Blanks

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Blanks

Bericht door beno »

Even een klein vraagje; zijn de zogenaamde blanks voor geweren vrij te verkrijgen in België of moet je daar ook een vergunning voor hebben? (en wat kosten ze, waar kun je ze krijgen...) :)
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Blanks

Bericht door Erik S. »

Je kunt ze meestal wel verkrijgen op beurzen, een paar keer rondvragen bij Belgische Re-enactors helpt ook welleens. Ik kan me 2 jaar terug Op. Kickoff nog wel herinneren dat ik daar bij Anta gewoon blanks kon kopen...
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Blanks

Bericht door beno »

ok, bedankt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Blanks

Bericht door Erik »

Misschien een beetje laat (topic stamt uit jan 2011) maar blanks kun je toch zelf maken?
De hulzen voor het wapen wat je nodig bent kun je via internet gewoon kopen (of anders via de wapenzaak), het is dan nog een kleine moeite om ze te herladen. Wel een herlaadpersje en die-set kopen dus!
Voor het dichtdrukken van de huls koop je een rosetkrimp of je dicht ze middels rundervet.
Voor Nederlanders: je wapen staat natuurlijk op verlof. Hulzen in dat kaliber mag je er dan doorgaans bij hebben, ook in geladen toestand. Kruit is vrij voorhanden (valt niet onder de WWM), slaghoedjes worden beschouwd als munitie cat. III en moeten in de kluis.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Blanks

Bericht door robinj »

Erik schreef:Misschien een beetje laat (topic stamt uit jan 2011) maar blanks kun je toch zelf maken?
De hulzen voor het wapen wat je nodig bent kun je via internet gewoon kopen (of anders via de wapenzaak), het is dan nog een kleine moeite om ze te herladen. Wel een herlaadpersje en die-set kopen dus!
Voor het dichtdrukken van de huls koop je een rosetkrimp of je dicht ze middels rundervet.
Voor Nederlanders: je wapen staat natuurlijk op verlof. Hulzen in dat kaliber mag je er dan doorgaans bij hebben, ook in geladen toestand. Kruit is vrij voorhanden (valt niet onder de WWM), slaghoedjes worden beschouwd als munitie cat. III en moeten in de kluis.
Kruit vrijhanden, ja dag! In ak-56 staat artikel over de wecg en daar valt het ktuit voor herladen onder.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Blanks

Bericht door 779 »

Erik schreef:Misschien een beetje laat (topic stamt uit jan 2011) maar blanks kun je toch zelf maken?
Kruit is vrij voorhanden (valt niet onder de WWM), slaghoedjes worden beschouwd als munitie cat. III en moeten in de kluis.
Dus volgens jou is kruit geen essentieel onderdeel van de kogel om afgevuurd te mogen worden? OMG stuur even je adresgegevens per PB zodat ik de politie een huiszoeking bij jou kan laten doen :bonk: :bonk: :bonk:
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Blanks

Bericht door Gijscollector »

robinj schreef:
Erik schreef:Misschien een beetje laat (topic stamt uit jan 2011) maar blanks kun je toch zelf maken?
De hulzen voor het wapen wat je nodig bent kun je via internet gewoon kopen (of anders via de wapenzaak), het is dan nog een kleine moeite om ze te herladen. Wel een herlaadpersje en die-set kopen dus!
Voor het dichtdrukken van de huls koop je een rosetkrimp of je dicht ze middels rundervet.
Voor Nederlanders: je wapen staat natuurlijk op verlof. Hulzen in dat kaliber mag je er dan doorgaans bij hebben, ook in geladen toestand. Kruit is vrij voorhanden (valt niet onder de WWM), slaghoedjes worden beschouwd als munitie cat. III en moeten in de kluis.
Kruit vrijhanden, ja dag! In ak-56 staat artikel over de wecg en daar valt het ktuit voor herladen onder.
1 van de dingen die je van de AK56 moet weten is dat er ook wel eens het een en ander qua vuurwapenland-roddels in staat... :yes: Ik ken niemand die een wecg heeft voor herladen, en praktisch elke fatsoenlijke sportschutter met eigen wapens herlaadt (including me). Kruit is volgens de WWM inderdaad vrijgesteld en valt onder de millieuwetgeving :bonk: Een wapenhandel zal iemand zonder verlof in ieder geval niet zomaar kruit verkopen...

Wat Erik zegt klopt gewoon helemaal, dus eerst even research doen voordat je er op reageert :wink:
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Blanks

Bericht door robinj »

En de wecg is opgesteld door het vrom.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Blanks

Bericht door racefiets »

779 schreef:
Dus volgens jou is kruit geen essentieel onderdeel van de kogel om afgevuurd te mogen worden? OMG stuur even je adresgegevens per PB zodat ik de politie een huiszoeking bij jou kan laten doen :bonk: :bonk: :bonk:

Veel succes. Hoe wil je met oud en nieuw vuurwerk af steken?
En de essentiële onderdelen slaan op wapens. Bepaalde delen van munitie zijn vergunningplichtig in de zin van de WWM maar daar valt kruit niet onder.
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Blanks

Bericht door Gijscollector »

robinj schreef:En de wecg is opgesteld door het vrom.
Tot nu toe is nog niks ingevoerd, er zijn alleen maar plannen en het gaat hws. voorlopig alleen nog maar voor strengere opslageisen etc. voor de wapenhandel...

De AK56 is een leuk tijdschrift, maar je moet veel dingen ook met een korreltje (of meer) zout nemen. En voortaan ook eerst even research doen :wink:
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Blanks

Bericht door Erik »

779 schreef:Dus volgens jou is kruit geen essentieel onderdeel van de kogel om afgevuurd te mogen worden? OMG stuur even je adresgegevens per PB zodat ik de politie een huiszoeking bij jou kan laten doen :bonk: :bonk: :bonk:
Wijsneus.
De politie komt eens per jaar bij mij controleren, zoals dat hoort bij schutters. Ik herlaad mijn eigen munitie. Ik denk dat ik wel weet wat ik binnen dit vakgebied wel of niet mag.

Daarbij: kruit is inderdaad geen essentieel deel van de kogel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Blanks

Bericht door robinj »

Ik citeer hier uit de wecg deze zin:

"Het gebruik van kruit voor munitieherladers onder de sportschutters.
Voor het hervullen van munitie hebben schutters rookzwak kruit(1.3C) nodig dat nog niet in een omhulsel zit. ...Rookzwak kruit(1.3C) valt onder de defenitie van de weecg, want zolang het niet in een omhulsel zit, kan het niet worden gekwalificeerd als munitie. Voor het hervullen van munitie is dus een wecg erkenning vereist."

Dusss...
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Blanks

Bericht door Gijscollector »

:roll:

Als je wilt weten hoe de vork in de steel zit (ik verschreef me bijna; ik wou bijna "hoe de vork in de keel zit" schrijven :+ ) ) van de mensen die de wapenwet uitvoeren moet je maar eens 0900-8844 bellen en dan naar bijzondere wetten van in jouw geval Arnhem vragen...
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Blanks

Bericht door Erik »

De erkenning valt buiten je verlof en buiten de WWM. Je hebt me toch aan het denken gezet en ik heb dus inderdaad mijn BW in Arnhem even gebeld. Ik wil natuurlijk geen fouten maken (als militair kost me dat m'n baan namelijk)
uitspraak: Bezit en verwerking van nitrozwak kruit (class. 1.3C) tot 3 kilo (en zwartkruit tot 1 kilo) is vrij en behoeft geen erkenning.
(Uitspraak B.W. regio Arnhem 2 sept 2011)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Blanks

Bericht door racefiets »

Hou je er wel rekening mee dat zwartkruit mee telt in de totale 3kg. Daarbij moet je de hoeveelheid zwartkruit dubbel tellen. Dus bij 1kg zwartkruit mag je nog 1kg nitro in huis hebben.
Plaats reactie