Nederlands gasmasker

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Nederlands gasmasker

Bericht door Madman »

Hoi,

Een kennis van mij is net in het bezit gekomen van een oud nederlands gasmasker ( gestempeld 10/32) . Het is een gasmasker met een los filterhuis en slang. Donderdag zal ik wat foto's plaatsen. Heeft iemand meer info over de gebruikte gasmaskers van het NLleger? Volgens mij moet het redelijk zeldzaam zijn, of zijn ze makelijk te vinden.

Groet,

Mathieu
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door JimK »

Als het een Nederlands militair gasmasker in goede staat is is het wel leuk.
Echter is alleen het gasmasker niet zeldzaam en ook niet veel waard.
De gasmaskertas is waar het om gaat, als die er ook bij aanwezig is is het wel zeldzaam.

Maar laten we eerst de foto's afwachten.

Groet Jim
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Men heeft 3 gasmaskers die men in Nederland had juist voor WO2:

Model F: met slang, het uitademingsventiel is gemonteerd tussen de slang. Gasmasker is opgeborgen in een zak. Vrij zeldaam, meestal vind je ze in matige tot slechte staat.

Model G: eigenlijk een verbeterde Model F, geen uitademingsventiel meer tussen de slang maar in het masker zelf. Evenals Model F opgeborgen in een zak. Redelijk voorkomend, kan gevonden worden in goede staat.

Model H: gasmasker zonder slang, filter direct aan het gasmasker verbonden. Wordt opgeborgen een een metalen bus die afgeleid is van de Duitse gasmaskerbussen van die tijd. Heel moelijk te vinden, denk dat er bij velen deze nog ontbreekt in de collectie.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door Johan. »

Er was ook nog een gasmasker model E in gebruik bij het Nederlandse leger.(M16)
Ingevoerd in 1918
Oorspronkelijk van Engelse makelij.
Deze zijn zeldzaam.

Mvg Johan.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Heb je daar een foto van?? Dat type ken ik namelijk nog niet.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door Johan. »

Dit zijn mijn gasmaskers : Mariniers, H, en type G.
Marinierstype is een kleinere bus dan het H type.
Model E staat beschreven op de site, het Nederlandse leger 1939-1940 inclusief afbeeldingen.

Mvg Johan
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door rene1945 »

das nu jammer
heb vorig jaar 2 maskers van het model H gezien inclusief bus op een rommelmarkt
toen wond ik 30 euro nog redelijk duur
is dit een redelijke prijs voor zo'n maskertje?
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door Johan. »

Vind ik een prijs aan de erg lage kant.
Zeker als de bus en het masker in goede staat zijn,
De bussen in goede staat worden niet vaak aangeboden, maskers los zie je genoeg te koop.
Denk dat ze nu wel meer als het driedubbele opleveren

Gr Johan
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

OK, iemand die weet wat deze is?? Wordt beschreven als model H maar gezien de foto's hier is het duidelijk niet hetzelfde gasmasker.

Afbeelding

Het is gemaakt door Hevea dus het is wel degelijk Nederlands. Dit gasmasker zat oorspronkelijk in de Johannes Möller collectie maar heb het overgekocht van hem.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door Johan. »

Mijn masker is van Vredestein.
Op de site het NL leger 1939-1940 staat ook een Hevea,
Denk dat er verschillende producenten waren, de bus lijkt wel veel op mijn gasmaskerbus, zo te zien toch een model H.
Alleen de riemen aan mijn bus zijn anders, en de filterbevesting van het masker.
In het NL leger waren voor meer artikelen verschillende leveranciers.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Vreemd, ik zou gedacht hebben dat ze toch min of meer hetzelfde model zouden gemaakt hebben zoals in de meeste andere landen gebeurde voor militaire items. Die Vredestein is toch een geheel ander iets. Die heb ik nog niet in mijn collectie.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
jackdesign
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:41

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door jackdesign »

Ik weet dat dit een oud topic is, ik vond het via Google,

Maar wil even mijn bevindingen delen;

@Johan, de foto van jouw Bus en Gasmasker van Mariniers, volgens mij is dit een burger-gasmasker-set, het masker is geen mariniers, het masker is namelijk een burgergasmasker dat afgebeeld staat. Wat voor nummer staat er bovenop de Gasmasker bus? Ik bezit zelf een aantal originele Mariniersbussen + masker, en daarop staat een marine nummer bestaande uit bovenaan een letter, bijvoorbeeld "Z" en daaronder een Romeins getal ( in mijn gevallen een II en een III, en daar-achter een 4 cijferig getal )

@ Uncle Goose, het masker met bus dat jij gekocht heb uit de Johannes Möller collectie -->> Dit is mijn inziens het correct Mariniers gasmasker met bus van voor 1940. Gemaakt door Hevea, toch? Ik weet niet of hier ook een Type Letter bij hoort, ik bezit zelf een zelfde set welke nummer gelijk is. Als het goed is komt bij jou ook het nummer boven op je gasmaskerbus overeen met het masker dan in het groene rubber geponst staat...
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door Johan. »

Hier de foto's van 2 van mijn mariniers gasmaskerbussen,
De bussen zijn identiek, ik heb er drie waarvan 2 een identiek masker hebben zoals op de foto'.
In de andere bus zat het masker zoals op de eerdere foto.
Masker en bus op de foto zijn nummergelijk.

Mvg Johan
jackdesign
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:41

Re: Nederlands gasmasker

Bericht door jackdesign »

Duidelijk,
ja deze kloppen inderdaad perfect,

die foto die je eerder plaatste ( http://wo2forum.nl/download/file.php?id=4967&t=1 )

Is een burgergasmasker.... ik kan dat blik niet goed zien, ik denk dat dat ook burger is die daarbij zit,
die blikken werden daarvoor namelijk ook gebruikt. en er staat een normaal nummer bovenop, en geen Marinenummer, als ik het goed heb.

Het valt mij trouwens op dat je de mariniersgasmasker nog redelijk vaak tegenkomt,
ik heb er toevallig 3 compleet gekocht in de afgelopen 4 maanden....
Iemand daar een verklaring voor?
Plaats reactie