HJ Dolk

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: HJ Dolk

Bericht door Kurt Meyer »

Schijnwerper schreef:Sjah goed leren we weer wat mensen van, kijk alleen maar hoe het ruitje in die handvat dolk zit geperst.
?

Snap niet waarom het ruitje los moet zitten.. Na 70 jaar komt er afval en stof in waardoor deze nog wel eens goed vast kunnen gaan zitten!
Het los zitten van een ruitje zegt niet veel over de orginaliteit.
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: HJ Dolk

Bericht door Trappmeister »

Ik heb nog een bodemvondst HJ-dolk liggen met ruitje. Die is 100% origineel, zal kijken of ik die een dezer dagen kan plaatsen.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: HJ Dolk

Bericht door Edgar »

Het correct me if i'm wrong is heel niet van toepassing op de dolk met een beetje goed lezen was je daar achter gekomen.
Een beetje goed lezen wordt vergemakkelijkt door het gebruik van leestekens. :wink:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: HJ Dolk

Bericht door coco »

Ik had misschien die enter er niet tussen moeten doen, my bad.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: HJ Dolk

Bericht door Schijnwerper »

Kurt Meyer schreef:
Schijnwerper schreef:Sjah goed leren we weer wat mensen van, kijk alleen maar hoe het ruitje in die handvat dolk zit geperst.
?

Snap niet waarom het ruitje los moet zitten.. Na 70 jaar komt er afval en stof in waardoor deze nog wel eens goed vast kunnen gaan zitten!
Het los zitten van een ruitje zegt niet veel over de orginaliteit.
Zo wordt het bijna een woordelijke politieke discussie

De truk van de losliggende diamant klopt wel. het is namelijk zo dat de diamant gewoonlijk met 1of 2 pinnen door het handvat werd gestoken en dan werd omgeplooid, en daarna werd dan het handvat aan het geheel (lemmet/mes) gereveteerrd. het diamantje zit dus niet volledig vast in het handvat maar kan dus lichtjes bewegen als je erop tikt.
Vaak werden de dolken na de oorlog genazifieerd en dat ging hier redelijk makkelijk, gewoon mespunt onder diamant en gedaan ermee.
Soms werden dan deze diamanten er later terug ingelijmd ook gewoon HJ Speltjes en dan zitten deze dus niet los , want dan kan een teken kan zijn dat er aan geprutst is.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: HJ Dolk

Bericht door Kurt Meyer »

Nogmaals, Als er vuil tussen zit oid dan gaat hij zowieso vast zitten.
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: HJ Dolk

Bericht door Trappmeister »

...
Laatst gewijzigd door Trappmeister op 16 okt 2011, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: HJ Dolk

Bericht door Kurt Meyer »

Heb je deze zelf gevonden?

Heb eerlijk gezegd het gevoel dat deze niet orgineel is..
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: HJ Dolk

Bericht door Trappmeister »

Zelf gevonden. Graag een onderbouwing van je twijfels aan de originaliteit... Ben erg benieuwd.
Laatst gewijzigd door Trappmeister op 15 okt 2011, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: HJ Dolk

Bericht door Kurt Meyer »

Zover ik weet mag de diamant NOOIT samen lopen met de grip ruitjes.
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: HJ Dolk

Bericht door Trappmeister »

Gaan we weer een discussie beginnen of het wel of niet gelijk moet lopen...? Wat zijn precies je argumenten (onderbouwt graag) om te denken dat het een imitatie is.
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: HJ Dolk

Bericht door Kurt Meyer »

Ik zeg gewoon mijn mening over wat ik denk over de dolk.

Vertel het verhaal eens achter de dolk.
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: HJ Dolk

Bericht door Kurt Meyer »

Hier een foto van een naroologs model :

Afbeelding

Verder nog :

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=473993
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: HJ Dolk

Bericht door Trappmeister »

Ik zie heel weinig overeenkomst met de dolk die jij hebt opgestuurd... Dolk is aantal jaar geleden gevonden op een terrein van een landgoed hier in de buurt. Hoe de dolk daar terecht is gekomen ben ik nooit achter gekomen. Wel hebben er veel duitse troepen gezeten tijdens de oorlog. Misschien ooit weg gegooid of na de oolog nog gebruikt voor het een of ander en vervolgens door die eigenaar uiteindelijk gedumpt? Wie zal het zeggen.

Gripplaten sluiten goed aan bij het metaal tussen de gripplaten. Lijkt net of dat niet zo is omdat er een deel is weggerrot. HJ embleem ligt ook diep in de handgreep. Voor mij geen reden om te twijfelen, maar als er meer mensen zijn die twijfels hebben hoor ik dat graag. (wel onderbouwd graag).
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: HJ Dolk

Bericht door Kurt Meyer »

Het ging mij hierbij om het gripplaatje dat''' het grip'' samen loopt met het ruitje maargoed als jij ermee tevreden bent, is het prima toch.

Post hem anders eens op WAF?
Plaats reactie