bevordering officieren na sneuvelen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door jurgen »

Het is me al meermaals opgevallen dat officieren waarvan ik bidprentjes bezit, op de volksbund vaak aangegeven worden als zijnde een rang hoger dan op hun bidprent staat.

Was dit gebruikelijk? En waarom werd dit gedaan?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door Jan Klaassen »

Misschien hetzelfde als het postuum uitreiken van een medaille oid? Uit respect voor de gedane diensten?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door patrickh »

Werd ook wel vaker gedaan om meer geld voor de nabestaanden te gunnen!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door Jim »

Zou de Volksbund daar geen antwoord op kunnen geven?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door coco »

Dit was ook voor de eer, zo zijn er veel ss'ers gestorven als gewone soldaat maar op de bidprent staat een hoge rang gewoon voor de eer, er is hier ergens een topic over.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door viny »

Voor officieren en onder offiecieren lijkt me dit wel kunnen. Echter hangt rang meestal ook van dienstjaren en aantal gedraaide functies af, je gaat bijvoorbeeld van majoor naar overste, na een aantal functies en dienstjaren, met een maxium van volgens mij 6, dat kan dus betekenen dat iemand op papier al overste is, maar hiervoor bijvoorbeeld nog niet aan alle eisen gedaan mbt het aantal functies wat hij gedraaid moet hebben.

Heeft geen ene fuck met eer uit te staan. En waarom zou het leger meer geld aan nabestaanden uitkeren dan waar ze recht op hebben. Zou kunnen hoor, maar lijkt me vreemd.
'War is delightful for those who have not experienced it'
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door jurgen »

coco schreef:Dit was ook voor de eer, zo zijn er veel ss'ers gestorven als gewone soldaat maar op de bidprent staat een hoge rang gewoon voor de eer, er is hier ergens een topic over.
Het betreft hier geen SS'ers, gewone Wehrmacht soldaten.
En voor de 'eer' kan het zowiezo niet zijn, want de hogere rang staat op de Volksbund en niet op de bidprentjes.

Ik heb zo'n Leutnant die als Oberleutnant vermeld staat, een Oberleutnant als Hauptmann en een Major als Oberstleutnant.
Qua officieren is dit zo'n 40-50%, terwijl ik dit bij de massa prentjes van soldaten en onderofficieren nergens tegengekomen ben.

En waarom zou het leger meer geld aan nabestaanden uitkeren dan waar ze recht op hebben. Zou kunnen hoor, maar lijkt me vreemd.
Ik vermoed dat, als dat zo zou zijn, het eerder door andere (hogere) officieren werd gedaan. Men zal elkaar daar ook wel gekend hebben en voor de nabestaanden van een 'kameraad' wil men al eens wat doen. Dat zou mogelijk ook verklaren waarom dit bij lagere rangen niet het geval is, van zulke 'vriendendiensten' zouden zij, bzw. hun familieleden niet, kunnen profiteren.
Ruimteaapjes

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door Ruimteaapjes »

Toch was postuum promoveren, want zo heet dat, wel degelijk "voor de eer" en het kwam inderdaad heel veel voor. Dat op de bidprentjes de "oude" rang werd vermeld komt doordat postume promoties vaak weken tot maanden na het sneuvelen werden doorgevoerd en dan waren de prentjes al lang gedrukt.

In mijn onderzoek naar de AA1 LAH ben ik er ook tientallen tegengekomen. Een voorbeeld: SS-Rottenführer Hake ( Duisburg, 22. juli 1921) sneuvelde op 16. februari 1943 tijdens het gevecht om het station van Lichatschewka (Alexejewka) en werd op 1 mei 1943 postuum tot SS-Unterscharführer bevorderd.
Ruimteaapjes

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door Ruimteaapjes »

Aanvulling op jurgen: het was bij lagere rangen ook zeker het geval. De lijst met postume promoties in de AA LAH vermeldt vooral lage rangen, enkele onderofficieren en één officier. Opmerkelijk is tevens dat die lage rangen (vooral SS-Sturmmänner) allemaal postuum tot SS-Unterscharführer werden bevorderd, en daarmee de rang van SS-Rottenführer dus oversloegen: ze werden allemaal direct onderofficier gemaakt.

Er staat trouwens een een Nederlander tussen: SS-Sturmmann Tjalling Plantenga (geboren in Leeuwarden op 23 september 1908, maar afkomstig uit Utrecht) sneuvelde op 4 februari 1943 ten oosten van Korobotschkino en werd eveneens op 1 mei 1943 postuum tot SS-Unterscharführer bevorderd.

De officier is SS-Obersturmführer Gerhard Schulz (SS-Nr. 365 104), geboren in Haselhorst op 10 maart 1917 en gesneuveld bij Gromy op 11 februari 1943. Hij was pelotonscommandant in de 2e compagnie. Ik vermeld hem hier omdat iets interessants opvalt: de postume promotie was met terugwerkende kracht (26.04.1943 m.W.v. 30.01.1943)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door D_Dutch »

Promotiedata zijn niet altijd even betrouwbare bronnen. Er zijn meestal drie verschillende data;
1. De werkelijke datum van promotie
2.
Mit Wirkung von (Met ingang van), de datum vanaf wanneer de nieuwe rang in werking trad
3. Rangdienstalter, dit is de datum die het meeste voorkomt. Deze beginnen vaak op de eerste dag van de maand.

Ikzelf twijfel ook over dat het hier om een eerkwestie gaat. Postume promoties kunnen ook plaatsgevonden hebben i.v.m. een heldhaftige actie waardoor de soldaat in kwestie is gesneuveld, hetzelfde geldt voor postume onderscheidingen zoals het Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes welke ook postuum werd uitgereikt.
Gast

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door Gast »

D_Dutch schreef:Ikzelf twijfel ook over dat het hier om een eerkwestie gaat. Postume promoties kunnen ook plaatsgevonden hebben i.v.m. een heldhaftige actie waardoor de soldaat in kwestie is gesneuveld, hetzelfde geldt voor postume onderscheidingen zoals het Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes welke ook postuum werd uitgereikt.
Je twijfelt of het een erekwestie is en geeft dan twee alternatieven die neerkomen op erekwesties. Het postuum onderscheiden of bevorderen vanwege heldendaden = een erekwestie.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door coco »

Danku ruimteaapje voor de aanvullende info, ik heb meermaals gehoord (ook van veteranen) dat het postuum promoveren wel degelijk om de eer was maar kon zo snel geen info erover vinden.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
wilhelm2
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jun 2011, 23:24

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door wilhelm2 »

In vredestijd was het destijds heel normaal dat een beroepsmilitair
enkele dagen voor zijn pensionering naar de naasthogere rang werd
gepromoveerd, als hij een prima conduitestaat had opgebouwd.

Deze handelwijze werd in oorlogstijd kennelijk ook gevolgd bij
militairen , die op zeer eervolle wijze waren gesneuveld.

Bovendien malen ambtelijke molens nu eenmaal langzaam. Het zal
daarom vaak zijn voorgekomen, dat militairen, waarvoor een
promotievoordracht werd gedaan, al waren gesneuveld voordat
het personeelsbureau de aanvraag had gehonoreerd en verwerkt.

Wilhelm
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door D_Dutch »

Gast schreef:
D_Dutch schreef:Ikzelf twijfel ook over dat het hier om een eerkwestie gaat. Postume promoties kunnen ook plaatsgevonden hebben i.v.m. een heldhaftige actie waardoor de soldaat in kwestie is gesneuveld, hetzelfde geldt voor postume onderscheidingen zoals het Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes welke ook postuum werd uitgereikt.
Je twijfelt of het een erekwestie is en geeft dan twee alternatieven die neerkomen op erekwesties. Het postuum onderscheiden of bevorderen vanwege heldendaden = een erekwestie.
Oh. Ik vatte erekwestie dan verkeerd op. :P

(Ik vatte het eerder op als "opleuken", zoals er tegenwoordig ook veteranen zijn die zonder er recht op hebben onderscheidingen dragen.)
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door viny »

@D_Dutch; hoe bedoel je dat, onderscheidingen die ze niet verdienen?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Plaats reactie