Bescheiden collectie Trappmeister

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door Trappmeister »

Zoals ik al eerder had aangegeven ben ik bezig met een WH mannequin. Bij deze wat foto's. Zoals iedereen kan zien ontbreekt er nog het één en ander.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door coco »

Ziet er leuk uit, ik zal enkel wel een broodzak kopen en daar je veldfles op doen ;)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door Mallory »

Broodzak is zo te zien wel aanwezig: op de gasmaskerbus gebonden.

Ben wel benieuwd Trappmeister, vanwaar de keuze van deze draagwijze van al het materiaal? Heb je daar documentatiemateriaal, bijv. een foto, van?

Ziet er tot nu toe erg mooi uit!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door coco »

Owja nu zie ik het, aparte plaats voor een broodzak?
Je kan daar beter een Gasplane tasje op doen?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door Trappmeister »

coco schreef:Owja nu zie ik het, aparte plaats voor een broodzak?
Je kan daar beter een Gasplane tasje op doen?
Klopt maar die heb ik nog niet...
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door coco »

Dan nog zou ik je broodzak niet zo op de gasmaskerbus doen, het ziet er niet zo heel mooi uit en is ook totaal niet historisch correct, terwijl een gasmaskerbus zonder tasje wel historisch correct is.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door Trappmeister »

Ja klopt... Alles op z'n tijd. Heb deze mannequin net staan...

Historisch correct is trouwens wel en beetje een vaag begrip. Als je het mij vraagt is dat de standaart uitrusting van bijvoorbeeld een WH-er. Maar een oostfrontstrijder met een PPSH, is dat dan niet historisch correct? Uitrustingstukken zoals te zien op mijn mannequin werden door de drager gedragen zoals hij ze goed/fijn/functioneel vond zitten.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door Mallory »

Goed punt, Trappmeister. Ik vind ook dat er vaak te snel wordt geroepen dat iets niet 'volgens het boekje' is. Ik heb ooit een citaat gelezen van een Oostfrontveteraan die naar een reenactmentshow ging en zich kapot lachte omdat hij vond dat iedereen er veel te 'goed' uitzag. Daarmee doelde hij op het feit dat iedereen alles volgens het boekje droeg en ook echt álles. Hij lichtte toe dat iedereen zo zijn persoonlijke voorkeur had voor draagwijze, niet iedereen had altijd constant zijn hele hebben en houwen aan zijn lichaam, anderen wel. Enz.

Ik vind het acceptabel tot op het niveau dat er nog duidelijk aantoonbare bewijzen zijn voor een bepaalde draagwijze in het veld. Officieel behoorde bijvoorbeeld de riem van de gasmaskersbus over de rechterschouder gehangen te worden, terwijl sommigen dit dikwijls over de linkerschouder droegen. Hier zijn ook vele foto's van. Ik zie niet in waarom zoiets dan niet goed zou zijn.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door coco »

Ik zie het praktische nut niet in van je broodzak op je gasmaskerbus, maar dit kan aan mij liggen hoor.
En nu ga je andere feiten en meningen boven tafel halen zoals ppsh en gasmaskerbusriem maar dit heeft beide te maken met ordnung muss sein en niet met het praktische nut.

Je moet zelf weten hoe of wat je je pop inricht alleen is dit ook niet echt goed voor de broodzak zelf.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door Mallory »

De PPSH werd door Trappmeister geopperd, de gasmaskerbusriem door mij. Wie bedoel je met 'je'? Ik voel me deels aangesproken maar reageer toch.

De reactie die ik gaf was niet bedoeld op het voorbeeld van de draagwijze van deze specifieke broodzak, maar over draagwijze in het algemeen.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door coco »

En daarmee haal jij 2 dingen door elkaar, want het ging om de broodzak en je komt met andere voorbeelden.
Al mijm verdere reacties draaien om de draagwijze van de broodzak en niet om algemene draagwijze.

Ik stel de vraag richting trappmeister: wat is het praktische nut van je broodzak op je gasmaskerbus?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door Mallory »

coco schreef:En daarmee haal jij 2 dingen door elkaar, want het ging om de broodzak en je komt met andere voorbeelden.
Nee hoor, ik reageerde in eerste instantie op Trappmeister zijn bericht over "historische correctheid". Met mijn voorbeelden bleef ik algemeen, maar toch betrok je mijn reactie bij die van jou (nl. door een deel van mijn reactie te citeren in een antwoord eigenlijk gericht op Trappmeister).
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door Trappmeister »

coco schreef:En daarmee haal jij 2 dingen door elkaar, want het ging om de broodzak en je komt met andere voorbeelden.
Al mijm verdere reacties draaien om de draagwijze van de broodzak en niet om algemene draagwijze.

Ik stel de vraag richting trappmeister: wat is het praktische nut van je broodzak op je gasmaskerbus?
Er is absoluut geen praktisch nut van de broodzak op de bus, maar er ontbreekt een lus voor aan de koppel, vandaar deze tijdelijke oplossing. :)
Gasplane en nieuwe broodzak zijn trouwens onderweg, weer een stap dichterbij een complete uitrusting. Moet alleen nog een draagriem hebben voor de gasmaskerbus. Dus als iemand die nog heeft liggen hoor ik dat graag.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door coco »

Aha duidelijk, nou mooi dat er weer een deel aankomt.

Hiscoll.com heeft originele riemen staan, zijn wel aardig prijzig!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: Bescheiden collectie Trappmeister

Bericht door Trappmeister »

Nieuw in de collectie. De drie versies van de Kraftfahrerbewährungsabzeichen. Goud, zilver en brons :) Poos naar op zoek geweest in deze staat. Allen met Herstellerstempel (Jacob Bengel - Oberstein). Moet ze nog binnen krijgen. Zal dan nog wat meer gedetaileerde foto's maken.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie