bajonet..

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Onbekende bajonetten

Bericht door ammo »

asjemenou schreef:Afbeelding

Turks Mauser M35 bajonet.

Afbeelding

Spaans Mauser M1893/13 bajonet.
Als het een turkse mauser bajonet is ,zou die gestempeld moeten zijn met ASFA
,op het handvat net onder de drukknop. ik heb bij de mijne gekeken en die is ook gestempeld
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Turks M35 bajonet

Bericht door asjemenou »

ammo schreef:Als het een turkse mauser bajonet is ,zou die gestempeld moeten zijn met ASFA
,op het handvat net onder de drukknop. ik heb bij de mijne gekekenen die is ook gestempeld
Afbeelding

Het Turks M35 bajonet welke ik ooit had, was inderdaad ook voorzien van de slagletters AS.FA. Toch heb ik wel eens gehoord dat niet alle M35 bajonetten waren voorzien van deze slagletters.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Turks M35 bajonet

Bericht door ammo »

asjemenou schreef:
ammo schreef:Als het een turkse mauser bajonet is ,zou die gestempeld moeten zijn met ASFA
,op het handvat net onder de drukknop. ik heb bij de mijne gekekenen die is ook gestempeld
Afbeelding

Het Turks M35 bajonet welke ik ooit had, was inderdaad ook voorzien van de slagletters AS.FA. Toch heb ik wel eens gehoord dat niet alle M35 bajonetten waren voorzien van deze slagletters.
ik heb het even nagekeken , Nagenoeg alle exemplaren van deze bajonet zijn met ASFA gestempeld.
dus met ander woorden er zullen vast wel ongestempelde exemplaren zijn . AS.FA = Askari Fabrika Ankara(militaire fabriek ankara)
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
paul114479
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 jan 2009, 23:43
Locatie: Woudenberg

Re: bajonet..

Bericht door paul114479 »

kan iemand inschatten uit welk jaar ze dan ongeveer komen?
(Winston Churchill) "The fascists of the future will be called the anti-fascists"

http://www.youtube.com/watch?v=zLXuvJ0tZKY" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=nHuqjrdP43M" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Fabricagedata bajonetten

Bericht door asjemenou »

paul114479 schreef:kan iemand inschatten uit welk jaar ze dan ongeveer komen?
Helemaal met zekerheid durf ik het niet te zeggen maar de Turkse M35 bajonet zal dus op z'n vroegst dateren van 1935. Op het Internet lees ik iets dat het Mauser geweer tot ergens in de jaren vijftig in het Turkse leger in gebruikt is geweest dus zal de bajonet ook in deze periode gefabriceerd zijn.

Voor de Spaanse M1893/13 bajonet geldt eigenlijk hetzelfde. Het zal in ieder geval van na 1913 zijn. Ook dit geweer is tot in de jaren vijftig bij het Spaanse leger in gebruik geweest. De Spaanse M1893 Mauser was ook in gebruik bij het Mexicaanse leger en vermoedelijk ook bij het Portugese. Dus het bajonet kan ook daar vandaan komen.

Aan het begin van deze topic vraag je of dat de bajonetten ook in WOI en II kunnen zijn gebruikt. De Turkse M35 bajonet kan in gebruik zijn geweest bij het Turkse leger gedurende WOII maar dit land is niet betrokken geweest bij de oorlog zelf.
De Spaanse M1893/13 bajonet kan dus op z'n vroegst van WOI dateren maar gedurende WOI en II is Spanje geen strijdende partij geweest. Het kan uiteraard wel zijn gebruikt gedurende de Spaanse burgeroorlog van 1936-1939.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Chris de Pis
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2011, 14:22

Re: bajonet..

Bericht door Chris de Pis »

Is daar achter te komen? Als er een nummer op staat zoals 50066? Wat zijn deze bajonetten eigenlijk waard?
Plaats reactie