HJ Dolk

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: HJ Dolk

Bericht door coco »

Volgens waf een moderne repro met gesimuleerde veroudering.
Aangezien je hem uit een groter lot hebt denk ik niet dat je er verlies op lijdt, toch is het altijd rot.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: HJ Dolk

Bericht door viny »

Ja, maar check waf. Fake zoals ik dacht.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: HJ Dolk

Bericht door Schijnwerper »

coco schreef:Kom je weer aanzetten met een foto van een bepaalde maker in een bepaalde tijd met een bepaalde ruit.
Er zijn honderder soorten HJ dolken, per maker verschillen ze al en dan ook nog per periode en per ruit, dus aankomen zetten met een willekeurige foto is niet waar Viny op zit te wachten denk ik.

Correct me if i'm wrong maar dit is niet de eerste keer dat je hiermee komt.

Als je nu aankomt met een foto van dezelfde maker, zelfde periode en die heeft een andere ruit kunnen we er wat mee.

Sorry als ik bot over kom maar het vergelijken van militaria van foto op foto is heel erg lastig, zeker als je het object niet in je handen hebt, daarom kan je beter per object beoordelen en niet appels met peren vergelijken (of peren met peren in dit geval).

Zie je toch verkeerd ruitje is zo vals als wat, hele dolk is duidelijk vals en wat, en slechte grap om hem wat te camoufleren verouderden :)
Hier hoef je geen eens een kenner verzamelaar HJ dolken voor te zijn om het zo te zien.
Originle Ruitje is altijd mooi verzorgt andere maker jaartal of niet, zitten soms wel minimale verschillen in, maar deze gestoonde :frownno:
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: HJ Dolk

Bericht door Kurt Meyer »

Geen goede nee.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: HJ Dolk

Bericht door coco »

@schijnwerper, zo bar slecht ziet het ruitje er nog niet uit en gezien je het jaar van aanmaak niet weet is het altijd lastig dit te gaan vergelijken met een gevonden plaatje van internet.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: HJ Dolk

Bericht door Schijnwerper »

Heeft niets met jaartal te maken jaartal is niets voor niets niet te zien bij deze kopie HJ Dolk, kijk maar eens zelf waar zo'n Ruitje HJ diamant minimaal aan moet voldoen :)
Zo'n beginners fout slordig maar geen ramp vergeef het je :wink:
Kijk maar eens even rustig rond.

http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=36&t=20294

Dit is volgens jou dan ook niet slecht dat HJ daimandje al lijkt ie er al meer op toch duidelijk fake net zoals de rest van de dolk opschrift is fout maker is fout etc.

http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=28523
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: HJ Dolk

Bericht door coco »

Ik verzamel gans geen Hj en ben dat ook niet van plan te gaan doen, maar mijns inziens zag dat ruitje er redelijk uit ik heb veel slechtere gezien.
Overigens blijft indeze gelden dat je met een willekeurige foto van internet geen exemplaar hier kan gaan vergelijken, wat het ook is omdat er gewoon verschillen bestaan tussen bijvoorbeeld makers.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: HJ Dolk

Bericht door Schijnwerper »

Ziet er niet slecht uit, ziet er redelijk uit :roll: Sjah daar kan je verder weinig mee.
Maar lijkt me wel verstandig om ze ook niet te gaan verzamelen.
Zijn geen willekeurige foto is het verschil van een echte originele HJ Dolk Diamant versus het verschil volgens jouw een redelijke niet slechte HJ Diamant.

Afbeelding


Afbeelding


Als je deze 2 vergelijkt lijkt me toch duidelijk iets niet klopt of je denkt dat het een late versie is?
Of dat er zo veel verschil zit in maker van het HJ Diamant.
Maar schei er mee uit verder want het lijkt me toch wel duidelijk nu.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Hans Bakker
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2011, 13:39

Re: HJ Dolk

Bericht door Hans Bakker »

Misschien overbodig maar is in mijn ogen idd ook een fake, vooral afgaande op het ruitje.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: HJ Dolk

Bericht door coco »

@schijnwerper, ik zie je punt wel in hoor en geef je ook 100% gelijk.
Maar zoals viny al aangaf er bestaan ook HJ ruitjes zonder die bubbeltjes (om het even zo te noemen), en nu vergelijk je een HJ ruitje met bubbeltjes met eentje zonder.
Afgaande op alleen dat feit kan dat ervoor zorgen dat een beginnend verzamelaar gaat denken dat alleen HJ ruitjes met deze bubbeltjes origineel zijn.
Daarom moet je soms dingen misschien niet zo zwart wit brengen, overigens valt bij deze ruitjes wel een goede vergelijking te maken met eentje van internet maar met andere dingen (zeker dingen als abzeichen en stoffen emblemen) is dat niet altijd zo.

Wat me wel een beetje opviel is dat iedereen gaat posten nadat er op waf was gereageerd, maar dat zal wel aan het tijdstip liggen..?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: HJ Dolk

Bericht door jeroen wo2 »

Misschien komt dat ook wel omdat de mensen daar er wel verstand van hebben! :wink:
Ik wil je niet aanvallen hoor, alleen maar helpen, je zei zojuist dat je nul verstand van Hitlerjugend hebt en Viny post tenslotte geen halfgare reactie's, probeer dan de discussie te vermijden als het niet van belang is.
Viny wil niet horen van ''Correct me if i'm wrong'' en ik denk of vermoed maar liever dat iemand er zeker van is dat dit een origineel of repro exemplaar is.
Never Back Down
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: HJ Dolk

Bericht door viny »

Dank je Jeroen, ik wou het niet zeggen om dat het vaak met coco hetzelfde verhaaltje is. Overal verstand van (willen) hebben. Beetje jammer.
'War is delightful for those who have not experienced it'
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: HJ Dolk

Bericht door coco »

Het correct me if i'm wrong is heel niet van toepassing op de dolk met een beetje goed lezen was je daar achter gekomen.
Ik ben blij dat ik weer wat heb opgestoken van HJ dolken en dat ik elke dag nog bij leer.
En ik zal in het vervolg niet meer proberen te helpen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Re: HJ Dolk

Bericht door wukko »

Deze dolk is fake. Kijk aub eens goed naar het embleem ,en wat dit item echt verraadt is de zgn vingerbeschermer. Bij de originele dolken loopt deze veel krommer omhoog(zie de eerder geplaatste foto).Na-oorlogse exemplaren hebben deze meer naar buiten staan alvorens de kromming begint. Zal wel door het Wirtschaftswunder komen, toen de Duitse kinderen meer vlees op hun botten hadden!

m.v.g. Alex.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: HJ Dolk

Bericht door Schijnwerper »

Sjah goed leren we weer wat mensen van, kijk alleen maar hoe het ruitje in die handvat dolk zit geperst.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie