bevordering officieren na sneuvelen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door D_Dutch »

viny schreef:@D_Dutch; hoe bedoel je dat, onderscheidingen die ze niet verdienen?
Nou er zijn soms veteranen die beweren recht op meer onderscheidingen te hebben dan dat ze daadwerkelijk hebben, of zoals er soms mensen zichzelf voordoen als veteraan. Een klein voorbeeldje van een dergelijk geval waarbij iemand zichzelf onderscheidingen toekent;

Afbeelding

(Alleen de Korea onderscheidingen zijn legitiem, de Bronze Star e.d. niet.)
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door Nick U »

Wat ook mogelijk is , is dat de bevordering te velde werd doorgevoerd maar pas later in het Soldbuch verwerkt werd. Als je dan intussentijd sneuvelt is dat bijzonder ongelukkig.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door viny »

@D_Dutch; ah ja, ik ken ook een verhaal over een Vietnam veteraan die op elke meeting weer andere medailles had. Maar jezelf een medaille geven is niet officieel, geen certificaat etc. Zelf ken ik hier nog wel een voorbeeldje van, naa mijn uitzending in Afghanistan heb ik recht op een 'tic sticker' aka gevechts insigne, alle papieren ingevuld, op gestuurd en een bevestiging gekregen dat mijn aanvraag in behandeling is. Nu, 2 jaar na dato, nog helemaal nix.

Wat Nick zegt lijkt mij erg logisch, iemand is op papier al een hogere rang, maar nog niet bevorderd, of andersom, al wel bevorderd, maar het staat nog niet goed in het systeem om het maar zo even te zeggen. Ook ben ik het wel eens met het vriendjes politiek verhaal, om zo de na bestaanden een betere financiele toekomst te gunnen. Of dit voor manschappen ook kon lijkt mij stug.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gast

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door Gast »

Nee, want het punt is juist dat genoemde soldaten (iig alle door mij onderzochte postume promoties van de AA LAH) juist op papier pas ver na hun dood bevorderd werden. Die hogere rang hadden ze dus niet al "op papier" en ze sloegen bij hun postume promotie vaak één of meerdere rangen over.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door D_Dutch »

Gast schreef:Nee, want het punt is juist dat genoemde soldaten (iig alle door mij onderzochte postume promoties van de AA LAH) juist op papier pas ver na hun dood bevorderd werden. Die hogere rang hadden ze dus niet al "op papier" en ze sloegen bij hun postume promotie vaak één of meerdere rangen over.
Waar heb jij dan allemaal gezocht naar informatie?
Gast

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door Gast »

Volksbund, Deutsches Rotes Kreuz, Kriegstagebücher met Verlustlisten uit het Bundesarchiv-Militärarchiv, Personalakten uit de NARA (via John Moore) en contact met veteranen van de AA LAH.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door D_Dutch »

Gast schreef:Volksbund, Deutsches Rotes Kreuz, Kriegstagebücher met Verlustlisten uit het Bundesarchiv-Militärarchiv, Personalakten uit de NARA (via John Moore) en contact met veteranen van de AA LAH.
Loopt dat onderzoek dan al jaren? Volgens mijn bronnen bestaat er tegenwoordig geen veteranenkring voor de Leibstandarte SS Adolf Hitler meer.
Ruimteaapjes

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door Ruimteaapjes »

Ja, daar ben ik al heel lang mee bezig. Telefonisch spreek ik bijna wekelijks nog wel een veteraan van de AA LAH en binnenkort ga ik weer even thuis bij iemand langs. Daarnaast komen we in december weer eens bij elkaar met een aantal veteranen maar ik vrees dat dat inderdaad zo ongeveer de laatste keer zal zijn. De 2. Kompanie heeft in 2005 als laatste van de Truppenkameradschaften van de AA LAH een punt achter hun jaarlijkse bijeenkomsten gezet omdat het door ouderdom en gezondheid onmogelijk werd om nog voldoende deelnemers bijeen te krijgen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: bevordering officieren na sneuvelen?

Bericht door jurgen »

Aanvulling op jurgen: het was bij lagere rangen ook zeker het geval. De lijst met postume promoties in de AA LAH vermeldt vooral lage rangen, enkele onderofficieren en één officier. Opmerkelijk is tevens dat die lage rangen (vooral SS-Sturmmänner) allemaal postuum tot SS-Unterscharführer werden bevorderd, en daarmee de rang van SS-Rottenführer dus oversloegen: ze werden allemaal direct onderofficier gemaakt.

In dat geval houd ik in mijn archief gewoon de rangen aan die op de prentjes vermeld staan. Een postume promotie geeft wat mij betreft niet de reële situatie weer.

Wat ik wel nog steeds vreemd vind is dat jij gewag maakt van lage rangen en dat ik die nog praktisch niet ben tegengekomen. Spitst jouw onderzoek zich enkel toe op de AA LAH (een SS-eenheid) en zoja, zou dat iets met de bevorderingen te maken kunnen hebben? Misschien was dat daar een stuk gebruikelijker dan in de Wehrmacht?
Plaats reactie