[Advies] Familie van soldaat doet lastig

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

[Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Sinds een tijd ben ik in het bezit van een fotoalbum van een Nederlandse soldaat uit de jaren 30 die bij het KNIL diende. Na wat speurwerk kwam ik erachter wie de persoon was en ging op zoek naar zijn familie, die ik zonder al te veel moeite wist te traceren. Ik legde hun uit dat ik een fotoalbum van een familielid van hun in mijn bezit heb, en of ze misschien leuk vonden als ik ze scans stuurde zodat we informatie uit konden wisselen.

Dit viel bij hun niet al te goed. Ze bleven zich afvragen hoe het kwam dat het niet in hun familie was, waren erg terughoudend met informatie geven en eisten(!) zelfs dat ik het album gratis opstuurde. Nu heb ik uitgelegd dat ik dat graag wil doen, maar dat het onmogelijk is aangezien ik dan honderden euro's verlies maak. Nu heb ik uitgelegd dat ik door enkele financiële tegenslagen het album hoogstwaarschijnlijk moet verkopen, en vroeg of hun het dan over willen kopen zodat het in hun familie blijft. Nu heb ik dat aan hun gevraagd waarop de familie enorm boos reageerde. Ze vinden het onacceptabel dat ik er geld voor vraag, maar willen ook niet dat ik het verkoop, wat ik haast wel moet.

Wat moet ik nou aan met deze situatie? Ik kan het niet zo goed snappen, ik heb nooit zulke problemen gehad in mijn contact met Duitse, Amerikaanse en Engelse families van veteranen dus vraag me nu echt af wat ik hiermee aan moet. Iemand enig advies? Ik word letterlijk door vier familieleden gebombardeerd met e-mails. :(

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door Bert-Jan »

Gewoon verkopen.
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door Stafford »

je hebt hun het allemaal uitgelegd en de kans gegeven om het alsnog ( tegen betaling ) in hun bezit te krijgen dus ... ik zou het gewoon verkopen !!
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door Trappmeister »

Misschien heeft de persoon van wie het album is wat te verbergen? Misschien nog wat verder doorzoeken en dan verkopen? Als er hele kwalijke zaken aan het licht komen kan je ze zelfs nog wel chanteren ;)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Bedankt voor het advies tot nu toe. Ik ken zo al een paar mensen die het willen kopen maar ik vrees dat de familie me dan helemaal niet meer met rust laat. :/

Trappmeister, bedoel je dat de soldaat in kwestie iets te verbergen heeft? Ik zou het graag verder willen onderzoeken maar helaas zijn er weinig persoonsgegevens van het KNIL en weet ik alleen dat hij tijdens WO II in een Jappenkamp zat en uiteindelijk in 1946 als pelotonscommandant gesneuveld is.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door johan willaert »

Op Ebay zetten en de familie de link van de auction doorsturen... :evil:

Je hebt jezelf niets te verwijten... Je hebt ze een eerlijke kans gegeven en ze willen er niet op ingaan...
Blijkbaar is het album hen dan toch niet zo veel waard...
Als je het hen gratis geeft, vind je het misschien volgende week zelf terug op Ebay...
Als het dan toch zo waardevol is voor hen, waarom hebben ze het in het verleden niet gehouden?
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door D_Dutch »

johan willaert schreef:Op Ebay zetten en de familie de link van de auction doorsturen... :evil:

Je hebt jezelf niets te verwijten... Je hebt ze een eerlijke kans gegeven en ze willen er niet op ingaan...
Blijkbaar is het album hen dan toch niet zo veel waard...
Als je het hen gratis geeft, vind je het misschien volgende week zelf terug op Ebay...
Als het dan toch zo waardevol is voor hen, waarom hebben ze het in het verleden niet gehouden?
Helemaal gelijk in. Het meest rare is nog wel dat toen ze in het begin eisten dat het album opgestuurd werd naar hun ze mij vertelden dat de familie geen foto's had van de soldaat (en zijn broer) in kwestie, en toen ik vroeg of ze het album wilden overkopen hadden ze ineens genoeg foto's en hadden ze de foto's uit het album al. :+

Ze zeiden dat de huishoudster het album achterover gedrukt had maar de verkoper die het aan mij doorverkocht vertelde gewoon dat de kleindochter het verkocht had, maar dat wilde de familie weer niet geloven van mij. :full:
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door Kugelblitz »

Vreemd verhaal. Gewoon verkopen die handel als dat nodig is en de mailtjes van de familie bij de 'ongewenste mail' zetten, heb je er geen last meer van.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door Haplo »

En als de mailtjes op een dreigende manier doorgaan... aangifte doen van Laster cq huisvredebreuk.
Zeker geen mailtjes zomaar verwijderen.
Gewoon nog éénmaal aan de familie aanbieden, Alle mail adressen in kopiëren.
Misschien er nog bijzetten dat wanneer er steeds mailtje blijven komen (ook naar verkoop ) dat je er aangifte van gaat doen.
Vaak stopt het dan wel.
Jij hebt het op een normale manier verkregen, dus het is aan jou wat je er mee wilt doen.
En jij probeert er het beste van te maken door het weer aan de familie te verkopen.
Vaak werken mensen wel mee.
Maar dit stinkt.
Zeer grote kans dat Johan gelijk heeft.
Mvg/Best regards, Sipke
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door 779 »

Uhm hallo? Jij bent wettig eigenaar van dit stuk. Ookal zou het in het verleden ontvreemd cq gestolen zijn, jij hebt het wettig gekocht van een handelaar. De familie zou dankbaar moeten zijn dat je het hun als eerste aangeboden hebt. Als ze als een ondankbare hond gaan redenen, dan is het aanbod toch over?
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door wvd »

779 schreef:Uhm hallo? Jij bent wettig eigenaar van dit stuk. Ookal zou het in het verleden ontvreemd cq gestolen zijn, jij hebt het wettig gekocht van een handelaar. De familie zou dankbaar moeten zijn dat je het hun als eerste aangeboden hebt. Als ze als een ondankbare hond gaan redenen, dan is het aanbod toch over?
En zo is het precies graag of niet lekker laten uitzoeken en verkopen simpel
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door arie »

:zapped: Niet te geloven wat een verhaal, daar ga je dan met je goede gedrag, krijg je dit als dank! :bonk:
(stank voor dank dus)
Ik zelf had dat die beste mensen dat nog even laten weten en was er helemaal klaar mee.

Op Marktplaats zetten dat fotoalbum. :evil:
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door zjopske »

Ach wel, de familie heeft op een of andere manier gezorgd dat het album in de handel is gekomen.
Wat redelijk is, het album voor de aangekochte prijs weer (terug) te verkopen aan de familie.

En inderdaad mocht de familie niet ingaan op dit aanbod dan zie ik geen verdere belemmering om het te verkopen op marktplaats of een dergelijke site.

Op de overige antwoorden, smoesje en dergelijke niet reageren. Gewoon een duidelijk mailtje sturen, u kunt het kopen voor een x bedrag, zo niet dan word het aan een andere verzamelaar verkocht.
Ik zou de mailtjes wel bewaren en niet weggooien, mochten ze je op andere manieren lastigvallen (telefoon e.d.) dan zijn de mailtjes een mooi bewijsstuk bij een aangifte.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door earlymb »

De familie heeft niets te eisen, je hebt het album normaal gekocht dus jij bent de enige die bepaalt wat je ermee doet. Je kan ze het recht van eerste koop geven (voor jouw prijs) als je het weg gaat doen, maar je bent daar absoluut niet toe verplicht. Hoe het album uit hun beheer is geraakt is jouw probleem niet nu je het zelf tegoedertrouw hebt gekocht. Als het om een officier gaat zou je eens contact kunnen opnemen met het Legermuseum Delft, misschien kunnen ze je helpen (vraagbaak@ legermuseum.nl).

Overigens denk ik niet dat je moet rekenen op honderden euro's voor dat album.

Grtn :wink:

David
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: [Advies] Familie van soldaat doet lastig

Bericht door D_Dutch »

Bedankt voor alle reacties wederom. Ik heb zojuist de familie nogmaals beleefd aangeboden om het album aan hun te verkopen aangezien ze in het begin het album zo enorm graag wilden hebben, voor dezelfde prijs die ik ervoor betaald heb. Zo niet, dan zet ik het gewoon op Ebay of Marktplaats. Naar mijn weten zijn hier geen KNIL verzamelaars anders had ik het hier best aan willen bieden. :)
earlymb schreef: Overigens denk ik niet dat je moet rekenen op honderden euro's voor dat album.
Hoezo niet? Daar kan je pas over oordelen als je de inhoud van het album weet. :wink: Ik heb er dat bedrag voor betaalt en ik vraag het gewoon voor hetzelfde bedrag.
Plaats reactie