Uniform einzatsgruppe

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door coco »

Ik vind het niet echt een super repro, die knoopjes op de schouder zijn zwart (waarom?) ik zou liever voor een repro gaan bij sturmmiltec, of even in het re-enactment gedeelte hier vragen daar hoort het thuis en weten ze er meer van.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Weet iemand hier ook hoe het lintje van bv het Winterschlacht im Osten 1941/42 opgemaakt moet worden ik zag door een knoopgat heen maar hoed werd dat gedaan ????
Afbeelding
Foto is ter invo is geen uniform van mezelf.....
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Gewoon door het knoopsgat heen en dan vastgenaaid aan de achterzijde. Op de foto is het correct gedaan.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Kugelblitz schreef:Gewoon door het knoopsgat heen en dan vastgenaaid aan de achterzijde. Op de foto is het correct gedaan.

Groet, Kugel! :mrgreen:
En gaat ie dan aan de onderkant eromheen of is ie daar op de rand afgestikt kugel ????
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Stafford schreef:
Kugelblitz schreef:Gewoon door het knoopsgat heen en dan vastgenaaid aan de achterzijde. Op de foto is het correct gedaan.

Groet, Kugel! :mrgreen:
En gaat ie dan aan de onderkant eromheen of is ie daar op de rand afgestikt kugel ????
Gaat er inderdaad omheen en is dan op de achterkant van de flap met wat losse steekjes vastgezet. Dus niet met de naaimachine of iets dergelijks, gewoon in het veld of door de vrouw met wat garen vastgezet.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Dank je wel Kugel ga ik hier even "prutsen" ... :wink: :P
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Kugel werd er dan ook de medaille/onderscheiding zelf op het uniform gedragen of alleen het lintje ???
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Stafford schreef:Kugel werd er dan ook de medaille/onderscheiding zelf op het uniform gedragen of alleen het lintje ???
Enkel het lintje, dat geldt voor alle onderscheidingen aan lint. Enkel op het moment van uitreiking werd ook de onderscheiding aan het lintje gedragen. Onderscheidingen die op het uniform gedragen werden, hebben een pinnetje op de achterzijde.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Kugelblitz schreef:
Stafford schreef:Kugel werd er dan ook de medaille/onderscheiding zelf op het uniform gedragen of alleen het lintje ???
Enkel het lintje, dat geldt voor alle onderscheidingen aan lint. Enkel op het moment van uitreiking werd ook de onderscheiding aan het lintje gedragen. Onderscheidingen die op het uniform gedragen werden, hebben een pinnetje op de achterzijde.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Afbeelding
De 2 met blauw gemerkt en de 2 met rood zijn toch beide dezelfde onderscheiding ????

Rood = Winterschlacht im Osten 1941/42
Blauw = Eisernes Kreuz 2e klasse

Of heb ik het fout ??
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Het rood/witte lint is van het EK2, op het jasje zit het EK1, een hogere klasse.
Het donkerrode lin is van de Ostmedaille, maar op de borst zit het zilveren Verwundeten-Abzeichen.

Nogmaals, een onderscheiding met een lintje, kan nooit op het uniform gedragen worden, omdat deze hier niet voor gemaakt zijn.

Welke lintjes en/of onderscheidingen er op een uniform zitten heeft echter ook vaak te maken met de rang van het jasje en de eenheid. Verder is het actiegebied (dus waar ze gevochten hebben) vaak van grote invloed op het type onderscheidingen dat een soldaat kon verkrijgen.

Een soldaat die in West-Europa vocht, kan dus nooit een Krimschild dragen of een Ostmedaille etc.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Welke onderscheidingen kan een SS Sturmmann van de SS frundsberg divisie hebben/dragen ?? weet je dat ook Kugel of.....??

- Ostmedaille
- Eisernes Kreuz
- Panzertruppenabzeichen der Legion Condor Panzertruppenabzeichen der Legion Condor ??
- Panzerkampfwagenabzeichen
- Panzervernichtungsabzeichen ??
- Allgemeines Sturm Abzeichen ohne Zahlen ??

zag op wikipedia:

Area of operations

-France, (January 1943 - March 1944 on formation)
-Eastern Front, Southern sector (March 1944 - April 1944)
-Poland, (April 1944 - June 1944)
-France, (June 1944 - September 1944)
-Belgium & Holland, (September 1944 - October 1944)
-West Germany, (October 1944 - February 1945)
-Northwest Germany, (February 1945 - March 1945)
-East Germany & Czechoslovakia, (March 1945 - May 1945)
-Surrender and disbanded
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Kugelblitz »

Van alles:

- EK2/EK1
- Ostmedaille
- Verwundeten-Abzeichen
- Panzerkampfabzeichen
- Panzervernichtungsabzeichen
- KvK 2. Klasse/1. Klasse
- DRL Sportabzeichen

Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar ik zou adviseren het bescheiden te houden. De afgebeelde onderscheidingen kunnen allemaal wel, maar het is wel het neusje van de zalm. Ik zou persoonlijk gaan voor een wat lagere rang met een paar onderscheidingen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Ik zat zelf te denken aan Panzerkampfabzeichen, Ostmedaille en Eisernes Kreuz :mrgreen:
IK zit alleen met het volgende wat voor schoeisel droegen de panzer eenheden ??
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Mallory »

Stafford schreef:Ik zat zelf te denken aan Panzerkampfabzeichen, Ostmedaille en Eisernes Kreuz :mrgreen:
IK zit alleen met het volgende wat voor schoeisel droegen de panzer eenheden ??
Is het niet veel handiger als je specifieke literatuur over je verzamelonderwerpen aanschaft? Dit moet je niet opvatten als irritatie maar wellicht maakt dit het voor jezelf makkelijker omdat je niet elk klein feitje hier hoeft na te vragen. Slechts een idee!
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Uniform einzatsgruppe

Bericht door Stafford »

Ik zou niet weten waar ik dat moet zoeken Mallory... heb zo eens google afgespeurd en ook wikipedia e.d maar helaas ....
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Plaats reactie