Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Rambo8210
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jul 2010, 15:59
Locatie: West-Vlaanderen

Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door Rambo8210 »

Ik ben onlangs op een zakhorloge gestoten, maar ik kan hierover niet veel terug vinden

het zou dus gaan om een zakhorloge van de SS-Freiwilligen-Sturmbrigade Langemarck; en Vlaamse Waffen-SS-eenheid die op 7 mei 1943 uit het Vlaams Legioen werd opgericht, en later werd omgevormd tot de 27. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division Langemarck.

Heeft iemand een idee of dit een origineel item is? of is het een copie, of is het een gewoon zakhorloge waarop iemand achteraf de tekst heeft gegraveerd om de waarde te verhogen? Waarvoor GFS-HJ staat weet ik ook niet helemaal zeker. Misschien HJ voor hitlerjugend?

Als iemand meer info heeft over dit stuk, of het al dan niet een origineel stuk is, alle info word gewaardeerd.
verder staat er dus op de voorkant van het horloge gewoon het merk (Regent) verder geen datum.
Afbeelding
Afbeelding
Si vis pacem, para bellum
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door Mallory »

Kleine opmerking: volgens mij is het geen horloge, maar meer iets als een stop watch, gezien de wijzerplaat?
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door emielS »

dit is toch geen horloge maar een stopwatch???
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door zjopske »

Horloge? Een stopwatch eerder denk ik.

De gravering ziet er op het eerste gezicht wel erg scherp uit terwijl de plaat toch al wat erosie heeft. Maar zeker ervan zijn dat het een repro is ben ik niet. Dat kan ik niet zeggen aan de hand van deze foto`s, het onder eigen ogen zien zou helpen.

En als het nummer 024 is, waar is de rest?
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door utmi »

ik denk dat je het antwoord zelf ook wel (stiekem) weet:
Rambo8210 schreef: is het een gewoon zakhorloge waarop iemand achteraf de tekst heeft gegraveerd om de waarde te verhogen?
Their name liveth for evermore
Rambo8210
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jul 2010, 15:59
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door Rambo8210 »

Juist ja, stapwacht. Ik had inderdaad mijn vermoedens, maar meestal komt een stuk nooit 1 keer voor. Of het nu een Fake is of origineel meestal zijn er meerdere te vinden. Aangezien ik niks terugvond moest ik eens een tweede mening horen. Bedankt iedereen voor de reactie
Si vis pacem, para bellum
Rambo8210
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jul 2010, 15:59
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door Rambo8210 »

De text betekent: G.F.S. Gebietsfuhrerschule Hitler Jugend,Schloss Langemarck,
Si vis pacem, para bellum
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door Stafford »

Mooi exemplaar zoiets stond laatste ook op MP !
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door coco »

Ik denk dat het gewoon fake is hoor, er is zoveel van dit soort graveringen op de markt en ik heb nog nooit overtuigend origineel gezien.
Mocht zoiets origineel zijn is het toch ook bakken met geld waard neem ik aan, en niet voor 4 tientjes op marktplaats te vinden.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Paddy
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 aug 2011, 14:23
Contacteer:

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door Paddy »

Soldatenkunst (trench art) is niet alleen van WOI, soldaten hebben zich vaak uit verveling bezig gehouden met het versieren van hun persoonlijke spullen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
http://www.ablhistoryforum.be" onclick="window.open(this.href);return false;
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door koe op zolder »

Het probleem is alleen dat je bijna nooit zeker weet wanneer het gedaan is, daarom kan je ze beter zelf vinden in de grond of nog liever op zolder.
Veel van de horloges etc zijn trouwens erg duidelijke nepperds.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Paddy
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 aug 2011, 14:23
Contacteer:

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door Paddy »

koe op zolder schreef:Het probleem is alleen dat je bijna nooit zeker weet wanneer het gedaan is, daarom kan je ze beter zelf vinden in de grond of nog liever op zolder.
Veel van de horloges etc zijn trouwens erg duidelijke nepperds.
Daar heb je 100% gelijk in :oops:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
http://www.ablhistoryforum.be" onclick="window.open(this.href);return false;
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2011, 08:07
Locatie: Kelmis (Be)
Contacteer:

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door one_O_five »

Allemaal even goed doordenken en goed lezen wat er op dat horloge staat ...

Om te beginnen staat er in grote Gotische letters HJ op wat staat voor Hitlerjugend.
Haldem is een plaatsje in Noord Duitsland waar zich het Schloss Haldem bevind.
Langemarck is nu nog een veelgebruikte naam voor straten en pleinen in gans Duitsland, in de HJ werden groeperingen en ondergroeperingen ook naar benamingen uit WO I benoemd.
Regent is vandaag nog een Duitse fabrikant van uurwerken.
Dan handelt het zich niet om een zakuurwerk maar om een chronometer.
Van 1936 tot tot 1945 was in het bovengenoemd Schloss Haldem de "Gebietsführerschule der Hitlerjugend (Langemarck) " gevestigd.

Volgens mij bent U allen (inbegrepen Paddy) op het verkeerde spoor en bezit ge een zeldzaam exemplaar, misschien kunt ge beter eens contact opnemen met de fabrikant ... http://www.regent-uhren.de/
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door 779 »

one_O_five schreef:Allemaal even goed doordenken en goed lezen wat er op dat horloge staat ...

Om te beginnen staat er in grote Gotische letters HJ op wat staat voor Hitlerjugend.
Haldem is een plaatsje in Noord Duitsland waar zich het Schloss Haldem bevind.
Langemarck is nu nog een veelgebruikte naam voor straten en pleinen in gans Duitsland, in de HJ werden groeperingen en ondergroeperingen ook naar benamingen uit WO I benoemd.
Regent is vandaag nog een Duitse fabrikant van uurwerken.
Dan handelt het zich niet om een zakuurwerk maar om een chronometer.
Van 1936 tot tot 1945 was in het bovengenoemd Schloss Haldem de "Gebietsführerschule der Hitlerjugend (Langemarck) " gevestigd.

Volgens mij bent U allen (inbegrepen Paddy) op het verkeerde spoor en bezit ge een zeldzaam exemplaar, misschien kunt ge beter eens contact opnemen met de fabrikant ... http://www.regent-uhren.de/
Ooit gedacht dat het eventueel ook een recent aangebrachte markering kan zijn van een faker die zijn huiswerk gedaan heeft? Dat de tekst klopt wil niet meer automatisch betekenen dat iets origineel WO2 periode is... Iedere verzamelaar die zo denkt kan beter ermee ophouden.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zakhorloge Vlaamse SS Langemarck?

Bericht door coco »

Hahaha wat een prachtige redenatie, ik ben om hoor ding is 100% goed.... :lol:
Het is gewoon een fake, leer ermee leven maar 99% van dit soort gegraveerde meuk is gewoon namaak en het is ook altijd toevallig dat er alleen maar SS of zeldzame Hj afdelingen worden gemeld op dit soort horloges nooit eens een gewone Heer kompagnie ofzo.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie