Post hier je Duitse onderscheidingen!

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door Kugelblitz »

Heren,

Wellicht leuk om een topic te maken met mooie foto's van onze Duitse onderscheidingen? Alle exemplaren zijn toegestaan, dus de verschillende takken van de Wehrmacht, civiel, politiek etc. Tevens is een korte beschrijving van de onderscheiding leuk, zoals de staat, fabrikant en eventuele bijzonderheden...
Graag wel fatsoenlijke foto's, dus geen onscherpe webcam/mobiele telefoon bijdragen als het kan! :wink:

Let's go!
IMG_9132kopieherschaald.gif
Een van mijn laatste aanwinsten, het civiele Reiterabzeichen in Bronze dat echter ook door veel soldaten gedragen werd. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste Duitse onderscheidingen. Dit exemplaar heeft bijna al zijn bronzen finish nog en is gemaakt door Steinhauer & Lück,de miniatuur door Chr. Lauer...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door martinus »

Leuk initiatief!

Hier wat foto's van een paar onderscheidingen. Te zien zijn
- Kriegsverdienstkreuz Ohne Schwerten 2de klasse. Een echte Deschler en Sohn. Er zijn er in totaal 1,591,567 uitgereikt.
- Kriegsverdienstkreuz Mit Schwerten 2de klasse. Gemarkeerd met 100 (Wachtler & Lange) Deze werd beduidend meer uitgerijkt: 6,134,950
-ostmedaille gemarkeerd met een 3 (Deumer) Deze kreeg men als men 60 dagen aan het front had gestaan, of verwondingen had opgelopen of 14 dagen in gevecht was geweest. Tijdens de periode van 15 november 1941 en 26 april 1942. Deze medaille was in twee soorten materialen. In zink en buntmetal. Het getoonde exemplaar is de zinkversie.

- IJzeren kruis 2 de klasse. Deze kreeg men voor bovenstaande moed. Dit abzeichen is een verhaal apart, veel variaties etc.
m s.jpg
kvk set.jpg
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door Kugelblitz »

Mooie exemplaren en scherpe foto's!
De Buntmetall varianten van de Ostmedaille zijn erg schaars, ben ze zelf nooit 'in het echt' tegengekomen.
Ook de KvK's 2. Klasse blijven mooi, wanneer de bronzen finish goed is. Sommige exemplaren slaan ook wat bruinig uit, die vind ik persoonlijk niet zo mooi. Heb laatst nog een Tombak exemplaar gekocht, puur omdat ik de uitstraling zo mooi vond, lijkt bijna goudkleurig... Zal hem hier eens posten!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door martinus »

Buntmetall schaars? Dit zijn toch de versies met een blinkende rand? Prijs vind ik wel meevallen. Misschien een paar euro meer dan een zinken versie?

http://www.tarnmilitaria.com/?product=3688 Hier een buntmetal versie voor 35,-.

Ben benieuwd naar je andere abzeichens. Binnenkort plaats ik er nog wel een paar.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door panzer lehr »

Hier zijn mijn kvk 2 mm 61 en ost mm 19. :)

--
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door Kugelblitz »

martinus schreef:Buntmetall schaars? Dit zijn toch de versies met een blinkende rand? Prijs vind ik wel meevallen. Misschien een paar euro meer dan een zinken versie?

http://www.tarnmilitaria.com/?product=3688 Hier een buntmetal versie voor 35,-.

Ben benieuwd naar je andere abzeichens. Binnenkort plaats ik er nog wel een paar.
Nee, Buntmetall heeft met het materiaal te maken. De vroegere Duitse onderscheidingen zijn van Tombak of Buntmetall, een soort legering van verschillende metalen. Eigenlijk is ook dit geen hoogwaardig materiaal, maar behoud zijn staat goed en heeft vaak een mooie roodgouden kleur door het mengen van koper of messing. Hier overheen werd dan de finish aangebracht...
Later werd dit metaal vervangen door Feinzink of Kriegsmetal, een grijsachtig zinkachtig metaal, wat van vrij slechte kwaliteit is en snel oxideerde. Ook bleef de finish minder goed hechten dan op Buntmetall exemplaren.

Het zilveren randje van de Ostmedaille waarover je spreekt, heeft dus niks te maken met de materiaalsoort, maar met de finish. Wanneer dit randje er niet op zit is het er afgesleten, of heeft er nooit opgezeten, zoals volgens mij bij latere exemplaren.
Buntmetall versies van de Ostmedaille zijn dus weldegelijk zeer schaars en waarschijnlijk ook vrij prijzig!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door jurgen »

Kugelblitz schreef:
martinus schreef:Buntmetall schaars? Dit zijn toch de versies met een blinkende rand? Prijs vind ik wel meevallen. Misschien een paar euro meer dan een zinken versie?

http://www.tarnmilitaria.com/?product=3688 Hier een buntmetal versie voor 35,-.

Ben benieuwd naar je andere abzeichens. Binnenkort plaats ik er nog wel een paar.
Nee, Buntmetall heeft met het materiaal te maken. De vroegere Duitse onderscheidingen zijn van Tombak of Buntmetall, een soort legering van verschillende metalen. Eigenlijk is ook dit geen hoogwaardig materiaal, maar behoud zijn staat goed en heeft vaak een mooie roodgouden kleur door het mengen van koper of messing. Hier overheen werd dan de finish aangebracht...
Later werd dit metaal vervangen door Feinzink of Kriegsmetal, een grijsachtig zinkachtig metaal, wat van vrij slechte kwaliteit is en snel oxideerde. Ook bleef de finish minder goed hechten dan op Buntmetall exemplaren.

Het zilveren randje van de Ostmedaille waarover je spreekt, heeft dus niks te maken met de materiaalsoort, maar met de finish. Wanneer dit randje er niet op zit is het er afgesleten, of heeft er nooit opgezeten, zoals volgens mij bij latere exemplaren.
Buntmetall versies van de Ostmedaille zijn dus weldegelijk zeer schaars en waarschijnlijk ook vrij prijzig!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Hoe is dan na te gaan of een medaille een Buntmetall exemplaar is of niet? Toch niet enkel aan de massadichtheid?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door Kugelblitz »

Je kunt meestal het basismateriaal onder de finish zien doorschemeren. Daarnaast is het te zien aan de manier hoe de catch/hinge zijn bevestigd op de achterzijde van de onderscheiding, rechtstreeks in het basismateriaal, of doormiddel van een 'plaatje'...
Ook kun je het soms zien aan de (hechting van de) finish etc. Vereist wel wat kennis en studie, dus is weer een vak apart, zoals ongeveer alles in deze hobby!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door panzer lehr »

Deze stak vandaag in de brievenbus een Verwundetenabzeichen im schwarz gemaakt door Wilhelm Deumer uit ludenscheid.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door Kugelblitz »

Netjes! Mooi vroeg exemplaar zo te zien... :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door koe op zolder »

mm "100" Rudolf Wächtler & Lange, Mittweida
-Tapferkeits- und Verdienst Auszeichnung für Ostvölker, gold/bronze, 2. Klasse, ohne Schwerter- aka Ostvolkabzeichen :mrgreen:
Helaas mist het lintje nog :(
Afbeelding
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door Kugelblitz »

Netjes! Een onderscheiding die je niet snel in een verzameling ziet, maar wel een erg mooi design heeft én een mooi lintje (helaas ontbreekt die nog)... Mooi op de foto gezet!
Lintje los vinden zou nog lastig kunnen worden, wellicht heeft Mario van Hiscoll.com wel een losse liggen...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door Schwerpunkt »

Hier enkele onderscheidingen die ik gebruik om tussen mijn helmen te leggen.

1) Ijzeren kruis 1ste klas 1914 in het doosje met blauwe stof is een van de maker K&O
2) Ijzeren kruis 1st klas 1939 is van de maker Zimmerman "6"
3) Ijzeren kruis 2de klas
4) Afrika armband , uitgereikt aan soldaten die ten minste 6 maanden gediend hebben in Afrika (of gewond geraakten of ernstig ziek werden)

De criteria om een Ijzeren kruis te krijgen was een daad van moed tonen wanneer onder vuur , voor een eerste klas kruis moest je dit 4x doen. Voor Luftwaffe en U-boat personeel verschilden de criteria. (tonnage en aantal neergeschoten vliegtuigen waar hier van belang).

Een goeie site als je meer info wil over onderscheidingen : http://www.wehrmacht-awards.com/iron_cr ... cross1.htm
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door Kugelblitz »

Erg mooie display, zoe zie ik het graag! Vind die Afrika-mouwbanden toch altijd erg bijzondere items... Materiaal is vrijwel niet na te maken en het simpele ontwerp trekt me erg aan. Met name op de vroegere exemplaren zijn de palmboopjes buitengewoon gedetailleerd. Zie je niet veel in collecties, mooi!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Post hier je Duitse onderscheidingen!

Bericht door koe op zolder »

@Schwerpunkt, mooi setje zo! Die EK1's in de doosjes vind ik prachtig!

@Kugelblitz
Dankdank, Marius is inderdaad een optie, bij espenlaub militaria hebben ze er misschien ook wel een. Ik ga het eens bij Hiscoll proberen!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie