Duits vliegtuig

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

tja, het gaat om de neus... das een twijfelgeval.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Volgens mij loopt de man op de foto.
Als je goed kijkt zie je dat zijn benen in een omgekeerde V vorm staan. Volgens mij staat hij er weldegelijk helemaal op. Zijn lengte klopt ook tamelijk goed met de hoogte van de gestapelde kratten aan de linkerkant van het gebouw tegen de muur. De bovenste kratten of dozen zijn iets hoger of net zo hoog als de man.
(Misschien zijn die kratten met de hand opgestapeld en konden ze ze niet hoger tillen :idea: , dit is slechts een idee. Hadden ze eigenlijk vorkheftrucks in die tijd?)

Ik ben het met Dodo eens dat je de afstand van de vliegtuigen tot aan de man niet echt goed kunt aflezen. Maar ze staan zeker verder in het veld dan de man, dat bewijst de weg die je op de foto ziet lopen richting de vliegtuigen: de weg loopt achter de man, en achter de weg staan de vliegtuigen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

De kratten staan niet zo hoog als de man zelf. lager. De man staat +- 20 meter verder weg. en het zou een hels karwei zijn als je achterste kratten ook op hoofdhoogte moet stapelen.

Ik denk niet dat ze toen vorkheftrucks hadden...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Waaruit maak jij op dat die man op ongeveer 20 meter van het gebouw afstaat?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Sjoerd schreef:Waaruit maak jij op dat die man op ongeveer 20 meter van het gebouw afstaat?
niet een erg nauwkeurige schatting inderdaad.

toch wel moeilijker dan ik dacht.

het mannetje zal (denk ik) max. 10 meter van het gebouw afstaan, en min. 8 meter. dit heb ik gedaan door de meest logische verhouding tussen het gebouw en het mannetje te zoeken...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

8 tot 10 meter lijkt mij ook redelijk.
Ik heb een poging gedaan de man op te meten en op de foto is hij ongeveer 4 mm hoog en staat hij op iets meer dan 16mm van het gebouw af. (Exact kan je dit niet meten omdat het gebouw volgens mij iets schuin op de foto staat.) De afstand van de man tot het gebouw is dus minstens 16 mm maar zal wel groter zijn.

Sinds 1900 wordt in Nederland de lengte van dienstplichtigen genoteerd en sinds 1900 is de lengte met 12 cm toegenomen.
Rond de jaren veertig was dit dus waarschijnlijk: 12/100=0,12/jaar. 0,12x 43= 5,16 cm langer als in 1900 en dus 12-5,16= 6,84 cm korter als tegenwoordig.
In Nederland is dit tegenwoordig ongeveer 1,82M dus 182-6.84=1,75 M ongeveer. 1,75 x4= 7meter. Plus nog wat extra's is 8 tot 10 redelijk correct lijkt me.
(Er vanuit gaande dat Nederlanders ongveer even lang zijn als Duitsers, en de toename in lengte per jaar gelijk was.)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Raf Stalmans
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2004, 11:19
Locatie: ergens in een doos
Contacteer:

Bericht door Raf Stalmans »

ik denk dat de vlieger stuk is
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Euh... :roll:
War is something human...
Raf Stalmans
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2004, 11:19
Locatie: ergens in een doos
Contacteer:

Bericht door Raf Stalmans »

red de passagiers !!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Raf, voor grappenmakerij is er de babbelbox op dit forum....gelieve op de historische onderwerpen serieus te blijven. Dit geld zeker voor nieuwe leden....
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Ik kom er ook maar niet aan uit welke dat het is. Het lijkt alvast een transportvliegtuig te zijn/ of n lichte bommenwerper. Misschien een oudere uitvoering van de Ju 52 ?
Ik kon m zelf hier niet vinden http://www.luftwaffepics.com/index.html
War is something human...
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Roel R. schreef:Ik weet nu toch zeker dat de eerste van Kampfgeschwader 55 is, google daar maar eens op of op hun nickname "Greif"

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... r/KG55.htm
Dit even weer vanonder het stof halen ;

Het vliegtuig is niet van Kampfgeschwader 55, maar van Lehrgeschwader 1. Hoewel de logo's sterk op elkaar lijken is er toch een duidelijk verschil in de vleugels: http://www.axishistory.com/index.php?id=5347

P. Taghon wist me zelfs de code van het vliegtuig zelf te vertellen; het is waarschijnlijk op 10 Mei 1940, de eerste dag van de Duitse inval in België, neergeschoten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Wow das lang geleden dat topic. Maar fijn dat het toch nog is bekend geraakt. Hoe wist die vent dat zo zeker ?
War is something human...
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Ruben schreef:Hoe wist die vent dat zo zeker ?
Die vent is Peter Taghon, je kent hem misschien van enkele bekende boeken die hij heeft geschreven (Mei 40, Belgie 1944, ...) ... Hij weet gewoon erg veel en Lehrgeschader 1 is één van zijn specialiteiten :)
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Mja ik heb al van hem gehoord. Ooit wil ik er ook even veel van kennen als hem :) Hmm eerst maar even de boeken induiken dan
War is something human...
Plaats reactie