Identificatie bijl Westwall

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
robbert35
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2011, 08:30

Identificatie bijl Westwall

Bericht door robbert35 »

Deze bijl is afkomstig van een Duitse rommelmarkt. Aan de vorm te zien gaat het om een arbeidersbijl. Volgens de verkoper komt de bijl uit een huis van een overleden vrouw wiens man heeft gewerkt als arbeider aan de Westwall. Ben benieuwd of iemand dit exemplaar herkent en meer weet over het gebruik er van (en of dit exemplaar authentiek is). Ik heb de bijl en bijl kop zo goed mogelijk gefotografeerd. Aan de achterzijde is een vierkanttekentje te zien, misschien een merkteken van de fabrikant?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Identificatie bijl Westwall

Bericht door utmi »

Het is een oude bijl, maar de adelaar is fantasie. (waarom zou je op een werkbijl zo'n grote adelaar hebben?)
Het verhaal erbij klopt dus ook niet aangezien de adelaar er waarschijnlijk ergens in de afgelopen 10 jaar erop is gezet...
Their name liveth for evermore
robbert35
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2011, 08:30

Re: Identificatie bijl Westwall

Bericht door robbert35 »

dank voor je snelle reactie. die adelaar staat toch ook op servies en andere voorwerpen. ik kan het met het blote oog niet goed zien of het naderhand is aangebracht (aan beschadigingen en zo)... waaruit maak je dit op? weet je iets over het tekentje aan de andere kant van de bijl kop?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Identificatie bijl Westwall

Bericht door Jan Klaassen »

Borden en servies kunnen voor de sier voorzien zijn van een adelaar. Een zwaar gebruiksvoorwerp als dit leent zich daar veel minder voor...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Identificatie bijl Westwall

Bericht door coco »

Borden en servies werden inderdaad met zo'n adelaar gemarkeerd om onderscheid te maken tussen bijv. heer en lw servies (?).
Zo'n grote adelaar op zo'n item is voor mij al gelijk een rode vlag het is gewoon erop gezet in (zoals Utmi al aangeeft) de afgelopen 10 jaar om er winst op te maken en het 'op te leuken'.

IMO troep dus, ik zou er vanaf blijven.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Identificatie bijl Westwall

Bericht door Kugelblitz »

Blad heeft onwijs veel pitting etc. maar de adelaar is toevallig haarscherp?
Voor zover ik weet hebben deze bijlen inderdaad niet bestaan. Als ze al waren gemerkt met een adelaar, dan in de houten steel. Zo heb ik eens een zeer mooie Luftschutzbijl gehad, welke een grote Luftwaffe adelaar in het hout had. Deze was eveneens zeer gedetailleerd, maar wel wat kleiner. Ook kwam de slijtage gewoon overeen, zoals het hoort.

Deze bijl is niet in orde in ieder geval!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
robbert35
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2011, 08:30

Re: Identificatie bijl Westwall

Bericht door robbert35 »

> Blad heeft onwijs veel pitting etc. maar de adelaar is toevallig haarscherp?
Kan ook aan de foto liggen dat het er zo uit ziet. De adelaar zit best wel diep en heeft ook beschadigingen, maar twijfel verder niet aan je oordeel.

> Als ze al waren gemerkt met een adelaar, dan in de houten steel.
Valt wat voor te zeggen, een brandmerk of hout gravering lijkt mij ook logischer.

De steel lijkt vreemd genoeg wel origineel overigens, komt in een boek voor van een kenner kennis.

Bedankt voor jullie comments!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Identificatie bijl Westwall

Bericht door Erik S. »

Hoppa, gewoon in de schuur hangen en niet zeuren.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Identificatie bijl Westwall

Bericht door utmi »

robbert35 schreef:>De steel lijkt vreemd genoeg wel origineel overigens, komt in een boek voor van een kenner kennis.
Het is ook zeker een oude bijl, misschien nog van voor wo2... hij is alleen "opgeleukt" met de adelaar puur om er geld aan te verdienen.
Het kleine merkje in het metaal is naar mijn weten het tekentje van de gietmal. Mocht er iets zijn met de bijl, weet men dus naar welke mal te kijken.
Their name liveth for evermore
Plaats reactie