Mag Duits re-enacten?

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Mag Duits re-enacten?

Neen
3
4%
Ja, maar enkel de 'gewone' soldaat
24
36%
Ja, alle eenheden
40
60%
 
Totaal aantal stemmen: 67

Gebruikersavatar
one_O_five
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2011, 08:07
Locatie: Kelmis (Be)
Contacteer:

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door one_O_five »

Daar ben ik het ook weer volledig mee eens, ook divisies zo als de Panzer Lehr en de Tweede (Wiener) Panzer Division werden doorgaans beter bevoorraad.

Dat "Dicke Hermann" einde 44 veel personeel over had en dus ganse Divisies aan de Landmacht kon schenken had ook een reden, al het personeel van de FLAK was luchtmacht, en hoe kleiner het te verdedigen gebied werd ...
Het overtollige marine personeel had dezelfde grond, tegen eind 44 opereerde de marine nog enkel in de Oostzee.

Het personeel van de SS waren vrijwilligers, die moesten een apart contract tekenen, al dan niet onder dwang op het laatst.

Goede lectuur om dat ganse systeem zowel economisch, politiek en militair te verstaan maar al wel verwittigd ... zware kost.

Titel De SS-staat: het systeem der Duitse concentratiekampen
Auteur Eugen Kogon
Uitgever Amsterdam boek, 1976
Lengte 412 pagina's
spetzkommisar
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2011, 19:41

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door spetzkommisar »

Wat mij betreft mogen alle eenheiden en wat SS betreft... tja er is grote kans dat je heel veel mensen met bepaalde ideeen krijgt... Maar zolang die zich gedragen en gewoon leuk meedoen zie ik ook niet waarom een moderne nazi niet zou mogen. Dus alle eenheden.

Ik hoop dat niemand nu boos word omdat ik in zekere mate extreem rechtse mensen verdedig. Zelf heb ik er overigens niks mee ik verzamel vooral USSR
Gebruikersavatar
one_O_five
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2011, 08:07
Locatie: Kelmis (Be)
Contacteer:

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door one_O_five »

"Moderne Nazi" ... en verdedigen ... ???

Ik denk dat we even moeten gaan nuanceren, indien ge met die term iets in de aard wil gaan verdedigen wat nu zojuist in Duitsland weer opgedoken dan ... geen verdere commentaar.
Bedoelt ge dan weer re-enacters die Duitse eenheden uitbeelden dan hebben we het zeker niet met Nazi's te doen maar met mensen die veel tijd en geld in hun hobby investeren ... weer geen verdere commentaar.

Wat is het Nederlands toch een mooie taal om U uit te drukken, zelfs voor een Belg ... en nu verwacht ik commentaar ...
Gebruikersavatar
DennisV
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2011, 18:38
Locatie: Venlo

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door DennisV »

Maar als SS mag, mag je dan ook een concentratiekamp nabouwen?
Ik heb namelijk een keer afbeeldingen gezien van zoiets, en dat vind ik persoonlijk veel te ver gaan.
SS vind ik ook al erg ver gaan, en ik zie daarom ook liever nog geen SS de komende jaren.
Zoals al eerder werd genoemd waren de meeste SS’ers oorlogsmisdadigers die soms doodden voor hun lol.
Ze waren dan wel Elite soldaten, maar daar waren er wel meer van.
Wehrmacht, luftwaffe, kriegsmarine en alle gewone eenheden vind ik toelaatbaar.
Anders krijg je geen fatsoenlijke mock battles meer.
US tegen UK of zo.
En ook die geschiedenis moet worden herdacht, want in Duitsland gelde een dienstplicht.
Niet alle Duitse soldaten gingen het leger in om Hitler te dienen.

Zoek maar eens naar goede Duitse soldaten.
Gegarandeerd dat je er meer dan genoeg vind om dit voorgaande te ondersteunen.
‘‘Bombs away’’
Fliegerhorst Venlo, Date Unknown
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door sobel »

Liever nog geen SS de komende jaren? En hoeveel jaren bedoel je daar mee Dennis? Totdat de generatie die de oorlog heeft meegemaakt (of een nasleep daarvan) het niet meer hoeft te zien? Ik hoor wel vaker van die opmerkingen als het is nog te vroeg of te vers, ik snap dat nooit echt, of het nou 70 jaar of 100 jaar na de oorlog is, is dat echt een issieu?


Persoonlijk ben ik niet zo van het SS reenacten, gewoon omdat ik het niet nodig vind, volgens mij zijn ''reenactbattles'' veel intressanter met luftwaffe, heer of kriegsmarine. Tevens vind ik dat dat ook een ''veiligere'' keuze is bij reenacten.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Stafford »

Ik ben het niet met je eens dennis ik denk dat het te maken heeft met hoe je de SSer re-enact .... kijk een kamp nabouwen vind ik ook tever gaan maar waarom geen SS het blijft toch geschiedenis hoe je het went of keert !!!
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

@ Sobel en Stafford, persoonlijk vind ik net zoals Dennis V dat het nog veel te vroeg is voor SS!
Zeker in landen die bezet zijn geweest vind ik dit ongeoorloofd om de binnenvallers te gaan uitbeelden.
Versta me niet verkeerd, ik snap ook wel dat bij re-enactment de beide zijden vertegenwoordigd moeten zijn, maar doe dit dan aub met wehrmacht of iets dergelijks. Ga geen groepen verheerlijken die hier lelijk hebben thuis gehouden. Ik geef toe dat het wel elite soldaten waren en dat elke nationaliteit misdaden beging.
Maar ik denk in België maar even aan fort Breendonk, oké de 2 ergste beulen waren belgen, maar voor de rest waren het duitsers.
Voor de gevangenen die daar zaten of voor de familie van daar ongekomen personen is het enorm provocerend om in duits en al zeker SS rond te lopen.
Daarom mijn voorkeur om het nu nog niet te doen( doelend op SS).
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Erik »

Het zal allemaal een quaestie van tijd zijn.
We hebben er nu geen problemen meer mee om Spanjaarden in de 80-jarige oorlog te re-enacten. Daar moest je anno 1700 ook niet mee aankomen denk ik. Vikingen mogen nu ook. Zullen ze rond 1100 ook wel problemen mee gehad hebben.
Inderdaad, als de levende herinnering gestorven is, zal ook een misdadigersorganisatie zoals de SS uitgebeeld kunnen worden. In de film is het al jaren geen probleem. Straks op het geiteweitje tijdens een reenactment-evenement zal het ook geen probleem meer zijn.

Zelf ben ik geen voorstander van het uitbeelden van SS-eenheden. Ik vind het prima daarentegen dat de Wehrmacht in Nederland door enkele hele goede groepen heel goed wordt neergezet. De toeschouwer krijgt zo een prima idee van de Duitse Wehrmachtsoldaat en zijn uitrusting.
Waarom nu nodeloos mensen kwetsen door exact hetzelfde te tonen maar dan met SS-runen op de kraag en wapperende hakenkruisvlaggen? Nergens voor nodig, voegt niets toe, kwetst alleen. Niet doen. Niet nu.
De re-enactor die enthousiast is over het Duitse leger (al dan niet terecht, ik kan het mij overigens wel voorstellen) kan zijn ei prima kwijt bij een van de Wehrmachtgroepen in Nederland. Daar hoef je geen SS voor op de kraag te hebben. Als het niets toevoegt aan de presentatie moet je het nalaten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie