echt of repro

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

echt of repro

Bericht door w200 »

Waar zou ik het beste de kennis vandaan kunnen halen voor het herkennen van echt of repro.
Zijn daar goede boeken of websites voor of iets anders?

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: echt of repro

Bericht door Kugelblitz »

w200 schreef:Waar zou ik het beste de kennis vandaan kunnen halen voor het herkennen van echt of repro.
Zijn daar goede boeken of websites voor of iets anders?

Alvast bedankt :)
Referentieboeken of goede fora. Allereerst is het handig te weten van welk verzamelgebied en/of welk land. Derde Rijk, helmen, uniformen, emblemen etc.? Over vrijwel elk specifiek onderwerp bestaan er goede boeken.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: echt of repro

Bericht door coco »

En toch zijn boeken en fora niet alles, kennis doe je ook op, op bijvoorbeeld beurzen en bij andere verzamelaars. Daarom ook veel spul door je handen laten gaan zowel origineel als repro.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: echt of repro

Bericht door custom »

w200 schreef:Waar zou ik het beste de kennis vandaan kunnen halen voor het herkennen van echt of repro.
De meeste kennis en ervaringen kan men opdoen bij verzamelaars die al heel lang in dit vak zitten en dan praat ik over 40 jaar
militairia verzamelen.....daar kan geen enkel boek tegen op!!

1) Veel materialen kennis hebben bv Patina goed kunnen herkennen van repro en of origineel dat speelt een grote rol.
2) Loop op de beurs eens mee met een zeer ervaren verzamelaar daar kan het beste boek niet tegen op voelen en bekijken.
3) Verf - spuitwerk + schilderwerk kunnen onderscheiden van repro of origineel.
4) leerwerk + Webbing goed bestuderen en gelijk verschil kunnen zien bij repro en of origineel.
5) Denk er om dat er veel wordt nagemaakt vooral Duitse uitrustingen bv HJ + SS de laatste groep is sowieso voor 95 % fake vooral bij helmen.
6) De beste leerschool is om zelf ook eens te onderzoeken en niet gelijk iets willen kopen maar eerst vragen aan ervaren verzamelaars >zie nr 2
7 Dus kom ik weer van zelf op punt 1+2 uit dat zijn de meest belangrijkste elementen om origineel van fake te kunnen ondescheiden.

Succes :)
Laatst gewijzigd door custom op 19 sep 2011, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: echt of repro

Bericht door jeroen wo2 »

Koop de boeken van Bender Publishing of Schiffer.
Never Back Down
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: echt of repro

Bericht door w200 »

okeej vast bedankt zover. Maar ik ken verder geen verzamelaars op dit gebied dus er is eigenlijk niemand waar ik mijn kennis vandaan kan halen. Dus dan kom ik al gauw uit bij boeken en websites :|. mijn interesses liggen toch wel voornamelijk bij het 3de rijk
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: echt of repro

Bericht door Kugelblitz »

w200 schreef:okeej vast bedankt zover. Maar ik ken verder geen verzamelaars op dit gebied dus er is eigenlijk niemand waar ik mijn kennis vandaan kan halen. Dus dan kom ik al gauw uit bij boeken en websites :|. mijn interesses liggen toch wel voornamelijk bij het 3de rijk
Je moet toch echt wat specifieker zijn, wat voor soort spullen zou je willen kopen, van welke onderdelen? Politiek, Waffen-SS, Wehrmacht? En uniformen, of onderscheidingen, emblemen, uitrusting, een complete pop?

Hoe beter je aangeeft waar je interesse naar uitgaat, des te beter we je kunnen helpen met boeken etc.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: echt of repro

Bericht door w200 »

mijn interesses trekken wel een beetje meer naar wapens en helmen. Het enige wat me eigenlijk helemaal niet trekt zijn persoonlijke spullen (zeep, sigaretten enz enz enz). Uniformen en SS vallen een heel eind af vanwege de prijzen :( jammer genoeg! hoop zo voldoende informatie gegeven te hebben
vast bedankt
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: echt of repro

Bericht door coco »

Heer, luftwaffe, kriegsmarine, hj, dj, luftschutz,sa, nsdap etc.?
Dat helpt ook al een stuk.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: echt of repro

Bericht door w200 »

Heer, luftwaffe, kriegsmarine, hj, dj, luftschutz,sa, nsdap etc.?
Dat helpt ook al een stuk.

vooral Hj mja (€) :/ en wehrmacht, de gewone normale grondtroepen vind ik het interessantst.
En waar staat ''Dj'' voor
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: echt of repro

Bericht door coco »

Hitlerjugend (hj) is niet echt duur hoor, en wehrmacht is een algemeen begrip net als ja ik zit in het leger tja bij de luchtmacht of bij de marine...?

DJ staat voor Deutsche Jugend net zoiets als de Hiterjugend.

De gewone grondtroepen ga ik uit van Heer, je hebt ook luftwaffe grond troepen (felddivision) en ook Marine grond troepen bijvoorbeeld küstenartillerie.

En wat vind je verder interessant welke slag of slagen, en vroeg oorlogs (1938-1940) midden (1941-1943) of laat ('44-'45)?

En vind je uitrusting interessant of enkel uniformen of enkel helmen of enkel wapens?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: echt of repro

Bericht door w200 »

ja ik bedoel Heer. en qua tijd gaat de interesse meer uit naar vroeg/midden.
De slagen heb ik me nog niet echt afzonderlijk in verdiept, ik heb alleen een boek over D-day gelezen ( D-day Will Fowler). De rest van mijn boeken die ik tot nu heb gelezen zijn meer over het gehele tijdperk ( De 2de wereldoorlog in foto's David Boyle 3de rijk + Azië)(aanrader) en een hele hoop documentaires. ik moet nog een hele stapel lezen mja alles op zijn tijd. :P

Uitrusting vind ik wel interessant, uniformen wat minder en ook de prijzen :) (het staat wel mooi bij je verzameling). Helmen en wapens staan toch wel bovenaan, maar aangezien ik uit Nederland kom vallen er ook al veel wapens af. :?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: echt of repro

Bericht door coco »

Hoezo een vergunning is niet lastig aan te komen, en als je het om de prijzen doet raad ik je af te beginnen.
Ik ben ook klein begonnen maar investeer zo links en rechts makkelijk honderden euro's in uitrusting en uniform ondertussen als je geduld en het geld er voor over hebt kan je ver komen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: echt of repro

Bericht door w200 »

ik doe het niet zo zeer om de prijzen maar dan wil ik wel zeker weten dat het echt is als ik 500 euro uitgeef aan een repro jasje vind ik dat wel erg zuur en misschien als ik me er dadelijk wat meer in verdiept ben en wat meer van af weet dan kan ik daar misschien aan gaan denken dat ik dan ook zeker een echte heb :) en kleine dingen voor een kleine prijs kunnen ook leuk zijn. en ik ben ook pas een half jaartje bezig dus wie weet wat er nog allemaal komt. :D
Plaats reactie