Persoon in artikel Historia, Stalingrad

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Persoon in artikel Historia, Stalingrad

Bericht door yente »

Hallo iedereen,
Ik was op de bus het tijdschrift Historia aan het lezen. (nr 3/2011)
Het was een artikel over Stalingrad.
Maar een bepaald persoon intrigeerde me, namelijk sergeant Günther Wallrawe.
Hij zou geschoten(na bepaalde acties) zijn geweest in de maag en kon zo een plaatsje bemachtigen op de wel gekende zeldzame vliegtuigen die toen opstegen.
Maarnu op het einde van het artikkel staat dat er over hem niets meer geweten is.
Een dokter waarover men het ook had, heeft het wel overleeft. Dus zou hij dan met het verhaal van deze persoon zijn te voorschijn gekomen?
Hoe kunnen ze het anders weten als er over de Wallrawe niets meer bekend is.

Maar waar ik nu eigelijk naar wil toe gaan, is er dan echt niks meer over deze man bekend?
Zijn vliegtuig zou kunnen zijn neergeschoten, maar werden er dan geen lijsten bijgehouden? Maarja in die omstandigheden...
Moest hij toch een veilige vlucht hebben gehad, Moet er toch nog iets te vinden zijn?
Heeft de schrijver niet genoeg werk geleverd(door bv niet opzoek te gaan naar familie) of is er echt niets meer te vinden? :)
Ik ben zelf niet zo echt thuis in het opzoeken van veteranen dus vandaar deze vraag.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Persoon in artikel Historia, Stalingrad

Bericht door D_Dutch »

Hallo,

Günther Wallrawe staat niet op de Volksbund website dus heeft hij hoogstwaarschijnlijk de oorlog overleefd. Meer informatie zou er zeker moeten zijn, in ieder geval bij de Deutsche Dienststelle.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Persoon in artikel Historia, Stalingrad

Bericht door jurgen »

D_Dutch schreef:Hallo,

Günther Wallrawe staat niet op de Volksbund website dus heeft hij hoogstwaarschijnlijk de oorlog overleefd. Meer informatie zou er zeker moeten zijn, in ieder geval bij de Deutsche Dienststelle.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Dat is geen zekerheid.
Ik heb erg veel bidprentjes van soldaten die niet op de Volksbund vermeld staan, en gesneuveld zijn ze wel degelijk.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Persoon in artikel Historia, Stalingrad

Bericht door D_Dutch »

jurgen schreef:
D_Dutch schreef:Hallo,

Günther Wallrawe staat niet op de Volksbund website dus heeft hij hoogstwaarschijnlijk de oorlog overleefd. Meer informatie zou er zeker moeten zijn, in ieder geval bij de Deutsche Dienststelle.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Dat is geen zekerheid.
Ik heb erg veel bidprentjes van soldaten die niet op de Volksbund vermeld staan, en gesneuveld zijn ze wel degelijk.
Ik zeg ook hoogstwaarschijnlijk. ;)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Persoon in artikel Historia, Stalingrad

Bericht door asjemenou »

Interessant verhaal maar tot in hoeverre is zo'n persoon te traceren dan? In het verleden heb ik ook wel eens onderzoek gedaan naar bepaalde militairen. In de meeste gevallen liep het onderzoek vast omdat ik geen medewerking van betreffende instanties kreeg. Dit had dan te maken met de waarborging van de privacy van de betreffende persoon. Meestal maak je alleen kans als je een zogenaamd 1e lijns familielid bent van de gezochte persoon. Dus een ouder, (klein)kind , broer of zus.

Wat Günther Wallrawe betreft, Stalingrad heeft hij dan overleefd maar hoe is het hem daarna vergaan? Is hij naar zijn herstel teruggegaan naar het Oostfront en heeft hij de oorlog overleefd of is hij toch gesneuveld?
Aan het Oostfront (Sovjet-Unie) werd er iets anders omgegaan met de berging van stoffelijke overschotten van gesneuvelde militairen dan hier in het westen. De Sovjets waren hier namelijk niet zo nauwkeurig in. Meestal werden de gesneuvelde militairen, vriend of vijand in massagraven begraven.
Gesneuvelde militairen die een noodgraf hadden bleven daar meestal ook nog eens in begraven. Zo komt het dat bepaalde WOII slagvelden in de voormalige Sovjet-Unie bezaaid liggen met dit soort (onbekende) noodgraven. Anders gezegd de gesneuvelde militairen die in zo'n noodgraf liggen of hebben gelegen zijn/waren meestal niet geregistreerd als gesneuveld. Meestal staan/stonden ze slechts te boek als vermist zijnde.
En wat Duitse militairen aan het Oostfront betreft, dit zijn er nogal wat. Daar komt nog eens bij dat veel Duitse krijgsgevangen in de Sovjet-Unie anoniem zijn gestorven.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie