ost freiwilligers

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: ost freiwilligers

Bericht door rammsander »

Een mooi item die Stummer Dolmetsch van jouw! Zijn deze items zeldzaam? Heb er wel eens van gehoord maar nog nooit een gezien!

Vriendelijke groeten, Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

rammsander schreef:Een mooi item die Stummer Dolmetsch van jouw! Zijn deze items zeldzaam? Heb er wel eens van gehoord maar nog nooit een gezien!

Vriendelijke groeten, Sander
Om eerlijk te zijn weet ik het niet. Ben er inderdaad niet weer een tegengekomen, misschien zijn ze wel zeldzaam, dat is goed mogelijk. Heb geen idee waar ik deze vandaan heb, had hem al in mijn oude collectie die ik jaren terug grotendeels verkocht heb.
Heb ook nog twee maal een Sprachfuhrer. Een duits-russisch en een Duits-frans-russisch.
Hier de eerste ;
Bijlagen
sprachfuhrer dui fr ru.jpg
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Shaska

Shaska van de 600e infanterie divisie (1ste ROA divisie).
Alle oude sovjet/russische stempels en hamer en sikkel zijn eruit geslepen. Nieuwe WaA stempels en het jaartal 1944 en ID 600 opnieuw ingeslagen. Niet op de foto te zien, maar het blad is ietsje krom en ingekort door het veelvuldig slijpen van het zwaard.
Met de oprichting van de 1ste ROA divisie (600 Inf. Div) werd begonnen in november 1944, nadat Himmler toestemming had gegeven voor de opbouw van 3 russische divisies onder leiding van de russische generaal Andrey Vlassov.
Bijlagen
DSCI3336 klein.JPG
DSCI3337 klein.JPG
DSCI3338 klein.JPG
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

ROA soldaat artillerie

Een overgeverfde en omgebouwde voormalige nederlandse jas.
ROA mouwembleem op de linkerondermouw, normaal is die boven de elleboog aangebracht.
Op de foto's komen de kleurverschillen van de kraag en zakken meer duidelijk naar voren dan bij daglicht.
Als uitrusting een russische schep en duitse k98 patroontassen.
Bijlagen
Rotation of DSCI4397 k.jpg
DSCI4393 k.jpg
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Nog enkele detail foto's van de overgeverfde jas.
Bijlagen
DSCI4388 k.jpg
DSCI4387 k.jpg
homefront
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jul 2011, 09:13

Re: ost freiwilligers

Bericht door homefront »

Zeer mooie en niet alledaagse collectie!! Mooi en interessant om te zien!!
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Meldekarte van een "Ostarbeiter"

Was vanaf mei 1943 tot juli 1944 werkzaam bij Milch u. Feltzentrale Ukraine G.m.b.H
Filiale Luzk
Nebenstelle Brest Litowsk
Bijlagen
$(KGrHqYOKocE5tD3FBJiBObrDZPoI!~~60_3.jpg
$(KGrHqV,!hME5ophonI2BObrD,(KoQ~~60_3.jpg
$(KGrHqF,!k8E5YE!B5j4BObrDc0bDg~~60_3.jpg
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Russische vrijwilliger met nog deels sovjet uitrusting

Russische vrijwilliger naar voorbeeld van een originele foto. Op de originele foto draagt de vrijwilliger naar mijn beste weten een omgebouwde nederlandse jas. Broek is mij niet geheel duidelijk. Heb zelf gekozen voor een russische broek. Veel vrijwilliger eenheden waren tot ongeveer 1944 grotendeels uitgerust met buitgemaakte russische uniformen en uitrusting. In de loop van 1944 kwamen steeds meer duitse uniformen en uitrustingstukken beschikbaar alhoewel ook russische zaken werden doorgedragen. Een compleet "uniform geheel" is bijna geen enkele vrijwilliger eenheid ooit geweest. Het bleef een mengelmoes van zowel duitse als russische uitrusting. Dit is voorzover mij bekend de enige foto waarop een vrijwilliger te zien is met een russische helm. Of dit verstandig is geweest lijkt mij twijfelachtig. Russische bontmutsen en duitse helmen werden veelvuldig gedragen, russische helmen naar mijn weten niet. Althans men ziet het nooit op foto's (op deze na dan).

En nogmaals voor de zekerheid mbt tot de uitrusting ; BEN NIET WOONACHTIG IN NL !!
Bijlagen
Rotation of DSCI4978 k.jpg
Rotation of DSCI4984 k.jpg
roa vrijwilliger met nl jas dp28 en rus helm k.jpg
Laatst gewijzigd door honved op 03 okt 2011, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: ost freiwilligers

Bericht door magicdutchmen »

Boeiende foto en display.
In hoeverre laat je nu de gehele foto zien?
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

magicdutchmen schreef:Boeiende foto en display.
In hoeverre laat je nu de gehele foto zien?
Dat is alles wat er op de foto staat, jammer genoeg is hij niet groter, zodat je meer van de omgeving cq uitrusting en andere militairen kan zien.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Jas Don kozak

Oude foto van een Don kozak Jas zoals deze ooit in mijn collectie was. Door omstandigheden toen moeten verkopen. Later geprobeerd deze jas opnieuw terug te kopen. Jammer genoeg mislukt.
Jas was opnieuw doorverkocht en het schijnt dat hij teruggebouwd is tot een Nederlandse jas.
Mouwembleem was een zeer vroeg Don kozak mouwembleem. Een dergelijk embleem heb ik tot nu toe nog niet weer gezien.
Van het Hoheitsabzeichen was het hakenkruis verwijdert. Beide zijden (de vleugels) van het embleem waren nog aanwezig.
Bijlagen
JASDON~1 k.jpg
KRAAGD~1 k.jpg
JASDON~2 k.jpg
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: ost freiwilligers

Bericht door Haplo »

Mooie jas.
Zou zeer jammer zijn als ze deze weer terug hebben gebouwd naar een Nederlands jasje wat hij van oorsprong was.
Mvg/Best regards, Sipke
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Haplo schreef:Mooie jas.
Zou zeer jammer zijn als ze deze weer terug hebben gebouwd naar een Nederlands jasje wat hij van oorsprong was.
Het gebeurt vaker, veel vrijwilligerjassen zijn al ''gesneuveld'' bij het terugbouwen naar nederlands. Enkele malen heb ik al complete kragen voorbij zien komen die op een omgebouwde jas zaten. Jammer maar dat gebeurt als de prijzen van nederlandse uniformen blijven stijgen. Naderhand ook jammer voor de nederlands verzamelaar die denkt dat hij een originele jas in zijn bezit heeft.
Ben het helemaal met je eens S.
Groet
T Honved
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Artikel uit ;
Dresdner Zeitung
Sonnaben/Sonntag, 20./21. Mai 1944


Ostfreiwillige im Kampf bewährt
Vom einlass der landeseigenen Verbände
Berlin. Seit geraumer Zeit schon stehen Freiwillige aus dem Reihen der Ostvölker, die zu besonderen Verbänden, zusammengefasst sind, als kämpfende Truppe gegen die Feinde Europas, sie haben bei zahlreichen Einsätzen tapfere Hältung gezeigt und sich vielfach ausgezeichnet. Auch bie den Kämpfen auf der Krim haben sich Freiwilligenverbände aus dem Osten voll bewährt. So sind zwei ihrer Bataillone im Wehrmachtbericht vom 17. November 1943 genannt worden. Diese Freiwilligen werden jetzt in ihrer Bezügen und ihrer Uniformierung den deutschen Soldaten und den Freiwilligen aus anderen europäischen Ländern gleichgestellt. Sie unterscheiden sich von ihnen durch ihre Kokarde und sind an ihrem Aermelwappen zu erkennen. Neben den besonderen Tapferkeits- und Verdienstauszeichnungen, die bisher schon für Freiwillige aus den Reihen der Ostvölker bestanden, können ihnen nunmehr auch für ihre Leistungen, die den Waffentaten deutscher Soldaten entsprechen, deutsche Tapferkeitsauszeichnungen und Kampfabzeichen verliehen werden.

Einen dieser Ostfreiwilligen zeigt unser Bild. Im Zivilberuf Buchhälter wurde dieser Alex B. im September 1939 in die Sowjetarmee eingezogen. Im Juni 1942 trat er in die landeseigenen Verbände ein und hat in ihren Reihen als Leutnant an den Kämpfen gegen die Bolschewisten am Wolchow und bei Wjasma sowie an der Partisanenbekämpfung von Brjansk und Roslawl teilgenommen. Dreimal erhielt er die Tapferkeitsauszeichnung 2. Klasse für Ostvölker in Bronze, einmal in Silber.
Bijlagen
dresdner zeitung 20 21 mai 1944 vorblatt.jpg
dresdner zeitung 20 21 mai 1944 cmpt.jpg
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: ost freiwilligers

Bericht door michiel01 »

top! Dankje voor het plaatsen!
Plaats reactie