Airfix 1/72 Tiger Moth

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Airfix 1/72 Tiger Moth

Bericht door Jurrie »

Hi all,

Ik houd al een tijdje de nieuwe releases van Wingnut Wings in de gaten, fabrikant van ontzettend mooie 1/32 WW1 vliegtuigen (zie: http://www.wingnutwings.com).

Er is altijd één ding wat me tegenhoud bij WW1 vliegtuigen, dat is namelijk de rigging, ofwel het aanbrengen van de zogenoemde spandraden. Hier heb ik nog totaal geen ervaring mee.

Daarom heb ik, alleen om met spandraden te oefenen, een Airfix 1/72 Tiger Moth gekocht om dit uit te proberen.

Pics
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikte techniek Rigging
Ik heb aan de bovenkant van de vleugels een stuk de vleugel ingeboord. Hier heb ik de spandraden vastgelijmd. De spandraden zijn van 0,08mm visdraad. Vervolgens op de onderste vleugel een gat geheel door de vleugel heen geboord en het draadje erdoorheen getrokken. Dit ook vastgelijmd.

Ik heb telkens één bij de ene vleugel gedaan en vervolgens dezelfde aan de andere vleugel. Dit om e.e.a recht te houden.

Bij de staart komen nog 4 draden, deze gaan op soortgelijke manier met gaten boren en vastlijmen.

Twee opmerkingen:
#1: Het is erg lastig om de spandraden strak te houden. Ik kan de vleugel aan beide kanten iets indrukken, dus dan gaat ook e.e.a losser staan. Heeft ook te maken met de gammele constructie van Airfix overigens. Bovendien 'snapt' af en toe nog een draadje los. Dat is helemaal vervelend omdat je het draadje niet goed in het teruggeboorde gat kan doen (die zit immers vol secondelijm).

#2: Ik zag ergens op een forum en nog in een blad hoe je ringen met een pin eraan kan maken waar de draden in het echt ook aan vast zitten. Deze ringen zet je met de pin in de vleugel vast. De draden gaan door het oogje van de ring. Ziet er logisch, realistisch en bovendien ook nog eens goed werkend uit, zo ga ik het de volgende keer ook doen (heb een SBS gezien hoe je deze ringen makkelijk zelf kan maken).

#3: De Airfix kit is bagger (zoals verwacht). Er zit geen interieur bij. Zelf maar wat gescratchbuild. Er komen nog wat seatbelts bij van tamiya tape denk ik. Onzettend veel flash.

Al met al heb ik denk ik voldoende gezien om nu een wat uitgebreidere WW1 kist te doen. Dit zal tzt ook gaan gebeuren. Maar in de tussentijd maak ik deze nog even af, hij wordt net zoals op de doos een mooie gele kleur, eens kijken wat ik daar nog aan verwering/kleurgebruik kan doen

:o)

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Airfix 1/72 Tiger Moth

Bericht door Jurrie »

Nog niet veel verder gekomen. Slechts 2 spandraden verder. Desondanks de achterkant even in meer detail. Nog 2 spandraden te gaan! De gaten worden overigens 'in het echt' afgedekt met een lapje leer (of iets dergelijks), dat ga ik uiteraard ook op de gaten maken.

Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Airfix 1/72 Tiger Moth

Bericht door okke »

Wat een gruwelijk priegelwerk. Ik huiver bij deze foto's. Liever jij dan ik.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Airfix 1/72 Tiger Moth

Bericht door Jurrie »

Idd gepriegel. Ik wil ooit een 1/32 Wingnut Wings vliegtuig maken...een stuk groter en prachtige modellen. Enige doel van dit model is leren omgaan met spandraden. En ik denk dat je zoiets altijd beter priegelig kan leren, dan is het alleen maar makkelijker bij een grotere kist :)

Gr,

Jurrie
Plaats reactie