dolk

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: dolk

Bericht door Kugelblitz »

Men of Valor schreef:Ruilen tussen de geallieerden en de bevrijde bevolking kwam wel vaak voor.
Meestal oorlogsbuit (souveniers) voor gebruiksvoorwerpen zoals drank,sigaretten,eieren ed.

grt
Precies, daarnaast waren er natuurlijk ook duizenden Nederlanders die vlak na de capitulatie nog een helm, bajonet etc. van de straat of uit verlaten bunkers hebben weggehaald. Waarom je zoiets doet? Wellicht toch nieuwschierigheid of de behoefte een tastbare herinnering te hebben aan de periode? Kan me er goed iets bij voorstellen!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: dolk

Bericht door Schijnwerper »

Ja idd mijn Vader en zijn Broer waren na de oorlog 12en 14 jaar en ja ruilden toen dertijd alles weg tegen sigaretten :) Hadden niets met verzamelen of met dat spul ansich.
Mijn vader die vraagt of verbaast zich dan wel eens op dat ik die moffen rotzooi in bijzonder :) wel verzamel of dan wel uberhaupt iets met verzamel heb, voor hem en de rest familie is dat volkomen vreemd.
Die verbaast zich dan wel eens aan de prijzen die er voor gevraagt gegeven wordt voor de rotzooi hehe.
Als ie dan zegt dat ie dan toen dertijd alles mee genomen had wat ie zag en mee kon nemen en kon bewaren, had ie nu een leuker pensioen :)
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
dolk bezitter
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2011, 20:05

Re: dolk

Bericht door dolk bezitter »

Nog iemand een tip hoe en met wat ik deze dolken best eens een onderhoudsbeurt kan geven voor ik ze in de kluis ga leggen?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: dolk

Bericht door coco »

ONDERHOUDSBEURT!?!?!
Je moet er helemaal niks aan doen, want alles wat je er aan schoonmaak doet af in historie en in waarde!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: dolk

Bericht door Haplo »

Gewoon een stofdoekje er over en verder absoluut niks aan doen inderdaad.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: dolk

Bericht door wvd »

Gewoon zo in de kluis doen niks aan poetsen.Ze hebben zo ook jaren op zolder gelegen en geen centje pijn eraan zo te zien.

Afblijven is het beste en niet met je vingers aan het blad zelf zitten.Dat geeft zuren af en kan roest vormen door de jaren heen
dolk bezitter
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2011, 20:05

Re: dolk

Bericht door dolk bezitter »

Dank u aan iedereen voor alle nuttige informatie en tips. Morgen gaan de dolkjes in een kluis voor een lange periode.
Veel plezier verder met jullie wo2forum. Het is echt mooi opgebouwd.
dolk bezitter
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2011, 20:05

Re: dolk

Bericht door dolk bezitter »

Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: dolk

Bericht door Kugelblitz »

dolk bezitter schreef:http://www.militarycollectiblesinc.com/ ... ts_id=3942

is dit niet wat veel geld?
Ik heb zelf niet zoveel verstand van dolken, maar de prijzen worden uiteraard bepaald door allerlei factoren, zoals: staat, fabrikant, compleetheid, materialen etc. Het beschreven exmplaar schijnt in zeer goede staat te verkeren en aangezien deze dolken vrij schaars zijn, kan ik me goed voortstellen dat ze ook daadwerkelijk voor dergelijke bedragen weggaan...

Natuurlijk zit er ook altijd een prijsverschil tussen dealers, de een vraagt er meer voor dan de ander.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: dolk

Bericht door coco »

Een dealer zet het op de site voor een prijs en wacht tot er een koper voorbij komt die dit ervoor over heeft.
Ik denk dat de dolk in die staat, met portepee opzich wel dat bedrag kan opleveren, met veel geduld dan.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie