Zwaar overdreven, vindt de 32-jarige Teake Visser de inval in zijn Damwoudster huis gistermiddag. De politie trof daar na een tip een Duitse oefenrookbom aan, veertien wapens, munitie en ontstekers. ,,It is mear as belachelik’’, laat Visser vanochtend weten. ,,Ik bin gjin gefaarlike krimineel of moardner. Dy bom wie blau ferve en dat betsjut dat er ûngefaarlik is. By de gewearen sitte polysjepapieren.’’ Nog erger vindt hij het dat de politie ook zijn beide tamme kauwen heeft meegenomen. ,,Dy hawwe wy hielendal sels grutbrocht. Je nimme hûnen dochs ek net mei?’’

Visser is bekend als verzamelaar van geweren en ander oorlogstuig. Hij raakte al jong gefascineerd door het oorlogstuig. In 1998 nam de politie zijn collectie keurig gepoetste munitie, kogelhulzen en granaten in beslag in het huis van zijn ouders in Burdaard. ,,Ik haw der doe foar tekene dat ik ôfstân die fan myn materiaal. Dêr haw ik noch spyt fan. Mar ik haw dêr ek fan leard. Ik hie no gjin gekke dingen mear.’’ Onder de veertien wapens waren onder meer drie seinpistolen, een penvuurrevolver, zeven grendelgeweren, een haangeweer en een namaakgeweer. De bom is van beton gemaakt en heeft vleugels. ,,Ik kin my wol yntinke dat minsken dêr fan skrikke.’’ Visser heeft zelf nog niet met de politie gesproken. ,,Ik tink dat ik my fan ’e jûn mar ris melde sil.’’

Aan de commotie op de Hoofdweg is op de woensdagmiddag niet af te lezen dat Vissers verzameling onschuldig is. De spanning zit er even goed in bij buurvrouw Geke de Jong. Het schuurtje waarin de oefenrookbom is gevonden, staat pal naast haar woning. ,,Wy sieten te middeisiten en ynienen kamen der in pear plysjeminsken it hiem fan de buorlju op. Doe noch mear en noch mear. Myn man hat nei in oerke mar ris frege wat der oan de hân wie. Neat, waard sein. Jim lêze it moarn wol yn de krante, sei dy plysjeman. Moatst neigean.’’
Als er twee zware wagens van de EOD midden op de weg voor het huis van De Jong parkeren, weet Geke zeker dat het ernst is. Ze hoort dat de politie een bom heeft aangetroffen, nadat er een tip is binnengekomen. De Hoofdweg is uit voorzorg afgezet. Mensen die vanaf De Valom naar Damwoude willen, worden op de kruising bij Broeksterwoude tegengehouden.

Burgemeester Arie Aalberts is inmiddels gewaarschuwd. Op het gemeentehuis richt hij een crisiscentrum in. ,,Je weet het ten slotte nooit’’, zegt Aalberts naderhand. Ambulances en brandweerwagens staan paraat in de kazerne.
Geke en haar familie kennen de buren nauwelijks. ,,Sy wenje hjir in heal jier. Ik ha fia-fia wol heard dat it wat núvere lui binne’’, vertelt dochter Marloes. ,,Moarns geane se betiid fuort en se komme wer thús as wy jûns sitte te iten. Faak sitte harren gerdinen ticht.’’

Na een dik uur wordt de wegblokkade opgeheven. ,,De EOD wist snel te vertellen dat het om een ongevaarlijk exemplaar ging’’, aldus politiewoordvoerder Kees Gunnink. ,,Agenten konden dat niet bepalen en daarom werd de dienst ingeschakeld. Het projectiel genereert alleen rook en geen explosie.’’ Er zitten alleen chemische stoffen in om de ontbranding te veroorzaken. De oefenbom is bedoeld om rookgordijnen op te trekken of plekken te markeren waar vervolgens een bombardement moest plaatsvinden, weet de woordvoerder. Het gevaarte heeft een afmeting van 140 bij 40 centimeter. De oefenrookbom, de munitie en de ontstekers zijn op de zandbult bij Rinsumageest vernietigd.

De politie onderzoekt de wapencollectie. Volgens Visser zijn alle geweren onklaar gemaakt. Kees Gunnink: ,,Als dat zo blijkt te zijn, dan geven we de wapens terug.’’ Op de terugkeer van zijn kauwen hoeft Visser niet te rekenen. Gunnink: ,,Dat zijn inheemse vogels en die mag je niet houden. Die zitten nu in de Fûgelpits in Moddergat.’’
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Frisian militaria

Bericht door 779 »



Deze gozer denkt gewoon dat de wet voor hem anders is :bonk: Jammer genoeg verpest de eikel het voor iedereen zo. Dat de politie maar dagelijks gaat binnenvallen bij hem :mrgreen:
Laatst gewijzigd door 779 op 25 aug 2011, 00:19, 4 keer totaal gewijzigd.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Frisian militaria

Bericht door honved »

779 schreef:Leeuwarder Courant, 13 april 2006

Wapenverzamelaar mist zijn kauwtjes nog het meest
DAMWOUDE - Zwaar overdreven, vindt de 32-jarige Teake Visser de inval in zijn Damwoudster huis gistermiddag. De politie trof daar na een tip een Duitse oefenrookbom aan, veertien wapens, munitie en ontstekers. ,,It is mear as belachelik’’, laat Visser vanochtend weten. ,,Ik bin gjin gefaarlike krimineel of moardner. Dy bom wie blau ferve en dat betsjut dat er ûngefaarlik is. By de gewearen sitte polysjepapieren.’’ Nog erger vindt hij het dat de politie ook zijn beide tamme kauwen heeft meegenomen. ,,Dy hawwe wy hielendal sels grutbrocht. Je nimme hûnen dochs ek net mei?’’

Visser is bekend als verzamelaar van geweren en ander oorlogstuig. Hij raakte al jong gefascineerd door het oorlogstuig. In 1998 nam de politie zijn collectie keurig gepoetste munitie, kogelhulzen en granaten in beslag in het huis van zijn ouders in Burdaard. ,,Ik haw der doe foar tekene dat ik ôfstân die fan myn materiaal. Dêr haw ik noch spyt fan. Mar ik haw dêr ek fan leard. Ik hie no gjin gekke dingen mear.’’ Onder de veertien wapens waren onder meer drie seinpistolen, een penvuurrevolver, zeven grendelgeweren, een haangeweer en een namaakgeweer. De bom is van beton gemaakt en heeft vleugels. ,,Ik kin my wol yntinke dat minsken dêr fan skrikke.’’ Visser heeft zelf nog niet met de politie gesproken. ,,Ik tink dat ik my fan ’e jûn mar ris melde sil.’’

Aan de commotie op de Hoofdweg is op de woensdagmiddag niet af te lezen dat Vissers verzameling onschuldig is. De spanning zit er even goed in bij buurvrouw Geke de Jong. Het schuurtje waarin de oefenrookbom is gevonden, staat pal naast haar woning. ,,Wy sieten te middeisiten en ynienen kamen der in pear plysjeminsken it hiem fan de buorlju op. Doe noch mear en noch mear. Myn man hat nei in oerke mar ris frege wat der oan de hân wie. Neat, waard sein. Jim lêze it moarn wol yn de krante, sei dy plysjeman. Moatst neigean.’’
Als er twee zware wagens van de EOD midden op de weg voor het huis van De Jong parkeren, weet Geke zeker dat het ernst is. Ze hoort dat de politie een bom heeft aangetroffen, nadat er een tip is binnengekomen. De Hoofdweg is uit voorzorg afgezet. Mensen die vanaf De Valom naar Damwoude willen, worden op de kruising bij Broeksterwoude tegengehouden.

Burgemeester Arie Aalberts is inmiddels gewaarschuwd. Op het gemeentehuis richt hij een crisiscentrum in. ,,Je weet het ten slotte nooit’’, zegt Aalberts naderhand. Ambulances en brandweerwagens staan paraat in de kazerne.
Geke en haar familie kennen de buren nauwelijks. ,,Sy wenje hjir in heal jier. Ik ha fia-fia wol heard dat it wat núvere lui binne’’, vertelt dochter Marloes. ,,Moarns geane se betiid fuort en se komme wer thús as wy jûns sitte te iten. Faak sitte harren gerdinen ticht.’’

Na een dik uur wordt de wegblokkade opgeheven. ,,De EOD wist snel te vertellen dat het om een ongevaarlijk exemplaar ging’’, aldus politiewoordvoerder Kees Gunnink. ,,Agenten konden dat niet bepalen en daarom werd de dienst ingeschakeld. Het projectiel genereert alleen rook en geen explosie.’’ Er zitten alleen chemische stoffen in om de ontbranding te veroorzaken. De oefenbom is bedoeld om rookgordijnen op te trekken of plekken te markeren waar vervolgens een bombardement moest plaatsvinden, weet de woordvoerder. Het gevaarte heeft een afmeting van 140 bij 40 centimeter. De oefenrookbom, de munitie en de ontstekers zijn op de zandbult bij Rinsumageest vernietigd.

De politie onderzoekt de wapencollectie. Volgens Visser zijn alle geweren onklaar gemaakt. Kees Gunnink: ,,Als dat zo blijkt te zijn, dan geven we de wapens terug.’’ Op de terugkeer van zijn kauwen hoeft Visser niet te rekenen. Gunnink: ,,Dat zijn inheemse vogels en die mag je niet houden. Die zitten nu in de Fûgelpits in Moddergat.’’

Voorgaande klopt inderdaad, echter enige jaren voor dit gebeuren heeft al een eerdere inval plaatgehad in zijn oude woning in Birdaard of Burdaard. De gevonden bom in Damwoude was inderdaad ongevaarlijk, het ging hier louter om een betonnen oefenexemplaar. De gevonden wapens werden niet teruggegeven en voor zover mij bekend vernietigd. Ging het toch om verboden wapens of niet ? Oordeel zelf !
De persoon in kwestie heeft hiervoor een straf ondergaan.
Om weer ON TOPIC te gaan, Frisian Militaria wordt natuurlijk niet alleen door deze persoon beheerd. Hoe de verhouding is tussen deze persoon en de andere weet ik niet precies. Laat nou niet de andere persoon ook de dupe worden van deze intussen ontstane discussie. Wie weet heeft hij hiermee niks van doen, ik kan en wil daar in ieder geval niet over oordelen, daar ik de andere persoon nauwelijk ken.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Frisian militaria

Bericht door Haplo »

779 schreef:

Deze gozer denkt gewoon dat de wet voor hem anders is :bonk: Jammer genoeg verpest de eikel het voor iedereen zo. Dat de politie maar dagelijks gaat binnenvallen bij hem :mrgreen:
Deze gozer is anders wel lid van de NVBMB en zal dus bezitten over de juiste papieren om hulzen inc projectielen te mogen hebben.
Wat je dus ziet aan munitie in het filmpje mag hij dus met bijbehorende ontheffing gewoon hebben.
Dit is iets wat bij de politie ook bekend hoort te wezen.
De communicatie daar is dus ook niet wat het wezen moet.
Ik ken teake zelf niet, maar dit is gewoon iets wat mij opvalt.
Mvg/Best regards, Sipke
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Frisian militaria

Bericht door 779 »

In mijn beleving mag je, als je een vergunning hebt, nog steeds niet munitie en wapens e.d. overal in huis neerzetten. Dat hoort in een afgesloten ruimte te liggen zonder directe toegang, toch? Niet in bereik van kinderen in dit geval... Daarnaast schort er iets aan zijn morele verantwoording als je een kind zo laat opgroeien zoals ik in het filmpje kan zien. :!:
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Frisian militaria

Bericht door honved »

Haplo schreef:
779 schreef:
Deze gozer denkt gewoon dat de wet voor hem anders is :bonk: Jammer genoeg verpest de eikel het voor iedereen zo. Dat de politie maar dagelijks gaat binnenvallen bij hem :mrgreen:
Deze gozer is anders wel lid van de NVBMB en zal dus bezitten over de juiste papieren om hulzen inc projectielen te mogen hebben.
Wat je dus ziet aan munitie in het filmpje mag hij dus met bijbehorende ontheffing gewoon hebben.
Dit is iets wat bij de politie ook bekend hoort te wezen.
De communicatie daar is dus ook niet wat het wezen moet.
Ik ken teake zelf niet, maar dit is gewoon iets wat mij opvalt.
Dat hij nu lid is weet ik niet, bij de eerste twee invallen in ieder geval zeker niet. De munitie op de film mag hij gewoon hebben. Dat de communicatie daar niet is wat het wezen moet bestrijd ik, de film is na de inval genomen en de politie heeft het dus WEL laten staan. Wat je NIET ziet in de film is wat ze daadwerkelijk wel in beslag hebben genomen !!

Ben het wat betreft het kind volledig met 779 eens. Dat kan eenvoudig weg niet.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Frisian militaria

Bericht door ammo »

honved schreef:
Haplo schreef:
779 schreef:
Deze gozer denkt gewoon dat de wet voor hem anders is :bonk: Jammer genoeg verpest de eikel het voor iedereen zo. Dat de politie maar dagelijks gaat binnenvallen bij hem :mrgreen:
Deze gozer is anders wel lid van de NVBMB en zal dus bezitten over de juiste papieren om hulzen inc projectielen te mogen hebben.
Wat je dus ziet aan munitie in het filmpje mag hij dus met bijbehorende ontheffing gewoon hebben.
Dit is iets wat bij de politie ook bekend hoort te wezen.
De communicatie daar is dus ook niet wat het wezen moet.
Ik ken teake zelf niet, maar dit is gewoon iets wat mij opvalt.
Dat hij nu lid is weet ik niet, bij de eerste twee invallen in ieder geval zeker niet.
Hoe weet je dat zo zeker?
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie